Fr

CANNES LIONS 2019

GP Social & Influencer: 'Keeping Fortnite Fresh' (VML Y&R Kansas city - Wendy's)

Donderdag 25 Juli 2019

GP Social & Influencer: 'Keeping Fortnite Fresh' (VML Y&R Kansas city - Wendy's)

In feite was de allereerste GP in Social & Influencer bijna naar ‘Dream Crazy’ gegaan, maar de jury koos voor de trendsettende nieuwe vorm van sociale media die Fortnite vertegenwoordigt. Dus kreeg de Amerikaanse hamburgerketen Wendy’s de GP dankzij een actie die je enkel kunt snappen als je de basisprincipes van het uiterst populaire online game Fortnite beheerst. Daarin kiezen de spelers een personage dat moet proberen de andere deelnemende avatars af te maken om uiteindelijk als laatste over te blijven en het spel te winnen.

Fortnite is een rage en merken zijn in het spel aanwezig via Tweets of gebrande items en Wendy’s – dat naar eigen zeggen niet aan ingevroren vlees doet – ontdekte in het spel dat het virtuele ‘team burger’ zijn al even virtuele burgers in een eveneens virtuele diepvriezer bewaarde. Reden genoeg voor de keten om een avatar met rood haar en twee staartjes (rings a bell?) te creëren en via Twitter aan te kondigen dat de Fortnite-Wendy via streamingplatform Twitch negen uur lang live diepvriezers in plaats van tegenstanders zou gaan vernielen. Dat werkte zeer aanstekelijk, mede doordat populaire gamers met veel followers het oppikten - want het leverde het merk niet alleen 1,5 miljoen bekeken minuten op (gamers kijken met name ook graag naar andere gamers tegenwoordig), maar ook 119% meer Wendy-vermeldingen. Bovendien begonnen andere spelers ook diepvriezers te vernietigen, met als resultaat dat Fortnite uiteindelijk besloot alle diepvriezers uit de Durr Burger (het virtuele hamburgerrestaurant dus) te verwijderen. Daar hoeven we dus al niet meer van wakker te liggen.

De campagne waarvoor Ketchum het PR-luik verzekerde, won niet alleen de GP, maar ook een Silver in Social & Influencer, maar haalde ook 2 Gold, 5 Silver en een Bronze.

Archief / CANNES LIONS 2019