Fr

AWARDS

CB Awards 2024: dit zijn de vaakst bekroonde campagnes

Vrijdag 31 Mei 2024

CB Awards 2024: dit zijn de vaakst bekroonde campagnes

Op 31 mei vonden de Creative Belgium Awards plaats in Asiat Park in Vilvoorde. Het palmares werd opgesteld door zes verschillende jury’s en voor het eerst onthuld door de nieuwe voorzitter, Arnaud Pitz, vergezeld door de general manager van het huis Isabel Van den Broeck in aanwezigheid van meer dan 1200 creatieven, adverteerders en andere vakmensen uit de sector.
 
Met in totaal drie Gold, zeven Silver, 14 Bronze en 15 shortlists, dus in totaal 113 punten, volgt FamousGrey mortierbrigade op als Agency of the Year. Het bureau gaat daarmee zijn neefjes bij VML vooraf: dat eindigt op de tweede plaats met amper 11 punten minder dan FamousGrey. De derde podiumplaats valt te beurt aan Mutant (62) dat aldus het eerste onafhankelijke bureau in de rangschikking is.
 
Daarna volgen mortierbrigade (57), LDV United (41), BBDO Belgium (28), Darwin BBDO (25), Happiness (24), TBWA (19) en Air (14) in de top tien.
 
In totaal reikten de juryleden dit jaar drie Grand Prix, 26 Gold, 28 Silver en 50 Bronze uit. Het volledige palmares vind je hier.
 
En dan nu de vaakst bekroonde campagnes van deze editie, om te beginnen de drie Grand Prix.
'The Screwdriver’s Victory' (LDV United/Vanden Borre)
GP Corporate Purpose + 3 Gold (Direct, Media en PR) + 1 Bronze (Brand Experience)
 
Waarom zou een eenvoudige schroevendraaier, een uitvinding uit 1932, verkozen worden tot Product van het Jaar 2023 bij de gelijknamige wedstrijd? Het antwoord vond je in april 2023 uitlegt op de website van Vanden Borre, maar ook in paginagrote advertenties in de dagbladpers, op OOH en via een tv-spot in een briljante campagne van LDV United.
 
Bedoeling: de aandacht vestigen op de hersteldienst, “omdat repareren vaak duurzamer is dan vervangen”. De “verkiezingscampagne” herinnert ons eraan dat Vanden Borre-technici elke dag het hele land doorkruisen om de levensduur van onze huishoudelijke apparaten te verlengen. Da’s niet alleen beter voor onze portemonnee, maar ook voor het milieu. Daarom is “de schroevendraaier het ultieme symbool van duurzaamheid” en heeft Vanden Borre “dit product dat de levensduur van alle andere producten verlengt” met recht uitgeroepen tot Beste Product van het Jaar 2023.
 
De schroevendraaier was ook echt te koop – een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd. Hij kostte 9,99 euro en sensibiliseerde nogmaals voor het belang van het onderhouden en repareren van onze huishoudtoestellen.
 
Opdracht volbracht, met als kers op de taart de titel van Beste Product van het Jaar 2023 in de categorie DIY voor deze slimme uitvinding uit 1932. Dat succes deelde Vanden Borre met gepaste trots in een nieuwe campagne, te ontdekken via OOH, SoMe, POS en alle eigen kanalen van het merk.
 
Client : Vanden Borre
Contacts : Elke De Vuyst, Caroline Petit
Agency : LDV United
CD : Stef Selfslagh, Dries De bruyn
Creation : Dries De Wilde, Willem De Wachter
Account Team : Florence Vercammen, Romy Vierhouten, Tom Thijs
Strategy: Lorien Verachtert, Floris Adriaenssens
'Crashed Glass' (BBDO/AB InBev)
GP Industry Craft + 1 Gold (Brand Experience) + 1 Silver (Media)
 
Elk jaar raken in België 2.541 mensen ernstig gewond en 37.247 anderen lichtgewond bij verkeersongevallen. Daarbij waren respectievelijk 12% en 11% van de geteste bestuurders onder invloed van alcohol.
 
Om automobilisten beter te sensibiliseren kozen Jupiler en BBDO voor een boodschap die des te krachtiger binnenkomt, omdat ze letterlijk in de handen van bierdrinkers past, in de vorm van een glas gemaakt uit kapotte voorruiten van wagens die betrokken waren bij een ongeval waar alcohol mee gemoeid was.
 
Het ‘Crashed Glass’ werd vervaardigd door Rombachs, een glasblazer gespecialiseerd in duurzaamheid en gerecycleerde glasproducten en werd in eerste instantie verstuurd naar journalisten, influencers, ministers en opinieleiders om de aandacht van de doelgroep en de media te trekken.
 
Het grote publiek ontdekte het verhaal vervolgens via een tv-spot, een SoMe-video, print en affichage.
 
