Fr

CANNES LIONS 2019

GP PR: 'The Tampon Book' (Scholz & Friends Berlin - The Female Company)

Donderdag 18 Juli 2019

GP PR: 'The Tampon Book' (Scholz & Friends Berlin - The Female Company)

In België werd de zogeheten ‘tampontaks’ ondertussen afgeschaft, maar in Duitsland heft de overheid nog steeds 19% BTW op tampons en maandverband, terwijl op échte luxegoederen als kaviaar, truffels en schilderijen slechts 7% gerekend wordt. Om deze situatie aan te klagen, bedachten The Female Company (een webshop voor vrouwelijke hygiëneproducten) en bureau Scholz & Friends een slimme actie die de wet omzeilde.

Ze ontwikkelden ‘The Tampon Book, a book against tax discrimination’, een boek in doosvorm met een veertigtal pagina’s content over menstruatie en 15 tampons, te koop voor de prijs van 3,11 euro. Het boek dat in eerste druk uitgegeven werd op 10.000 exemplaren was in een dag uitverkocht; de tweede druk in een week. Uiteraard werd de actie onmiddellijk opgepikt door de traditionele en sociale media, wat toe leidde dat de taks nu eindelijk op de Duitse politieke agenda staat.

“Meer dan een kanaal is PR een craft en met deze GP willen we een statement maken over het belang van deze craft voor onze samenleving”, aldus juryvoorzitster Michelle Hutton (MD, Edelman). “We wilden een moedig merk dat opstaat om een boodschap door te geven en conversaties op gang brengt, in de verf zetten. The Tampon Book is een perfect voorbeeld van moderne communicatie die craft en de kracht van PR combineert. Purpose staat centraal in de campagne.”

Naast de GP en een Silver in PR, haalde ‘The Tampon Book’ ook een Silver in Design en een Bronze in Media en Direct.

Archief / CANNES LIONS 2019