Fr

AWARDS

BOA 2019: de gouden campagnes

Donderdag 9 Mei 2019

BOA 2019: de gouden campagnes

Happiness Brussels komt als grote overwinnaar van de BOA 2019 van de ACC uit de bus. Het bureau wint drie Gold, twee Silver en evenveel Bronze. De drie Gold bekronen ‘BlindMeters’ voor OVK (Innovative Idea, Digital Communications en Creative).
 
Wunderman Thompson Antwerp volgt met twee Gold, twee Silver en drie Bronze. De twee Gold (Non-profit en Small Budget) gaan naar ‘The Missing Poster Child’ voor Child Focus.
 
Ook Gutzandglory mag twee Gold mee naar huis nemen, allebei voor ‘Drainphalt’ van Willemen Groep (B2B Marketing en Product Launch).
 
De andere Gold bekronen ‘Straffe Kost’ van BBDO voor Lidl (Experiential Engagement & Events), ‘Red’ van mortierbrigade voor ING (Sponsoring) en ‘Cubanisto Stay Undefined’ van Isobar voor AB InBev (Integrated).
 
 
Innovative Idea + Digital Communications + Creative Jury : ‘BlindMeters’ (Happiness/OVK-PEVR)
 

‘BlindMeters’ is een informatiecampagne van Happiness voor OVK-PEVR die moet sensibiliseren voor het potentieel dodelijke gevaar dat het gebruik van de smartphone inhoudt. Het gelukkige bureau ontwikkelde Blindmeters.com, een platform dat iedereen kan sms’en tijdens het rijden om te zien hoeveel meters (of zelfs kilometer) aldus blindelings afgelegd werden.
 
De tool berust op een specifiek algoritme dat gebruikmaakt van Google Maps en geolocalisatie, wat het mogelijk maakt de gebruiker te confronteren met een vertrouwde omgeving en aldus de impact van de ervaring nog te versterken. Een enkele letter typen bij een snelheid van 90 km/u komt overeen met 19,75 meter; die afgelegde afstand loopt zelfs op tot 26,33 meter bij 120 km/u. Voor een volledige boodschap zoals ‘Bijna thuis’, ingetikt bij 120 km/u, wordt 287 meter afgelegd. ‘Ik ben onderweg’ maakt je gedurende 395 meter blind… 
 
Naast de tv-spot wordt de traffic naar Blindmeters.com gegenereerd door een virale video met een aantal BV’s die bereid waren om het spel blindelings mee te spelen. De campagne werd enkele weken na de lancering in het Frans vertaald. Vandaag is ze internationaal verspreid via de Europese Partners van OVK-PER.

B2B Marketing + Product Launch: ‘Drainphalt’ (Gutzandglory/Willemen Groep)
 
Na een strategische competitie koos de Group Willemen, die wereldwijd actief is in de bouwsector, voor Gutzandglory. De eerste missie van het bureau? De lancering van Drainphalt, een innoverende wegbedekking die water doorlaat en aldus een oplossing biedt voor een van de huidige milieuproblemen: de permanente daling van het grondwaterniveau. 
 
Om de pers en de prospecten te overtuigen, bedacht Gutzandglory een ambitieuze en succesvolle PR-actie. Wat zou er gebeuren als in een enkele keer het equivalent van een hele maand regen op een Drainphalt-asfaltstrook zou vallen? Om dat uit te zoeken werd een kunstmatige regenwolk van tien meter op twee gecreëerd, dankzij een ingenieus pomp- en verpulveringssyteem. Dat stortte 1400 liter uit, zonder dat er ook maar ergens een plas verscheen. Het evenement kreeg aandacht op bijna alle websites van de nationale kranten en kwam ook aan bod in radio- en televisiereportages.

Non-Profit Marketing + Small Budget Campaign: ‘The Missing Poster Child’ (Wunderman Thompson/Child Focus)
 

Ter gelegenheid van twintig jaar Child Focus bedacht Wunderman Thompson Antwerp een sensibiliseringscampagne rond verdwenen kinderen. Die werd gelanceerd door de eigenaardige en onrustbarende verdwijning van het beroemde roodharige jongetje dat normaal en al 65 jaar op de verpakking van de bruine suiker uit Tienen staat.
 
De samenwerking met Tiense Suiker omvatte meer dan deze actie alleen: de pakken bruine suiker werden voor enige tijd een communicatiekanaal dat 250.000 gezinnen in het hele land bereikte, net zoals zorgvuldig geselecteerde journalisten. Op het pak nodigde de boodschap de consumenten uit om de verdwijningsberichten te delen, met herinnering aan het noodnummer 116 000 dat 24u/24 en 7 dagen op 7 bereikbaar is.
 