Client : Ab Inbev
Contacts : Adrien Mahieu, Laura Salway, Josse Peremans, Alexandre Wellens, Rob Aerts, Julie Claus, Pascaline Vandeperre, Laure Stuyck
Agency : BBDO Belgium
CD : Antoinette Ribas, Marc Richard Vander Heyden, Gregory Ginterdaele
Creation : Frederik Clarysse, Tom Jacobs, Patricia Van De Kerckhove
Account Team : Melissa Fastenaekels, Alexander Neesen, Pascal Kemajou
Head of Design : James Gambrill
Glass: Rombachs Glass Antwerp – Frederik Rombach
'It’s Handy to Have a Dick' (mortierbrigade/Equal Pay Day)
GP for Good + 3 Gold (2 x Film en Film Craft) + 1 Bronze (Film Carft)
 
Hoewel de situatie langzaam verbetert, worden mannen op de werkvloer nog steeds bevoordeeld ten opzichte van vrouwen. Ze vinden makkelijker een job, worden serieuzer genomen, krijgen betere posities en meer promoties en verdienen vooral meer: de loonkloof tussen mannen en vrouwen bedraagt nog steeds 22%. Bovendien verergert het feit dat vrouwen (42%) veel meer deeltijds werken dan mannen (12%) het probleem alleen maar...
 
Om deze kwestie nog eens extra onder de aandacht te brengen op Equal Pay Day, kwamen mortierbrigade en zijn traditionele sidekick voor de regie Lionel Goldstein (Czar) met een nieuwe spot voor Zijkant. Daarbij volgden ze het recept waarvan de brigade nu eenmaal het geheim kennen: in beeld zien we wat we een paar zeer mannelijke handdrukken zullen noemen, vergezeld van de boodschap “If you want to earn 22% more, it’s handy to have a dick.”
 
Client : Zijkant – Equal Pay Day
Contacts : Vera Claes, Julie Van Garsse
Agency : mortierbrigade
CD : Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
Creation : Geoffrey Masse, Nils Ides, Lionel Goldstein
Head of Production : Charlotte Coddens
Strategy : Maaike De Wae
Film Production Company : Czar.be
Director : Lionel Goldstein
'Call Glenn' (VML/Child Focus)
6 Gold (2 x Audio et PR, Direct en Media) + 2 Silver (Audio Craft en Culture & Social Behaviour) + 2 Bronze (Brand Experience en Integrated)
 
Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van naaktfoto’s van zichzelf die zonder hun toestemming online worden gezet. Het overkwam Glenn. Op zijn vijftiende maakte hij een foto met zijn telefoon en deelde deze in vertrouwen, maar de selfie belandde online en kort daarna pleegde Glenn zelfmoord...
 
Ter gelegenheid van de Europese Dag voor de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting en seksueel misbruik kwamen Wunderman Thompson (nu VML) en Child Focus op het idee om Glenns telefoon te reactiveren om aldus grensoverschrijdende sexting en exposing aan te klagen.
 
Glenn's telefoonnummer werd wijd verspreid, vooral dankzij een aantal bekende mensen en een groot aantal nieuwsgierige bellers vormden het nummer. Daar kregen ze systematisch de voicemail met een boodschap die uitlegde waarom hun correspondent niet bereikbaar was...
 
Nadat het schrijnende verhaal van Glenn was verteld, vroeg de stem op het antwoordapparaat de beller duidelijk zijn voor- en achternaam te geven en een petitie te ondertekenen. Die wil druk uitoefenen op politieke besluitvormers om wetten op te stellen ten gunste van een samenleving die vrij is van seksueel misbruik van kinderen.
 
Op 12 december 2023 werd de smartphone van Glenn met op zijn voicemail meer dan 37.000 namen van ondertekenaars symbolisch overhandigd aan Alexander De Croo.
 
Client : Child Focus
Contacts : Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Selyna Ayuso Ferrandiz
Agency : VML Belgium
Chief Creative Officer : Klaartje Galle
Executive Creative Directors : Kasper Janssens, Arjen Tarras
Creation : Tomas Van Loon, Patrick Vermeylen
Strategy : Jef Pelkmans, Gaëlle Maes, Alexander Kolenberg
Account Team : Pieter Van Schil, Mieke Moortgat, Molly Waeytens
Sound Design : Menno Van Riet
Voice-overs : Griet De Wolf, Béatrice Marlier
'The ChatGPT Billboard' (Darwin/Impact)
2 Gold (Media en Outdoor) + 1 Silver (Culture & Social Behaviour)
 
Darwin BBDO kwam met een briljant idee, in de vorm van een vette knipoog naar nieuwe technologieën in het algemeen en AI in het bijzonder, om de diensten van Impact, een platform voor bouwprofessionals, te promoten.
 
De creatie was te zien op de Keyserlei in Antwerpen, waar ze een heel gebouw in aanbouw in beslag nam met de boodschap: ‘Hey Chat GPT, finish this building’. Baseline: ‘Your skills are irreplaceable’. En zo hoort het ook.
 
