Fr

PARTNER CONTENT

Soniq Sweet Spot: de kippenvelspot van Happiness voor PEVR

Donderdag 28 November 2024

Soniq Sweet Spot: de kippenvelspot van Happiness voor PEVR

De radiocampagne ‘Restez vigilant. Toujours’ van Happiness en Raygun voor de Parents d’Enfants Victimes de la Route (PEVR) is de nieuwe Franstalige laureat van de Soniq Sweet Spot van VIA.

Wagens worden alsmaar veiliger. Ze worden steeds beter uitgerust dankzij steeds geavanceerdere technologieën die de veiligheid bevorderen, zoals lane assist, adaptive cruise control, het anti-aanrijdingssysteem, noodremassistentie, enz.

Paradoxaal genoeg leiden al deze innovaties niet noodzakelijk tot een veiliger rijgedrag. Bestuurders van auto’s die zijn uitgerust met deze gesofisticeerde apparatuur krijgen vaak een vals gevoel van veiligheid, waardoor ze minder oplettend zijn. Verder rekenen ze vaak te veel op de technologie van hun wagen, waardoor hun reactietijd aanzienlijk langer wordt.

PEVR wilde de aandacht vestigen op deze paradox en besloot bestuurders aan te moedigen om aandachtig te blijven, dit via een aangrijpende radiocampagne waarvan de spots geïnspireerd zijn op stereotiepe autoreclames. In elke spot horen we de stem van een ouder die een kind heeft verloren in een verkeersongeval, ondanks de geavanceerde veiligheidsapparatuur in de auto. De boodschap op het einde luidt: ‘Restez vigilant. Toujours.’.
 
“Automerken gebruiken heel vaak radio als medium voor hun reclame, en bijna allemaal doen ze dat op een heel stereotiepe en herkenbare manier”, aldus Geoffrey Hantson, chief creative officer van het gelukkige bureau. “Het doel van deze campagne was om de typische codes van autoreclame te gebruiken en ze te transformeren voor een verrassende bewustmakingsspot. Radio was hiervoor het perfecte medium, omdat je echt kunt spelen met het ‘theater van de geest’. Een tv-spot met choquerende beelden bijvoorbeeld zou niet erg verrassend zijn en zou onze boodschap niet sterker maken, integendeel. Daarom kozen we bewust voor radio als medium.”

Zo koos Happiness er ook voor om geen beroep te doen op professionele acteurs, maar wel op een moeder wier zoon dodelijk werd aangereden door een auto, ondanks alle veiligheids- en rijhulpsystemen in die wagen… “Dit maakte de opnamesessie natuurlijk bijzonder moeilijk en emotioneel”, vervolgt Geoffrey Hantson. “Des te meer omdat de ouder in kwestie een zeer neutrale en heldere toon moest hebben, net zoals een professionele voice-over voor een automerk. De spanning tussen deze twee emoties resulteerde in een aantal zeer fragiele, maar ook zeer mooie geluidsopnames. De muziek, eveneens in de stijl van een typische autoreclame, deed de rest.”

“Voor een campagne rond verantwoord rijden is er geen betere manier om je doelgroep te bereiken dan wanneer ze onderweg is”, besluit An Vandeborne, directeur van de vereniging Parents d’Enfants Victimes de la Route. “Radio is een medium dat een emotionele impact kan teweegbrengen. Onze boodschap is niet altijd gemakkelijk over te brengen en het is het perfecte kanaal om onze leden, de ouders die een zoon of dochter verloren bij een verkeersongeval, bijna letterlijk een stem te geven.”
De Soniq Sweet Spot-jury bestaat uit Pierre-Etienne Bonnet (Sonhouse), Debby De Ridder (VML), Toon Jansegers (Raygun), Wesley Kuystermans (LDV United), Alison Luca, (Lezarts Urbains), Arnaud Pitz (Egghunter), Benoit Pirson (Bleu nuit), Leen Renders (Geluidshuis), Merouane Saadi (Nextbroadcast), Régine Smetz (TBWA), Paul Wauters (Accenture Song), evenals Griet Byl en Damien Lemaire (MM).
 
Ter herinnering, de Soniq Sweet Spot is een initiatief van de vereniging voor audiovisuele media die als doel heeft om de kracht van sonic branding in de verf wil zetten, alsook creativiteit en innovatie in radio.

Archief / PARTNER CONTENT