Fr

TECH

Leexi, conversaties omzetten in acties dankzij AI

Donderdag 21 December 2023

Leexi, conversaties omzetten in acties dankzij AI

Leexi is een productiviteitstool voor vergaderingen. Na elke videocall of telefoongesprek stelt de tool automatisch een samenvatting, follow-up e-mail en de te nemen stappen voor.
 
Leexi kan ook gebruikt worden voor een ‘fysiek’ gesprek. We namen de proef op de som tijdens ons gesprek met Xavier Lombard, de medeoprichter en CEO van Leexi.
 
Xavier Lombard richtte Leexi op met zijn twee zonen in 2021 na een enigszins atypische loopbaan voor een Franse ingenieur. Nadat hij was begonnen bij EDF, “een bedrijf waar je carrièrepad meestal tot in de puntjes uitgestippeld is”, belandde hij in Californië om vervolgens aan de slag te gaan op de hoofdzetel van een Amerikaans bedrijf in Brussel. Na een herstructurering startte hij zijn eerste eigen onderneming, gespecialiseerd in hernieuwbare energie, om vervolgens Seraphin op te richten. Dat werd daarna omgedoopt tot Yago, de digitale verzekeringsmakelaar waar IPM nu meerderheidsaandeelhouder van is.
 
“Toen we Seraphin verlieten, wilden mijn twee zonen en ik opnieuw een bedrijf oprichten dat zou beantwoorden aan dezelfde criteria die mij ertoe hadden aangezet Seraphin op te richten”, aldus Xavier Lombard. “Het moest innovatief zijn, waarde toevoegen en op lange termijn omzet genereren.”
 
Nadat hij de inefficiëntie in de rapporten van de sales- en account managers van Seraphin had opgemerkt, bedacht hij een oplossing waarmee gesprekken konden worden opgenomen en vooral waarmee alle gegevens die ze bevatten, konden worden geëxploiteerd.
 
Die missie volbracht hij met Leexi dat bij zijn start in 2021 zeer weinig concurrenten had. “De concurrenten waren vooral Amerikaanse bedrijven en hun oplossing bleek soms maar pover, vooral als het ging om gesprekken in andere talen dan het Engels”, aldus de CEO.
 
Het toeval wilde dat, net toen de start-up een ingenieur gespecialiseerd in Large Language Models (LLM) had ingehuurd om de algoritmen te creëren die nodig waren voor het project, OpenAI ChatGPT lanceerde. Leexi integreerde de tool rechtstreeks in zijn oplossing. Hierdoor kon het bedrijf meteen relevante samenvattingen aanbieden en zich concentreren op andere functionaliteiten zoals ‘chaptering’, identificatie van de belangrijkste trefwoorden, e-mailvoorstellen voor opvolging van vergaderingen, CRM-feeds, enz.
 
De functies zorgen ervoor dat Leexi onderscheidend kan blijven ten opzichte van de concurrentie, die zich ondertussen sterk heeft ontwikkeld. Xavier Lombard maakt zich geen zorgen en legt uit dat het potentieel om de tool te ontwikkelen nog steeds enorm is: “We werken voortdurend aan de evolutie van onze tool. Momenteel houden we ons bijvoorbeeld bezig met de integratie van de context van bedrijven en van mensen die actief zijn op Leexi. Dit zal ons in staat stellen om nog relevantere resultaten te verkrijgen.”
 
Zelfs de integratie van transcriptiefuncties in de belangrijkste videocall tools maakt de CEO niet ongerust. “Integendeel”, legt hij uit, dat maakt het principe van geautomatiseerde transcriptie populair en levert ons klanten op, meer bepaald diegenen die teleurgesteld zijn in de kwaliteit van deze opties op Teams Premium en Zoom IQ. Hun oplossingen zijn gekalibreerd voor een zeer algemeen gebruik van het grote publiek, terwijl onze oplossing veel krachtiger is. We staan zelfs genoteerd op de marktplaatsen voor deze tools, wat ons een voordeel geeft ten opzichte van onze concurrenten.”
 
Leexi is bijzonder geschikt voor sales- en klantenserviceteams, maar wordt ook gebruikt door consultants. “In feite wordt onze oplossing gebruikt in alle sectoren met veel menselijk kapitaal, human resources, advocatenkantoren en zelfs investeringsmaatschappijen”, aldus Xavier Lombard. Ook marketingteams zetten de tool in om feedback van klanten die is verzameld tijdens gesprekken met sales- of klantenservicemedewerkers te exploiteren.
 
De andere troeven van de oplossing zijn dat ze in achttien talen kan gebruikt worden, GDPR-conform is en dat de data gehost worden in Europa waardoor Leexi een duidelijk voordeel heeft ten opzichte van de Amerikaanse concurrenten. “Sommige daarvan zijn, zoals ze zelf aangeven, niet in orde met de Europese regelgeving”, aldus Xavier Lombard.

Leexi rondde onlangs de kaap van 500 b2b-klanten waaronder Efficy in België, Spotzer in Nederland en Nomination in Frankrijk. “Ons streefdoel is 10.000 gebruikers binnen de 18 maanden en een recurrente jaaromzet (ARR) van 5 tot 10 miljoen euro in de komende vijf tot zes jaar. Dit door de nieuwe functies te blijven ontwikkelen en nieuwe talen te integreren om aldus nieuwe markten te betreden”, besluit hij.
 

Archief / TECH