Fr

BRANDS

Absolut aan de (blauwe) fles met Warhol

Dinsdag 2 Juli 2024

Absolut aan de (blauwe) fles met Warhol

Het verhaal gaat terug tot 1985, toen Vin & Spirit, de toenmalige eigenaar van Absolut Vodka, Andy Warhol vroeg om de beroemde fles van de Zweedse drank te beschilderen. Dit leidde tot de al even beroemde ‘Absolut Warhol’ reclame die als basis diende voor een campagne die gedurende meer dan 20 jaar door honderden kunstenaars zou worden gebruikt. In werkelijkheid creëerde Warhol twee ontwerpen, maar het tweede verdween op mysterieuze wijze om in 2020 weer op te duiken op een veiling. Dit is de 'Absolut Warhol Blue', waaraan Pernod Ricard hulde brengt met een nieuwe campagne en een collector’s item in beperkte oplage.
Net als bij de lancering van de eerste fles met de naam van de Amerikaanse kunstenaar, wordt de campagne gevoerd in samenwerking met de Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, die een percentage van de verkoop ontvangt.
 
De campagne wordt uitgerold in (D)OOH, met name op luchthavens. Ze omvat ook een spot in een regie van Santiago Sierra Soler op de tonen van ‘20th Century Boy’ van T.Rex.

Archief / BRANDS