Fr

MEDIA

Steven Leunens (Meta): "Esport zal ons blijven verrassen"

Zondag 3 Mei 2020

Steven Leunens (Meta):

Esport en zijn bereik van meer dan 443 miljoen mensen genereerden vorig jaar al bijna een miljard inkomsten. Nu tal van sportfederaties hun eigen online competities starten, met de huidige crisis als aanleiding, zal esport zich ongetwijfeld blijven ontwikkelen en steeds meer merken aanspreken in hun zoektocht naar reach en het profiel van hun fans.  

Sinds twee jaar waagde Verhulst Mediasport dat gespecialiseerd is in sportsponsoring en het beheer van televisierechten, zich aan deze veelbelovende markt.  

Om het hierover te hebben, hadden we een gesprek met Thierry Verhulst, de voorzitter van het moederbedrijf Verhulst & Friends, dat zich toelegt op de commercialisering van Hospitality-packages voor culturele, sportieve en culinaire events, op maat gemaakte evenementen en sinds kort institutionele communicatie, en Steven Leunens, directeur operaties van Meta, de esport partner van Verhulst Mediasport.  

Verhulst Mediasport verlengde zopas het akkoord voor de commercialisering van zijn diensten en evenementen met Meta, leader op de esport markt in de Benelux. Hoe is je bedrijf erin geslaagd een evangeliserende rol op deze markt op te nemen?
Thierry Verhulst: We zijn al twee jaar actief in esport. Het is een markt waarin we geloven en dat geloof is gebaseerd op onze lange expertise in sportsponsoring (Verhulst werd opgericht in 1946, nvdr).

Het was onze rol als commercieel agent op te treden, we hebben dus een partner gezocht met wie we deze markt konden betreden en onze keuze is gevallen op Meta dat toen nog 4Entertainment heette.
Het is een van de weinige bedrijven in de Benelux dat over lokale data beschikt en waar de spelers over vele jaren ervaring in esport en gaming beschikken.  

Steven, je bent een van de drie medeoprichters en directeur operaties van Meta. Kun je de perimeter van jullie activiteiten wat beter omschrijven?
Steven Leunens: Meta is een bureau gespecialiseerd in events, marketing en communicatie rond gaming en esport. Dat is onze core business waaraan we ons sinds tien jaar voor 100% wijden. Ons team is van vijf naar twintig mensen gegroeid in achttien maanden tijd. Vandaag zijn we leader in de Benelux, wat onze prioriteit blijft, ook al zijn we ook aanwezig op andere markten.  

We hebben een uitgebreid netwerk van partners opgezet, dat de gaming industrie en de hardware sector omvat. We bieden efficiënte creatieve campagnes die de merken tot hun recht laten komen en de link leggen naar het typische bereik van de esport en gaming wereld.  

Daartoe hosten we de voornaamste esport competities voor de Benelux, zoals de nationale kampioenschappen van de League of Legends en de Rainbow Six Siege in België en in Nederland, of de RIV4L College League waaraan een twintigtal hogescholen en universiteiten deelnemen.  

Met welke projecten zijn jullie op korte termijn bezig?
We koesteren de ambitie om het grootste esport platform te creëren, in samenwerking met de VRT. De laatste jaren hadden we al meerdere acties gevoerd rond de FIFA game van EA Sports met Sporza, zoals onlangs de 'Blijf in uw Kot Cup' waaraan tienduizenden mensen online deelnamen. Nu alle sportcompetities stilliggen, realiseren de zenders dat esport een interessant alternatief kan zijn.  

Ook los van deze bijzondere periode waren er al steeds meer televisie-uitzendingen van online competities. In de Verenigde Staten keken op 22 maart 1,3 mensen naar de eerste virtuele Nascar-competitie op Fox Sports: dat was de beste bereikscore van alle sportprogramma's die dat weekend in het land uitgezonden werden. Sindsdien heeft Fox besloten om alle races van het seizoen uit te zenden. Is dat een kans voor Verhulst en Meta?
Inderdaad, het recente succes van de virtuele Ronde van Vlaanderen op de openbare omroepen toonde het grote potentieel van esport, zowel voor de zenders als voor de merken die er zich mee associëren.  

Er zijn nog andere voorbeelden, voor F1 en de NBA, waar het de echte piloten en spelers zijn die hun avatar besturen in de officiële videogames van deze competities. In dezelfde geest staan we in voor de productie en uitzending op YouTube en Twitch.tv van Formula1 'Not the Grand Prix', om fondsen te werven voor Unicef. Daaraan nemen beroemdheden als Thibault Courtois, Charles Leclerc en Lando Norris deel.  

Verder werken we ook aan een activeringscampagne als niet-officieel en virtueel alternatief voor het EK Voetbal van 2020. En binnenkort integreren we andere disciplines zoals autosport, basket en running.  

Thierry Verhulst: Gezien de zomerfestivals geannuleerd zijn, kan een competitie als de College League ook een kans zijn voor alle merken die de millennials willen bereiken.  

Over merken gesproken, met welke van hen werken jullie al samen?
Dat zijn er veel en zeer verschillende: Orange voor de GameForce Masters, Burger King voor de League of Legends, Red Bull voor Player One, Audi voor de Rocket League en de Esports Cup die we opgezet hebben met MNM en Sporza. Deze laatste geniet ook de steun van KBC. En dan is er RSC Anderlecht voor RSCA Esports of DPG, HP, Disney, Continental Foods, Coca-Cola, PSV, Ethias, AG Real Estate, Proximus...  

Welke omvang en wat voor bereikprofiel vertegenwoordigt het bereik van gaming en esport in België?
Vorig jaar telde België meer dan 6,38 miljoen gamers, goed voor 69% van de bevolking. Bijna een speler op vijf betaalt om te spelen en besteedt gemiddeld 115 euro per jaar. Gaming is ook een dagelijkse praktijk en de speltijd steeg vorig jaar met 19%.  

Inzake esport telt België vandaag meer dan een miljoen fans, een cijfer dat volgens onze schattingen met 33% zou stijgen tegen 2022. Van de fans beschouwt 89% esport als een echte discipline.  

De doelgroep zijn natuurlijk de millennials: zij zijn zeer geconnecteerd en actief op de sociale media.

Archief / MEDIA