De campagne kreeg een verlengstuk op de sociale netwerken, met een ontroerende video waarin een jongeman en zijn moeder aan de ontbijttafel zitten. Het begin lijkt als twee druppels water op een advertentie, tot blijkt dat de jongeman zelf ooit een verdwenen kind was.
 
Het is geen verzinsel. Eind september 2016 verlaat Edouard zijn ouderlijk huis. Het gaat niet goed met hem, hij is depressief en speelt zelfs met het idee een einde aan zijn leven te maken. Zijn verdwijning wordt als zeer onrustbarend beschouwd. In samenwerking met de politie begint Child Focus hem te zoeken en verleent zijn steun aan de naasten. Gelukkig wordt de jongeman enkele dagen later teruggevonden. Vandaag gaat het goed met Edouard en hij zegt dat hij blij is te kunnen hebben bijdragen aan de campagne.

Integrated Communication: ‘Cubanisto Stay Undefined’ (Isobar/AB InBev)

Vanaf begin juni tot eind juli 2018 voorzag het met rum gearomatiseerde bier Cubanisto zijn flessen, blikjes en packs van een interactieve noot dankzij Shazam. Die stelde de consumenten in staat een augmented reality ervaring te beleven, aan de hand van 3D-animaties, productvisualiseringen, minigames en 360°-video’s, met als potentiële beloning tickets voor Tomorrowland…
 
De actie werd gevoerd in samenwerking met de bureaus van Dentsu Aegis Network, Vizeum en Isobar, voor het creatieve gedeelte, alsook met Proximus Skynet Advertising dat Shazam commercialiseert voor de Belgische markt.

Experiential Engagement and Events: ‘Straffe Kost’ (BBDO/Lidl)
 
Ter versterking van hun laatste campagne rond verse producten besloten Lidl en zijn bureau BBDO om de studenten te helpen bij het behalen van hun diploma. Dat deden ze door in Gent het studentenrestaurant ‘Straffe Kost’ te openen: dat serveerde gerechten die het brein stimuleren en helpen studeren. Uiteraard werd alles bereid met verse producten van Lidl.
 
En aangezien studenten tijdens de blok en de examens soms de nacht doordoen, bleef de Straffe Kost tot 23 juni de hele nacht open. De prijzen waren bijzonder democratisch, met een ontbijtbuffet voor 6 euro, een Thai beef salade voor 7 euro en een spaghetti met asperges voor 6 euro.
 
Video’s op de sociale netwerken en radiospots op Spotify genereerden traffic en herinnerden de studenten aan de weldadige impact van deze verse voeding.

Sponsoring: ‘Red, the official mascot of the Belgian Red Devils’ (mortierbrigade/ING)
 

Red, de nieuwe mascotte van de Rode Duivels, werd geboren op 14 maart 2018, letterlijk. Hij kwam uit een paasei dat enkele dagen eerder op het Muntplein in Brussel gezet was. Voorbijgangers werd uitgenodigd om het mee te helpen uitbroeden. In totaal deden meer dan 1700 mensen mee.
 
Na een grootscheepse projectoproep in augustus 2017 via een actie van mortierbrigade voor ING en ten voordele van de Koninklijke Voetbalbond, ontstond Red eerst op papier. De creatie is te danken aan Arnaut Hermant en werd geselecteerd uit 3000 inzendingen. 46% van de 20.193 supporters namen deel aan de stemming. De avonturen van Red kunnen worden gevolgd via Reddevilsmascot.be.

Brand Building: ‘We Are Belgium’ (The Communication Company/AB InBev)
 

In de aanloop naar de Wereldbeker 2018 besloot Jupiler zijn sponsoring van de Rode Duivels te versterken, met de lancering van de ‘#Wearebelgium’ campagne. Hoeksteen: de tijdelijke verdwijning van de merknaam en zijn vervanging door het merk ‘Belgium’.
 
Het Belgium-bier werd ondersteund door een tv-campagne, promotiemateriaal en acties voor de supporters in de horeca, gadgets en sales promotie in de detailhandel. Het geheel was te danken aan het Nederlandse bureau The Communication Company. 
 
Aan audiovisuele zijde toont de productie naast de Rode Duivels en hun trainer Roberto Martinez, de broers Borlée en het vrouwenteam van de Red Flames die zich verenigen voor België. De campagne werd gevoerd in 4000 bars en cafés, alsook 6000 winkels in heel België.

 

Archief / AWARDS