Fr

TECH

Verbolia, wereldwijde marktleider in Enghien

Vrijdag 28 April 2023

Verbolia, wereldwijde marktleider in Enghien

Verbolia, dat in 2018 opgericht werd door Bart Verschueren en Pierre-Oliver Danhaive, heeft een SEO (Search Engine Optimisation)-tool ontwikkeld die zich voornamelijk richt op de e-commercewebsites.

Verbolia heeft een team van 35 medewerkers en een recurrente jaaromzet (ARR – Annual Recurring Revenue) van 2,6 miljoen euro die met bijna 100% per jaar groeit. Het heeft klanten in 17 landen.
 
Pierre-Olivier Danhaive stelt Verbolia voor.

Onze technologie detecteert de meest in het oog springende trefwoorden en zorgt voor de massale creatie van pagina's die specifiek zijn geoptimaliseerd voor elk van de geïdentificeerde trefwoorden. We hebben het over de creatie van 5, 10, 15.000 pagina's of zelfs meer, wat een enorme impact heeft op het verkeer van een site.

Eenmaal geïnstalleerd, scant onze technologie ook de Google-bots, analyseert hun gedrag en optimaliseert voortdurend de pagina's van de sites van onze klanten.

Zij hebben duidelijk de controle over het proces. Op hun dashboard kunnen zij het verkeer zien dat onze pagina's hebben gegenereerd, de pagina's die wij voorstellen om te creëren en het potentieel op het vlak van traffic van deze pagina's. Vervolgens kunnen zij de creatie van de betreffende pagina's die automatisch worden aangemaakt activeren.

Daarom gaan wij verder dan de meeste SEO-spelers door analyses, aanbevelingen en vooral de middelen aan te bieden om deze aanbevelingen uit te voeren. Onze tool is duidelijk gefocust op performance. Hij genereert extra bereik en omzet omdat wij ons vooral richten op e-commercesites.

Ons remuneratiemodel integreert dit performance concept door de combinatie van een flat fee en een fee op de bezoeken die we genereren.

Creëren jullie de content van deze pagina’s?

Wij maken de pagina's, niet de content van die pagina's. Onze tool haalt de content elementen die hij nodig heeft van de site van de klant, analyseert deze content en selecteert de beste combinaties die overeenkomen met de zoekopdrachten uitgevoerd via de zoekmachines. Dit proces verloopt automatisch en wordt voortdurend uitgevoerd om de best mogelijke optimalisatie te garanderen.

Wie zijn jullie klanten?

Onze eerste klanten waren classifieds websites, simpelweg vanwege onze gemeenschappelijke professionele achtergrond die Bart en ik in deze sector hadden, maar we hebben ons al snel geheroriënteerd op e-commercesites die meer winst genereren en dus meer middelen voor SEO.

Vandaag bevindt 40% van onze klanten zich in België en Frankrijk, maar we hebben een sterke activiteit in Latijns-Amerika, vooral in Brazilië met OLX, een van de grootste sites van het land. Onze technologie bezorgt ze elke maand 10 miljoen bezoeken! Verder werken we samen met Wallmart (Chili), Decathlon (Frankrijk), Media Markt (België), Carrefour (België), Darty (Frankrijk), enz.

Hebben de ontwikkelingen in AI een impact op jullie activiteiten?

Artificiële intelligentie zal de wereld van SEO ingrijpend veranderen. De huidige zoekopdrachten bezorgen ons lijsten van websites. Dit rechtvaardigt de SEO-optimalisatie van een website om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen. Vandaag geven ChatGPT en co een geformatteerd antwoord op zoekopdrachten naar informatie. Neem bijvoorbeeld het recept voor bouillabaisse. Daarbij worden er geen links naar websites gegeven. De impact op SEO-bedrijven zal dus enorm zijn. Vele spelers zullen wellicht verdwijnen.

Wat ons betreft, onze markt van e-commercewebsites zal niet beïnvloed worden. ChatGPT verkoopt tot nader order geen schoenen. Transactionele zoekopdrachten blijven dus bestaan en het SEO-werk blijft dus nodig en efficiënt.

Anderzijds is de ontwikkeling van taalmodellen eerder gunstig voor ons. Al deze lanceringen democratiseren het gebruik van modellen die we zelf niet konden ontwikkelen.

Plannen jullie nog nieuwe functies?

Ja, we werken op het vlak van conversie, aanbeveling en onze zoekrobot. Onze tool is efficiënt voor het verwerven van bereik. We moeten dus enkel de conversie van dit bereik optimaliseren in evenveel buyers en dat is werkelijk de doelstelling van onze klanten.

Daartoe verfijnen wij onze semantische modellen om op de pagina's die wij creëren de producten weer te geven waarnaar de gebruiker op zoek is. Als ik bijvoorbeeld zoek naar Samsung Galaxy, ben ik op zoek naar een smartphone, niet naar een smartphonehoesje.

We detecteren ook de ‘out of stock’ producten op onze pagina's en werken eraan om zo relevant mogelijke alternatieven te tonen om de bezoeker te behouden op de website. Deze productaanbevelingslogica is ook een toegevoegde waarde waar we aan werken.

Tot slot hebben wij voor de behoeften van onze activiteiten zeer geavanceerde zoekfuncties ontwikkeld. Wij bieden deze functies aan onze klanten aan voor de zoekopdrachten op hun sites.

Het algemene idee is om meer diensten aan te bieden aan onze bestaande klanten. Aangezien Verbolia al op hun sites is geïnstalleerd, kunnen zij deze nieuwe functies gemakkelijk activeren.

Wat zijn de volgende stappen voor Verbolia?
 
Wij zijn ambitieus, optimistisch en pragmatisch.

Ambitieus omdat onze markt enorm is en we met Verbolia geen geografische grenzen hebben. We kunnen onze tool gemakkelijk uitrollen overal ter wereld, althans in de westerse wereld. Onze activiteit vereist geen vestigingen in verschillende landen. We managen onze activiteit en onze prospectie vanuit België en dit met een meertalig team.

Optimistisch vanwege de efficiëntie van onze oplossing, de ontwikkelingen die we voortdurend doorvoeren en de loyaliteit van onze klanten. We hebben namelijk zeer weinig concurrenten.
 
We zijn tot slot pragmatisch wat betreft onze middelen. Afgezien van een investering van 180.000 euro van het Waals Gewest bij de opstart, zijn we volledig onafhankelijk op het vlak van onze financiering. Dit biedt ons een grote vrijheid, maar het betekent ook dat onze investeringen rechtstreeks afhangen van onze inkomsten.

Dus ja, we zijn van plan te blijven groeien.

Archief / TECH