Fr

CANNES LIONS 2019

Media Lions: de favorieten van Corinne Verstraete (MediaCom)

Donderdag 18 Juli 2019

  Media Lions: de favorieten van Corinne Verstraete (MediaCom)

In het Media Center van de Cannes Lions hadden we een gesprek met Corinne Verstraete, managing director van Mediacom, die dit jaar zetelde in de shortlist jury van de Media Lions.

Wat waren de richtlijnen van de juryvoorzitter?
Omdat het volume aan cases zo groot geworden is, word je als lid van de shortlist jury verzocht een preselectie te maken uit alle ingediende cases om de taak van de jury in Cannes de verlichten. Deze preselectie gebeurt online aan de hand van een case movie en omschrijving, alsook onderbouwend materiaal zoals creaties, website, etc. Voor de scores dien je rekening te houden met het idee, de strategie, de executie en de impact of de resultaten.
 
Hoe is het om als lid van de shortlist jury alleen voor je scherm te zitten? Kun je dan nog wel een effectieve bijdrage leveren?
Ik heb in Cannes de jury van de Titanium cases geobserveerd en uiteraard is een live presentatie van een case een heel andere ervaring. Ook de dimensie van een jury met interactie en debat is heel rijk. Maar het grote voordeel van de online jury is dat je op je eigen ritme werkt en de nodige tijd kan nemen en terug kunt gaan als je, vanwege andere cases, nog je score wilt aanpassen. Een tweede belangrijke factor is dat je niet beïnvloed wordt door de mening van andere juryleden, maar dat het uiteindelijk een zeer persoonlijke en pure beoordeling is.
 
Wat zijn jouw favorieten?
Het is opvallend hoeveel non-profit cases nog steeds ingediend worden bij de Media Lions, soms zonder duidelijke motivatie waarom in de categorie Lions trouwens. Maar het zijn cases die vaak zeer innemend zijn, door de even gevoelige als ongemakkelijke thema’s die aan bod komen.
 
Een case die mij bijzonder geraakt heeft is ‘A Day to Remember’ van de Fondation pour la Recherche Médicale in Frankrijk. Om fondsen voor Alzheimer research te werven, hebben de grootste tv-zenders gedurende 24u oude zenderjingles gebruikt, die natuurlijk nog goed in het geheugen zijn geprent bij de meeste kijkers. Zonder te choqueren maar met een positieve boodschap werd de Franse bevolking aangemoedigd om ook via sociale media oude foto’s van zichzelf te posten.
 
Een andere trend die blijft evolueren is het gebruik van data. Een opvallende case is ESPN ‘You Seeing This?’, waarbij via een real-time mediacampagne live beelden van het NBA spel op onverwachte manieren in sociale media injecteerden. Millennials werden op die manier gedwongen om te kiezen tussen blijven doen wat ze deden of het NBA spel bekijken. Zeer slim bedacht met een piekfijne executie.
 
Mijn derde coup de coeur is voor ‘Rescue Dogz’ van het online hondenvoermerk Güd in Brazilië die gebruik maakte van een Google hacking. De doelgroep die foutief gespelde hondenrassen ingaf, werd getarget om ze converteren van aankoop naar adoptie. De meest gebruikte fout geschreven hondenrassen werden als roepnamen gebruikt van asielhonden in een Google Ad waarbij de honden gratis weggeven werden. Bij het klikken werd je dus naar de bio van de hond op de asielwebsite gestuurd en niet naar een hondenfokker van dat ras.

Archief / CANNES LIONS 2019