Fr

AWARDS

BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar

Dinsdag 23 Oktober 2018

BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar

De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin. Air wint ook een Gold met zijn fax voor BMW. In Press bekroont de enige Gold de Artsenkrant van Roularta Healthcare. 
 
Gold Best Use of sponsoring + Gold Best Use of Film/Video
‘Dare to Sponsor’ - LDV United/Special Olympics

Special Olympics dat al tweemaal bekroond werd in 2017, is de grote winnaar van deze editie van de BTOB Awards. ‘Dare to sponsor’, de campagne van LDV United, won de prijs voor de beste sponsoringactie en die van de beste film.

Op zoek naar nieuwe financiële middelen op lange termijn wilde Special Olympics een middel vinden om grote merken aan te trekken. Dat was een grote uitdaging, aangezien die permanent om hulp gevraagd worden. Om de challenge waar te maken kwam LDV op het idee atleten met een mentale handicap voor te stellen als een slimme investering (en niet als een goed doel om te steunen).

De oproep werd eerst gelanceerd via een online video, waarin de Special Olympics atleten zich de sponsoringcodes van grote sterren toe-eigenen (Colablikjes met hun beeltenis of pastiches van Gillette-reclame, met een goed geplaatste affiche voor het Brusselse hoofdkwartier van P&G).Daarna deed LDV United een beroep op influencers, ontwikkelde e-mailings, bannering op grote nieuwssites en publicaties op Instagram en LinkedIn. Alles werd vergezeld van de hashtag ‘#Daretosponsor’ die bedrijven moest aanzetten om Special Olympics te steunen. 

Uiteindelijk bleken al deze acties overtuigend. Tien grote bedrijven - Procter & Gamble, Coca Cola, BNP Paribas, Mylène, Red Bull, Telenet, McCain, Johnson & Johnson en Nestlé – zegden hun medewerking toe. Zij zullen meer dan 800 atleten in staat stellen hun training voort te zetten en deel te nemen aan hun gegeerde competities. Kers op de taart, wat oorspronkelijk een b2b campagne moet zijn, werd uiteindelijk een B2C campagne die veel aandacht kreeg bij het grote publiek. Ze was goed voor 16 miljoen impressies en een mediadekking van naar schatting 719.000 euro.
 
Gold Best Use of PR + Silver Best Use of Direct
'Borstfiguranten'
- LDV United/Kind en Gezin
Om een helaas nog steeds stevig verankerd taboe in onze samenleving te doorbreken en meer mama’s aan te moedigen om hun baby in het openbaar borstvoeding te durven geven, maar ook om een lans te breken voor borstvoeding in het algemeen, bedachten Kind & Gezin en LDV United de actie ‘Borstfiguranten’.
 
Op basis van het principe dat hoe meer jonge en toekomstige moeders andere mama’s hun baby borstvoeding zien geven, hoe minder vragen ze zich stellen om dat ook zelf te doen, bedacht LDV United ‘Borstfiguranten’. Het ging meer bepaald om figuranten zoals je die in films, series, programma’s en videoclips ziet, met dit verschil dat ze figureren terwijl ze hun kindje de borst geven.
 
De moeilijkste opdracht was natuurlijk dat er niet alleen moeders overtuigd moesten worden om ‘Borstfiguranten’ te worden, maar ook productiehuizen om een beroep op hen te doen.
 
Om dat probleem op te lossen riep LDV United een klein online castingbureau in het leven, waar geïnteresseerde moeders zich kunnen inschrijven en de productiehuizen kandidaten kunnen spotten. Tegelijk vervulden zorgvuldig geselecteerde influencers de missie die LDV hun had gegeven op de sociale netwerken. De combinatie van beide had al snel het verhoopte effect en trok de aandacht van de media. Die brachten het onderwerp massaal via al hun on- en offline kanalen.
 
