Fr

BLUE

Flore Antonnaux (Secondlfoor) over Tomonow

Vrijdag 31 Januari 2025

Flore Antonnaux (Secondlfoor) over Tomonow

Secondfloor associeerde zich onlangs met GiveActions voor de lancering van Tomonow, een aanbod dat bedacht werd om geëngageerde merken (of merken in transitie) te helpen zo verantwoord mogelijke digitale campagnes te maken. Dat gebeurt binnen een all-in benadering, vanaf de strategische reflectie tot en met de daadwerkelijke digitale verspreiding.
 
Een gesprek met Flore Antonnaux, brand & digital strategist bij Secondfloor en spil van het project.
 
Waarom deze nieuwe dienst?
 
De impact op het milieu is een doorslaggevende factor in onze samenleving en de ecologische transitie wordt steeds dringender. We weten dat elke sector zijn steentje moet bijdragen, en de communicatiesector vormt daarop geen uitzondering: we hebben een verantwoordelijkheid in de boodschappen die we delen en in de manier waarop we werken.
 
Steeds meer bedrijven streven naar duurzame bedrijfsmodellen of evolueren in die richting. Tomonow wil ze een nieuwe manier van communiceren en werken aanbieden, een aanpak die rekening houdt met de ecologische en sociale impact in elke implementatie- en distributiefase ervan.
 
Beantwoorden jullie daarmee aan een bestaande vraag bij klanten en prospecten of is het een proactief initiatief?
 
Een beetje van beide. GiveActions en Secondfloor hebben altijd al gemeenschappelijke waarden gedeeld, net als het streven om communicatie in te zetten ter ondersteuning en versnelling van de ecologische transitie, zoals blijkt uit het BlueSpeaker-aanbod van GiveActions met RMB en de creatie van onze Steps-tool om greenwashing te voorkomen.
 
Bovendien krijgen we steeds meer verzoeken van bedrijven die verder willen gaan door zich te engageren en de manier waarop ze hun campagnes voeren te verbeteren.
 
Het leek ons dus vanzelfsprekend om samen te werken en een alternatief te bieden voor de traditionele creatie en verspreiding van communicatie. Dit soort samenwerking tussen een creatief en een digitaal mediabureau is ook de sleutel tot de ontwikkeling van een echt proces dat de ecologische en sociale impact van campagnes verbetert.
 
Wat omvat het partnerschap met GiveActions precies?
 
We willen een verantwoorder pakket aanbieden, van de creatie tot de verspreiding van een digitale campagne. Bij Secondfloor zijn we experts in creatieve strategie, terwijl GiveActions expertise heeft in de verspreiding van reclame. Door deze twee samen te brengen, stellen we bedrijven in staat om communicatiecampagnes van A tot Z op te zetten, waarbij we zo verantwoord mogelijk te werk gaan. Deze combinatie is uniek in de markt.
 
Wat voor tools en oplossingen hebben jullie adverteerders concreet te bieden?
 
We hebben een methodologie ontwikkeld op basis van een reeks specificaties waarmee we de kracht van een campagne kunnen optimaliseren en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk zoveel mogelijk kunnen beperken en zoveel mogelijk principes van verantwoorde communicatie met positieve impact kunnen respecteren. Deze methodologie is van toepassing op elke fase van het proces, of het nu gaat om de selectie van adverteerders, de creatieve strategie en productie of de verspreiding van de reclame.
 
Kun je een concreet voorbeeld geven?
 
Nog niet. Het aanbod is nog maar net gelanceerd, maar we hopen dat de bewust betaalbare prijzen van Tomonow snel een groot aantal adverteerders over de streep zullen trekken.

Waarom is het aanbod in feite beperkt tot digitale campagnes?
 
Enerzijds omdat daar de kracht van GivesActions ligt. Anderzijds kan het mediabudget aldus beperkt worden en liggen onze diensten binnen het bereik van kleinere adverteerders.

Nog een laatste woord?
 
We zijn ons ervan bewust dat reclame altijd op een of andere manier te maken zal hebben met consumptie en dat de overgang naar een milieuvriendelijkere omgeving niet alleen zal worden bereikt door de communicatie te verbeteren. We denken zeker niet dat we alle antwoorden in huis hebben of perfect zijn, integendeel.
 
Maar we gaan bescheiden vooruit, in alle transparantie. We geloven dat het essentieel is om alles te doen wat we kunnen om een duurzamere aanpak te hanteren en ons beroep in te zetten om verandering teweeg te brengen.
 
Uiteindelijk is het onze missie met Tomonow om bedrijven te begeleiden bij de creatie van digitale campagnes die bijdragen aan meer verantwoorde communicatie.
 
Foto, van links naar rechts: Flore Antonaux (Secondlfoor), Elias Printz en Maxime Van der Meerschen (GivesActions).

Archief / BLUE