Fr

CANNES LIONS 2019

GP Creative Data: 'Go Back to Africa' (FCB/Six Toronto - Black and Abroad)

Donderdag 25 Juli 2019

GP Creative Data: 'Go Back to Africa' (FCB/Six Toronto - Black and Abroad)

“Data wordt vaak fout begrepen”, aldus juryvoorzitter Yasuharu Sasaki (head of digital creative & ECD Dentsu). “Mensen staan er wantrouwig tegenover en dat moet veranderen. Daarom vroeg ik mijn dream panel te zoeken naar een creatief idee dat de waarde van data exponentieel zou versterken. Een geweldige creatieve datacase kan ervoor zorgen dat gebruikers het merk meer vertrouwen en dat ze meer data zullen delen voor betere ervaringen. Het winnende werk moest tot transformatie leiden, een commerciële en emotionele waarde hebben en een ethischer gebruik van data promoten.”

Dat doet ‘Go Back to Africa’ van FCB/Six Toronto voor reisorganisatie Black and Abroad, die zich speciaal tot Afro-Amerikanen richt, allemaal. De campagne vertrok van de vaak gehoorde racistische uitspraak ‘Go Back to Africa’, kaapte die op Twitter en herkaderde ze in real time via een reeks betaalde ads op Twitter, YouTube en DOOH in een context die de schoonheid en diversiteit van alle 54 Afrikaanse landen toonde.

Tegelijk creëerde het Canadese bureau een speciaal digitaal platform dat duizenden beelden van in Afrika rondreizende Afro-Amerikanen van Twitter, Facebook en Instagram haalde en met behulp van Google Vision te filteren op basis van de locatie, het onderwerp, de kwaliteit en relevantie. De geselecteerde beelden werden mits toestemming van de betrokkenen toegevoegd aan GoBackToAfrica.com, om zo een positieve beeldbank van het continent en zijn 54 landen te creëren.

De campagne haalde naast de GP in Creative Data ook een Silver in Media en twee Bronze: in Media en in Social&Influencer.

Archief / CANNES LIONS 2019