Resultaat, na amper een week online, telde de site al 10.000 bezoekers en 497 inschrijvingen, wat een conversiepercentage van 5% is. Sommige figuranten waren al te zien in beroemde Vlaamse programma’s (‘Familie’, ‘De zonen van Van As’ en ‘De Buurtpolitie’). In totaal bereikte de campagne tot op heden meer dan 20 miljoen mensen en genereerde 686.000 euro media-aandacht voor een budget van zowat nul euro.

Gold Best Use of Direct
‘The Fax Message’ - Air/BMW

De verkoop van elektrische wagens komt maar moeilijk van de grond in België, meer bepaald als het om bedrijfswagens gaat. De regering heeft jarenlang de verkoop van diesels gestimuleerd en vandaag hebben de fleet managers bij bedrijven dan ook niet de reflex aan elektrische auto’s te denken als hun autopark aan vervanging toe is. Ze zijn met andere woorden niet mee met hun tijd, zoals ook blijkt uit het faxtoestel dat in deze tijden van de almachtige e-mail nog steeds op hun bureau prijkt.
 
Op basis van deze vaststelling bedacht Air een kleine, slimme en ingenieuze demonstratie die hen moest overtuigen om de elektrische modellen van BMW, en meer bepaald de i3, ten minste te testen. Air kwam met een DM-idee dat bestond uit een fax van een pagina die verstuurd werd aan de fleet managers van 600 bedrijven in de buurt van BMW-concessiehouders. Daarin legt de fabrikant uit dat het moment misschien aangebroken was om mee te gaan met de technologieën van nu. Air transformeerde de drager dus magistraal in de boodschap. Resultaat, voor de prijs van een verstuurde fax: 54 nieuwe prospects in drie weken tijd.
 
Gold - Best Media Brand of the Year
‘Artsenkrant’ (Roularta Healthcare)

Omdat Artsenkrant niet alleen een krant voor de artsen van vandaag maar ook voor die van morgen wil zijn, maakt de Artsenkrant-redactie één keer per jaar een nummer gericht op studenten geneeskunde en jonge artsen. Voor de recentste editie van die special ging het medium echter een ferme stap verder en betrok het in samenwerking met Het Vlaams Geneeskundig Studentenoverleg zowel studenten als jonge artsen bij het volledige productieproces van de krant. Een week lang (Artsenkrant verschijnt wekelijks) draaiden die als gastredacteurs mee op de redactie: van de redactievergadering tot de reportages over het schrijven van artikels. De Artsenkrant-redacteurs stonden hen met raad en daad bij en zorgden ervoor dat alles in goede banen verliep.
 
De weken voor het verschijnen van deze bijzondere editie, werden in de krant ‘teasers’ voor de speciale editie geplaatst. Tegelijk werden ook teasers in de elektronische nieuwsbrieven ingelast, alsook een ‘uitgebreide’ video en interviews met de studenten-redacteurs. Ook werden vijf mini-video’s voor verspreiding via de sociale mediakanalen van Artsenkrant gerealiseerd. In elke video legde een bestuurslid van de studentenvereniging het opzet uit. 
 
De editie werd – niet toevallig – uitgebracht aan het begin van het academiejaar. Er werd een extra oplage gedrukt en verspreid via de faculteiten geneeskunde van de Vlaamse universiteiten. Verder werd een groot deel van de artikels uit de jongeren-Artsenkrant online gezet, zodat de studenten ze konden delen. De meest nieuwswaardige items werden ook gecommuniceerd naar persagentschap Belga en de algemene pers. 
 
De editie van, voor en door studenten werd door de doelgroep zeer enthousiast onthaald, zoals onder andere bleek uit reacties op Twitter. Door de verspreiding via faculteiten geneeskunde, via nieuwsbrieven, filmpjes, sociale media en dankzij de aangepaste content slaagde Artsenkrant erin meer door te dringen tot de leefwereld van jonge artsen, een lezerssegment dat ze anders soms moeilijk bereiken. De titel kon ook zijn netwerk uitbreiden en blijft dankzij dit initiatief bovendien relevant voor alle artsen. Zo is de continuïteit naar de toekomst verzekerd.

Archief / AWARDS