Fr

TECH

AIxH, waar AI en mens elkaar ontmoeten

Donderdag 23 November 2023

AIxH, waar AI en mens elkaar ontmoeten

De opkomst van generatieve artificiële intelligentie creëert ruimte voor nieuwe diensten. De complexiteit van deze tools vereist een grondige kennis van hun werking en van hun respectieve mogelijkheden. Dat is nog meer het geval omdat het aantal van dat soort tools elke dag toeneemt in quasi elk communicatiedomein, onder andere voor het genereren van tekst, beeld, video en audio.
 
Opleidingen schieten als paddenstoelen uit de grond en gespecialiseerde communicatiebureaus openen de deuren om voordeel te halen uit deze AI-tools en om hun klanten te helpen ze te gebruiken.

AIxH, het bureau dat werd opgericht door Jérémy Coxet en Gregory Camus, past in dit plaatje. Nadat ze na de overname door de Datawords-groep Vanksen verlieten, namen ze ruimschoots de tijd om het potentieel van deze AI-tools voor de communicatiesector te bestuderen en lanceerden ze AIxH, een bedrijf met een missie, gezien de structurele betrokkenheid van de twee oprichters in het Belgische en Europese ecosysteem van AI.

We spraken met Jérémy Coxet die gebeten is door tech. Hij bracht het grootste deel van zijn carrière in digitale marketing door en begint nu vol overtuiging aan dit nieuwe project.

Wat is de missie van AIxH?
 
Dit bureau is ontstaan uit het besef van de kracht en het potentieel van artificiële intelligentie op het vlak van marketing en communicatie. Mijn partner en ik zagen een tsunami van AI-tools op ons afkomen en AIxH is ontstaan om op de golf mee te surfen in plaats van erdoor overspoeld te worden.

Mijn vertrek bij Datawords Group is ook ingegeven door dit besef. Ik zat niet helemaal meer op dezelfde golflengte met het bedrijf dat Vanksen overnam.
 
AI gaat een revolutie veroorzaken die nog krachtiger is dan de revolutie die we meemaakten met web2. Toen was de transitie van one-to-many communicatie naar een many-to-many concept een geweldige ommezwaai. Net als AI vandaag heeft web2 geleid tot de creatie van een veelheid aan nieuwe diensten en ook vandaag zullen alleen de krachtigste spelers overleven.
Ons doel met AIxH is om onze ervaring en knowhow in generatieve AI ten dienste te stellen van merken, maar ook om bij te dragen aan het ecosysteem van artificiële intelligentie. Momenteel gebeurt de ontwikkeling van AI vooral in de Verenigde Staten en China. Europa houdt zich vooral bezig met het reguleren ervan of probeert dat toch te doen. Dat is allemaal goed en wel, maar we willen ervoor zorgen dat Europa net zo goed een pionier wordt op het vlak van ontwikkeling als wat de regulering betreft. Een deel van onze winst wordt daarom besteed aan projecten rond ethiek binnen AI en aan wat ik technologisch patriottisme zou noemen.
 
Is dat niet een beetje Don Quichot-achtig?

Ja, zeker en vast, maar je moet een beetje Don Quichot zijn om niet volledig afhankelijk te worden. We willen bescheiden en realistisch blijven, maar tegelijkertijd wel het AI-ecosysteem in België en Europa stimuleren door een deel van onze winst te besteden aan opleidingen voor de jongere generatie, aan onderzoeksprojecten over de ethiek van AI en aan het oprichten van gespecialiseerde start-ups. Met AIxH profiteren onze klanten van de troeven van AI's en dragen ze bij aan de ontwikkeling van het AI-ecosysteem door uurtarieven te accepteren die iets hoger liggen dan het gemiddelde. Dat stelt ons in staat om een deel van onze winst aan dit doel te kunnen besteden.

Welke soort diensten bieden jullie aan?

We werken op twee pijlers. Enerzijds op strategisch denken en campagneontwikkeling en anderzijds op de begeleiding van onze klanten bij het integreren van AI in hun productieprocessen.
 
De magie van generatieve AI is de ongelooflijke productiviteitswinst die ze mogelijk maakt. Hierdoor blijft er meer tijd over voor het strategisch denken dat centraal staat in ons bedrijf. Dan heb ik het over ‘augmented marketing’ om een succesvolle campagne te voeren en de doelstellingen van de klant te bereiken.

De kracht van deze AI's opent ook een heel nieuw speelveld, vooral voor kleine en middelgrote bedrijven, die nu campagnes kunnen voeren die voorheen alleen de grootste merken zich konden veroorloven. Waar een merk zich door een gebrek aan middelen misschien voorheen moest tevredenstellen met één landing page en drie reclamebanners, kunnen er dankzij AI honderden worden geproduceerd en dat zelfs tegen een lagere kost. Budgettaire beperkingen worden zo verleden tijd.

Op welke markten richten jullie zich?
 
Voornamelijk op Luxemburg, België en Frankrijk. Dat zijn markten die mijn partner en ik goed kennen. Momenteel beschikken we over vestigingen in Luxemburg en Luik, maar we zijn nog maar net begonnen met een klein team en enkele externe partners.

We werken reeds voor AluK in de industriële sector, Foyer Global Health in de verzekeringssector en Crown Ceram in de gezondheidssector.

Hoe zie je AI evolueren?
 
De recente aankondigingen van OpenAI bevestigen dat, zoals ik al vermoedde, de markt zal worden gedomineerd door een handvol giganten. Momenteel is 90% van de nieuwe SaaS-apps gebaseerd op ChatGPT, en deze zullen waarschijnlijk verdwijnen naarmate OpenAI zich verder ontwikkelt. De giganten, OpenAI op kop, zullen het grootste deel van de functionaliteiten van generatieve AI’s overnemen.
 
Ik volg ook met interesse de recente gesprekken tussen Sam Altman en Jony Ive, de ex-chief design officer van Apple die onder andere werkte aan de iPhone. Deze contacten zeggen iets over wat OpenAI van plan is in hardware.

Archief / TECH