Fr

BRANDS

Schweppes creëert auditieve GPS met FamousGrey en Open X

Donderdag 4 Januari 2024

Schweppes creëert auditieve GPS met FamousGrey en Open X

WPP Open X, het op maat gemaakte bureau voor The Coca-Cola Company, heeft een beroep gedaan op FamousGrey om een opmerkelijke campagne en ervaring te creëren voor Schweppes (het merk wordt in een aantal landen gecommercialiseerd door TCCC), om het ‘Born Social’-platform te versterken.

FamousGrey hield zich zowel bezig met het creatieve concept als met de uitvoering van elk element, waaronder de visuele identiteit van de campagne, de radiospots, de technologie en UX van de app, evenals de sociale media en het opzetten van het evenement, inclusief het motion design. Een team van FamousGrey was ook drie dagen aanwezig in Zuid-Afrika om er het filmen en de technologie in goede banen te leiden.
 
De campagne en de ervaring spruiten voort uit de resultaten van een onderzoek waaruit onder andere bleek dat de meeste mensen die een koptelefoon gebruiken dit doen om sociale interactie te vermijden. Als merk wil Schweppes hen aanmoedigen het tegenovergestelde te doen.
 
Om die reden onderbraken Schweppes, WPP Open X en FamousGrey op 29 december een live performance van de nieuwste hit van de Zuid-Afrikaanse ster Daliwonga (‘Howa You’) waarbij ze fans uitnodigden om de ervaring persoonlijk te beleven tijdens een concert.
Centraal in de campagne stonden koptelefoons die voor de gelegenheid werden omgevormd tot auditieve GPS-systemen die een 360°-muziekervaring boden waarbij fans naar het privéconcert werden geleid.

In de praktijk detecteerde de app, dankzij een 3D soundscape en de ingebouwde GPS van de smartphones, waar de fans zich precies bevonden en in welke richting ze stapten.
 
Door het geluid te volgen (naar links, naar rechts, naar voren of naar achter), werd de muziek luider naarmate ze de plek in het centrum van Kaapstad naderden.

Naast eerder genoemde partijen werd de campagne ontwikkeld in samenwerking met Grey NY en Grey South Africa, onder leiding van Grey Global. 

”Deze immersieve ervaring bewijst dat technologie echt een rol kan spelen in het versterken van ons maatschappelijk weefsel, iets dat essentieel is voor de Born Social-campagne van Schweppes”, aldus de ECD van Grey Global, Hope Nardini. “Met behulp van ruimtelijke audio beloonden we het publiek met een exclusieve digitale ervaring die werd omgevormd tot een echte belevenis. Het gaat niet alleen om muziek, maar het is ook een katalysator om menselijke interactie op de voorgrond te plaatsen en iedereen aan te moedigen om de rijkdom van momenten die we met anderen delen te omarmen.”

Peter Ampe, ECD FamouGrey : "ik ben blij dat het netwerk ons inzet voor internationale campagnes, het bewijs dat we met onze ideeën altijd maatschappelijk relevant maken op de snijlijn van merk, menselijk inzicht en technologie.”

Archief / BRANDS