Fr

BLUE

Julie Marinower (D'Ieteren): "Iedereen zou een beetje meer Bertha Benz moeten zijn"

Zaterdag 1 Februari 2025

Julie Marinower (D'Ieteren):

Als er een sector is waar genderdiversiteit beter kan, is het wel de autosector. Mede vanuit zijn pioniersrol op diverse vlakken, besloot D’Ieteren drie jaar geleden extra inspanningen te leveren ter bevordering van diversiteit en inclusie. Reden genoeg voor een gesprek met Julie Marinower die enthousiast en met kennis van zaken over haar missie binnen de groep vertelt.

Een van de eerste dingen die je met ons deelde, was dat de autosector niet echt aantrekkelijk is voor vrouwen. Hoe komt dat?

Onderzoek wijst inderdaad uit dat de sector beschouwd wordt als eentje waar geen plaats is voor vrouwen en waar weinig flexibiliteit is, weinig aandacht voor het evenwicht tussen privé- en beroepsleven ook. Maar de voornaamste hinderpaal is dat het geen diverse sector is. Mensen die een job zoeken, kijken tegenwoordig steeds meer naar wat bedrijven doen, vooral op het vlak van diversiteit, alvorens ze ergens tekenen. En bij D'Ieteren beseften we dat we duidelijk meer konden doen.

Welke inspanningen hebben jullie in dat opzicht gedaan?

We hebben besloten om ons te concentreren op vier pijlers: rekrutering, ontwikkeling, retentie en opleiding. We zijn dus begonnen met dashboards te creëren om aldus te beschikken over een nulmeting, zodat we vervolgens de veranderingen in de tijd en onze acties konden opvolgen.

Inzake rekrutering wilden we uitzoeken of er een verschil was tussen het aantal vrouwen dat solliciteert, het percentage vrouwelijke cv’s dat geselecteerd wordt en het aantal van hen dat daadwerkelijk aangeworven wordt. Het goede nieuws is dat de verhouding lineair is en dat we onderweg geen vrouwen kwijtraken. Verder hebben we in 2024 onze jobsite volledig vernieuwd. D'Ieteren en zijn netwerk kwamen ook met 'Attracting Technical Talent’, een campagne die bedoeld is technisch talent aan te werven en daarbij meer vrouwen aan te trekken door vrouwelijke rolmodellen te tonen. Identificatie is immers een krachtige motor, zoals verschillende studies aangetoond hebben. In de toekomst plannen we nog andere rekruteringsinitiatieven.

Wat betreft ontwikkeling, en om ieders potentieel te ondersteunen, hebben we een leiderschapsprogramma opgezet, in eerste instantie voor vrouwen, maar ook voor mannen. Sinds de start mocht dat traject al 150 deelnemers verwelkomen.

Voor de pijler retentie lanceerden we in 2022 onze Employee Experience Survey, waarin we onze medewerkers voor het eerst vroegen wat ze dachten over diversiteit bij D’Ieteren en wat ze graag veranderd zouden zien.

Op het gebied van onderwijs zijn we met een e-learningprogramma gestart, om iedereen basiskennis over diversiteit bij te brengen, maar we maken er ook een punt van om meer te communiceren. We organiseren bijvoorbeeld evenementen zoals lunch & learns, die uitwisseling en discussie stimuleren.

Dit aspect is essentieel: een bedrijf is een beetje een afspiegeling van wat er in de maatschappij of in een familie gebeurt. Je zal altijd zien dat er een nichtje is dat over diversiteit wil praten, een oom die er niets meer over wil horen, oma die zich afvraagt wat daarover te zeggen valt en ouders die geen ruzie willen. Dialoog is dus een must.

In dit kader hebben we bijvoorbeeld ook een partnerschap gesloten met Open@Work, een overkoepelende organisatie van bedrijven en organisaties die actief campagne voeren voor een inclusief werkplekbeleid voor de LGBTQIA+-gemeenschap. De 44 ondertekenende bedrijven streven ernaar om gastvrij en inclusief te zijn en open te staan voor discussie.

Wat zijn de eerste tastbare resultaten van je missie?

Het bewustzijn van diversiteit als gegeven is toegenomen. We hebben een netwerk van vrouwen opgericht bij D'Ieteren, Ladies in Motion: er waren twee bijeenkomsten in 2024 en naar elke bijeenkomst kwamen 150 vrouwen. Natuurlijk is er nog werk aan de winkel: verandering kost tijd: Diversiteit is geen project maar een realiteit, en we blijven dingen invoeren.

Wat is de volgende stap?

We zien het elke dag: de maatschappij raakt gepolariseerd, met aan de ene kant bedrijven die een stap terugzetten op het gebied van duurzaamheid en aan de andere kant bedrijven die diversiteit als nieuwe waarde willen stimuleren. Het is aan ons om de motor achter verandering te zijn, zonder uit het oog te verliezen dat niet iedereen op hetzelfde niveau zit als het gaat om diversiteit. We moeten dus empathie, welwillendheid en pedagogie tonen om elkaar de hand te reiken en veilige ruimtes voor discussie te creëren.

En je moet niet wachten tot je een heel team hebt. Iedereen moet zich meteen inzetten om diversiteit te verbeteren. Ik geef graag het voorbeeld van Bertha Benz, de vrouw van auto-uitvinder Carl Benz. In 1888 reed zij als eerste in Duitsland met de eerste auto over een lange afstand. Onderweg loste ze een aantal problemen op. Zo moest ze bijvoorbeeld een lange hoedenspeld gebruiken om de verstopte brandstofleidingen schoon te maken en een kabel isoleren met een kousenband. Iedereen zou een beetje meer Bertha Benz moeten zijn en zijn angsten opzij schuiven. Dan zouden we geen DEI-programma’s meer nodig hebben, want diversiteit zou vanzelf ontstaan.

Archief / BLUE