Fr

CANNES LIONS 2019

The New York Times: Respect!

Donderdag 11 Juli 2019

The New York Times: Respect!

“De waarheid loont de moeite!”. Een van de meest bekroonde campagnes van het jaar in Cannes en – we zijn nu eenmaal journalisten – ook onze favoriet van deze editie. Het idee, de boodschap, de impact en de kwaliteit van de uitvoering (zowel van de art direction en de copywriting) leverden de vijf spots van ‘The Truth is Worth it’, de campagne van de New York Times tien Lions op, waaronder de GP Film en Film Craft.

Ze gaan over de manier waarop reporters werken en welke risico’s hun vak met zich meebrengt: op het terrein actief zijn, bronnen kruisen en controleren, feiten en alleen de feiten vertellen… In deze tijden van fake news, waar het recht op informatie een van de meest fundamentele rechten is, hamert de campagne van Droga5 erop dat de waarheid van de feiten garanderen de moeilijkste maar ook de nobelste strijd is die de media moeten voeren.

‘Fearlessness’ vertelt de ontdekking van 15.000 documenten die in detail het bureaucratisch stelsel van IS beschrijven. ‘Perseverence’ gaat over de enquête van Caitlin Dickerson over het schandaal van de migrantenkinderen die van hun ouders gescheiden worden; ‘Courage’ onderzoekt hoe het mogelijk was het gebruik van spyware waarmee de Mexicaanse regering de pers controleert aan het licht te brengen; ‘Rigor’ boog zich over de kunstgrepen van de familie Trump om hun belastingen te optimaliseren en ‘Resolve’ tot slot ontrafelt de leugens van de overheid van Myanmar rond de slachtingen bij de Rohingya.

Voor de New York Times belichaamt deze campagne wat essentieel is voor de democratie en informatie: “Onafhankelijke journalistiek met een onverzettelijk engagement ten opzichte van de waarheid”, aldus Amy Weisenbach, de marketingverantwoordelijke van de Amerikaanse krant die zijn aantal abonnees onaflatend zag stijgen sinds het begin van de campagne.

Volgens de laatste cijfers telt de krant nu 3,5 miljoen online abonnees (+29% in een jaar tijd), bovenop het miljoen ‘papieren’ abonnees.

Natuurlijk is de reclame niet de enige verklaring voor dit succes en zullen de agressieve promotiecampagnes van de NY Times ongetwijfeld hun duit in het zakje gedaan hebben. Hoewel de gemiddelde inkomsten per abonnee in drie jaar tijd met drie dollar gedaald zijn, blijft de gemiddelde opbrengst per abonnee vandaag het eervolle niveau van 12 dollar halen.
 

Archief / CANNES LIONS 2019