Fr

TECH

Bridge, de super media-app van IPG Mediabrands

Donderdag 16 Januari 2025

Bridge, de super media-app van IPG Mediabrands

Bridge, winnaar van de Gold in de categorie Best Belgian Marketing Tool op de recente MIXX Awards, is een tool die ontworpen is ter optimalisatie van digital campaign management. Hij werd ontwikkeld door de DR&I (Data, Research & Intelligence) afdeling van IPG Mediabrands België.

Deze gespecialiseerde marktonderzoeksafdeling, geleid door David Lecouvet, voert elk jaar bijna 200 onderzoeken uit, voornamelijk in opdracht van de agencies van de groep. Er wordt onderzoek verricht naar resultaten van reclamecampagnes en andere merkindicatoren zoals merkbekendheid en merkherkenning.
 
Het DR&I-team bestaat uit 14 experts die alle aspecten van deze onderzoeken beheren en daarnaast vaardigheden toevoegen op het vlak van concurrentieanalyse, geomarketing, datamanagement en andere technologische analyses. De experts zijn ook betrokken bij speciale projecten, zoals de uitbouw van Bridge.
 
Dit project ontstond vanuit de vaststelling dat digital campaign management alsmaar complexer wordt met daarbovenop steeds kortere implementatietijden. Dit alles leidt tot fouten en heeft gevolgen voor de productiviteit van de teams.

Los daarvan stelde een interne audit het team van David Lecouvet in staat om de belangrijkste struikelblokken in het beheer van de campagnes te identificeren, namelijk de ongeschiktheid van de bestaande tools en de interacties binnen de teams. “Vroeger was de belangrijkste tool voor campaign management nog steeds de Excel-spreadsheet”, onderstreept hij. “Verder waren onze medewerkers zo geconnecteerd dat er van echte interactie in feite weinig sprake meer was.”

De ambitie van het project was dan ook om een tool te creëren die geschikt was om alle handelingen te centraliseren in een logische stroom, met een hoge mate van interactie tussen de verschillende betrokkenen bij een campagne en een zeer grote interconnectie met zowel interne als externe platformen.

Bridge, dat in slechts twee jaar tijd in-house werd ontwikkeld, is operationeel sinds 2022 en combineert alle fasen van een campagne in een tool, van de creatie tot de uitvoering, de reporting en de facturatie. Alle spelers hebben op elk moment toegang tot wat ze nodig hebben en de tool garandeert ook de vertrouwelijkheid van campagnes tussen de verschillende entiteiten van IPG Mediabrands.

Het hele systeem is gebaseerd op een dynamische database die meervoudig verbonden is via API’s die het systeem voeden met data van de platformen (Google, Meta, TikTok, enz.) en zorgen voor de verbinding van trafficking tools en het facturatiesysteem. De Mediabrands ID (MBID), een interne identificatie die speciaal voor de gelegenheid is gemaakt, biedt een realtime overzicht van de status van elke campagne en van alle eventuele wijzigingen die zijn aangebracht.
 
De implementatie van Bridge ging gepaard met het opzetten van een controle- en begeleidingsstructuur om de evolutie van het platform te garanderen en de voorstellen te valideren van alle medewerkers die er toegang toe hebben, momenteel ruim 150 mensen.

“Bridge zit nu op kruissnelheid, met elke maand tussen de 120 en 150 plannen die gecreëerd worden en kan nu al claimen dat het een tijdsbesparing van 60% verwezenlijkt, alleen al op de trafficking. Dit rechtvaardigt ruimschoots de investering”, aldus nog David Lecouvet.
 
De ontwikkeling wordt verdergezet en en er zijn ook nog projecten aan de gang rond klantvalidatie van campagnes direct in de tool, manieren om voorgestelde plannen op basis van klantgeschiedenis en voorspellende informatie beschikbaar te maken én tot slot nog de integratie van offline media.

Archief / TECH