Fr

CANNES LIONS 2019

Adidas haalt Billie Jean King opnieuw voor de schijnwerpers

Woensdag 26 Juni 2019

Adidas haalt Billie Jean King opnieuw voor de schijnwerpers

In het kader van hun ‘Here to create change’ campagne die de interesse van de sportfabrikant voor de vrouw in de verf wil zetten, baseerden Adidas en TBWA Chiat Day NY zich op de beroemde tennislegende Billie Jean King. Die was even bekend om haar palmares (39 Grand Slam-titels) als om haar engagement voor gendergelijkheid en de erkenning van de LGBT’s en de vrouwensport.





In plaats van oude archieffoto’s uit haar gloriejaren boven te halen om het engagement van BJK en Adidas te illustreren, kwam TBWA op het briljante idee om de dame te tonen zoals ze nu is, op haar 74ste, in een reeks affiches met een flinke schep surrealistische humor. Met deze campagne die helemaal aansluit bij zijn engagement, doorbreekt Adidas zonder aarzelen de bestaande codes en neemt het afstand van het traditionele sportmerkenuniversum dat zo vaak belichaamd wordt door sportvrouwen jonger dan 25 jaar. Deze campagne die een Gold won, is onze eigen persoonlijke favoriet op het Outdoor-palmares.


 


We vermelden nog even de Gold die uitgereikt werd aan de andere campagne, belichaamd door BJK, ‘Billie Jean King You Shoes’, geïnspireerd door de blauwe schoenen die ze droeg tijdens haar legendarische wedstrijd tegen Bobby Riggs in 1973. Adidas nodigde de sneakerfans uit om hun schoenen – van eender welk merk – te laten customisen in de kleuren van BJK in de brandstore op Flushing Meadows tijdens de US Open.


Archief / CANNES LIONS 2019