Fr

TRAINING&BOOKS

Wat komt de ex-baas van Cambridge Analytica in hemelsnaam doen in Cannes?, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 6 April 2019

Wat komt de ex-baas van Cambridge Analytica in hemelsnaam doen in Cannes?, door Fred Bouchar (MM)

Wat jij ervan vindt, weet ik niet, maar zelf was ik stomverbaasd toen ik vorige woensdag ontdekte dat de oprichter van Cambridge Analytica in juni tot de line-up van de Cannes Lions behoort om te komen praten over het “morele aspect van data”.
 
Ja, dat las je juist: Alexander Nix zal het hebben over het morele aspect van data!
 
Het zal zelfs zijn eerste openbare verschijning zijn sinds zijn auditie in het Brits Parlement, na het schandaal rond de misbruikte gegevens van Facebook-gebruikers, preciseert het persbericht, om de buzz nog wat meer aan te wakkeren. Nix heeft lef. Ballen zelfs, om in het favoriete register van de voormalige CEO te blijven (kijk maar naar deze reportage op Channel 4), van een even buitensporig formaat als de acht miljoen dollar die hij Cambridge Analytica net voor diens sluiting ontfutselde.
 
Wat halen de organisatoren van de Cannes Lions zich dus in het hoofd?
 
Natuurlijk zijn data een belangrijk onderwerp dat aandacht verdient – kijk maar naar het aanbod van Publicis op Epsilon: vijf miljard dollar, goed voor 40% van de beurswaarde van de Franse groep. Maar was er nu echt niemand anders om te komen praten over hoe belangrijk ze zijn dan deze toxische figuur die je beter links laat liggen en die vloekt met de waarden inzake inclusie en maatschappelijke verantwoordelijkheid die het festival aankleeft?
 
Het woord buzz is al gevallen. Jaar na jaar trekt Ascential, de beursgenoteerde groep aan het hoofd van de Cannes Lions, almaar meer de kaart van people en celebs om bezoekers te lokken. Is het de bedoeling om het marcom festival te transformeren tot een grootscheepse pop culture manifestatie, naar het voorbeeld van SXSW?
 
En waarom ook niet, in feite? In dat geval suggereren we graag een debat over de weldadige effecten van legale cannabis met El Chapo, Spike Jonze en… David Droga, bijvoorbeeld. Heb je zijn interview in Campaign gelezen? Sinds hij zichzelf en zijn bureau aan Accenture verkocht heeft, zoet hij zichzelf als een superheld vol goede bedoelingen op het toppunt van zijn macht die de industrie bij haar nekvel gaat pakken…

Archief / TRAINING&BOOKS