Fr

CANNES LIONS 2019

Volvo Cars Belgium en FamousGrey, finalisten in Innovation

Donderdag 11 Juli 2019

Volvo Cars Belgium en FamousGrey, finalisten in Innovation

Het is al een krachttoer op zich: ‘Volts by Volvo’ was een van de 25 finalisten (op 187 deelnemers) in Innovation.

De campagne van FamousGrey die gelanceerd werd ter gelegenheid van het laatste Autosalon, kadert in de milieuvriendelijke ambities van de autofabrikant. Tegen 2025 wil Volvo dat alle industriële processen volledig klimaatneutraal zijn. Dat leidde al tot het gebruik van windenergie, zonnepanelen en de installatie van een ondergronds warmtenet, waardoor de CO²-consumptie van de fabriek in Gent aanzienlijk beperkt kon worden.

De campagne vertrok van de vaststelling dat meer dan 90% van de Belgische bestuurders van hybride of elektrische voertuigen daar uit ecologische redenen voor kozen, maar dat de helft van hen zich nooit afvraagt waar de elektriciteit die ze gebruiken vandaan komt. Om een einde te maken aan deze paradox en erover te waken dat zijn elektrische voertuigen op een milieuvriendelijke manier opladen, kwam Volvo op het idee om alle Belgen – of ze nu in een Volvo rijden of niet – een groen energiecontract voor uitsluitend in België geproduceerde wind- en zonne-energie voor te stellen. Dat werd Volts by Volvo gedoopt en werd gecommercialiseerd in samenwerking met energieleverancier Eneco, via het platform VoltsbyVolvo.be. Alles werd gecommuniceerd via de sociale netwerken en verschillende digitale kanalen.

Volgens FamousGrey bereikte deze campagne die Volvo in staat stelde zich te transformeren in groene energieleverancier, zowat 7,5 miljoen Belgen. 25% van de getargete bestuurders bezochten VoltsbyVolvo.be en meer dan 70% van de ondervraagde personen aan het einde van de campagne, stelde hun elektriciteitscontract te willen herzien nadat ze in contact gekomen waren met de campagne. Na Tesla zou Volvo vandaag het automerk zijn dat het vaakst geassocieerd wordt met milieubehoud. In de autosector wordt vaak over transformatie gepraat, en met deze campagne toonde Volvo zijn ambities: een concreet engagement voor een verantwoordere en duurzamere economie.

Archief / CANNES LIONS 2019