De actie werd ook ruim gedeeld via de sociale netwerken, meer dan 800.000 keer zelfs, goed voor meer dan 150 miljoen views. De website van Impact ontplofte en zag zijn aantal bezoekers stijgen met 1000%; het aantal open sollicitaties steeg zomaar even met 500%!
 
Client : IMPACT
Contacts : Eric Dantinne, ​ Isabelle Dumortier, Renate Monard, Stef Rynders
Agency : Darwin BBDO
CD : Koenraad Lefever
Creation : Jean-Marc Wachsmann, Charles-Elie Chauvaux
Account : Jonas Moors
Strategy : Jef Raeman, Michelle Van de Moortele
Graphic Design : François Radermecker2 Gold (Media et Outdoor) + 1 Silver (Culture & Social Behaviour)
'The Social Sound' (FamousGrey/Schweppes)
1 Gold (Audio), 1 Silver (Digital), 2 Bronze (Audio Craft en Digital Craft)
 
OpenX, het op maat gemaakte WPP-bureau voor The Coca-Cola Company, deed een beroep op FamousGrey voor de creatie van een memorabele campagne en ervaring voor Schweppes, ter ondersteuning van diens wereldwijde ‘Born Social’ merkplatform.
 
“The Social Sound is ontstaan uit de resultaten van een onderzoek waaruit bleek dat de meeste mensen die een koptelefoon gebruiken dit doen om sociale interactie te vermijden. Als merk wil Schweppes sociale interactie aanmoedigen.”
 
Daarom onderbraken Schweppes en FamousGrey op 29 december 2023 een live-uitzending van de nieuwste hit van de Zuid-Afrikaanse ster Daliwonga (‘Howa You’) om fans uit te nodigen de song persoonlijk te beleven tijdens een verrassingsconcert in het centrum van Kaapstad.
 
Er was maar één manier om er te geraken: je koptelefoon opzetten en je via speciale app op je telefoon door de muziek naar de geheime concertlocatie te laten leiden: hoe harder het geluid werd, hoe dichter je bij de mysterieuze, feestelijke bestemming kwam.
 
Client : The Coca Cola Company – Schweppes
Agency : FamousGrey
CD : Peter Ampe
Creation : Yana Gestels, Diederik Jeangout, Zoé De Priester
Account Director : Olivia Naudts
Brand Designer : Elsa Gervais
Motion Designer : Sacha Lempereur
'Club Is Life' (Mutant/Club Brugge)
1 Gold (Film Craft), 1 Silver (Film Craft)
 
Voor de nieuwe abonnementencampagne van Club Brugge werkte Mutant samen met acteur Rik Verheye die al sinds zijn kindertijd voor de club supportert. Verheye maakte voor de gelegenheid zijn regiedebuut en stapte voor het eerst achter de camera.
 
Dat leverde een reeks van vijf video’s op in een productie van Fledge, waarin we gesprekken volgen tussen Gunther en Pascal, twee fervente fans die met veel humor en verve de voordelen van de Club Brugge-abonnementen toelichten (vandaar de Gold in Scriptwriting Film).
 
Client : Club Brugge
Contacts : Bob Madou, Kirsten Willem, Thomas Rypens, Justine Rombaut
Agency : Mutant
CD : Odin Saillé, Ruben Van Maldeghem
Creation : Odin Saillé, Rik Verheye
Account Team : Tuyen Pham, Shi Qi Ji
Film Production Company : Fledge
Director : Rik Verheye
Talent : Steven Mahieu & Bert Huysentruyt
'What You Missed Last Night' (TBWA/Samsung)
‘What You Missed Last Night’ (TBWA/Samsung)
1 Gold (Industry Craft), 3 Bronze (Direct, Industry Craft en Outdoor)
 
Om de ‘Nightphotography’ functie van de Samsung Galaxy S23 Ultra te benadrukken, deed TBWA een beroep op fotograaf Mous Lamrabat, die van zonsondergang tot laat in de nacht de straten van Antwerpen verkende.
 
Daarna maakte de kunstenaar een selectie van zijn foto's, die meteen werden afgedrukt om de volgende dag bij zonsopgang geëxposeerd te worden op de Groenplaats onder de intrigerende titel ‘What you Missed Last Night’.
 
De actie werd herhaald in Luik, dit keer met fotograaf Johan Lolos, wiens nachtelijke werk ook bij zonsopgang werd tentoongesteld in het station van Luik-Guillemins.
 
Client : Samsung
Contacts : Helena Wilmet, Caroline Hombroukx, Laurence Vandermeer
Agency : TBWA
Creative Director : Thomas Driesen
Creation : Sofie Gilliams, Anke Verhaegen
Account Director : Aubry Crock
Innovation Strategist : Henri Wuyts
Event Agency : MAKE
Event Manager : Niels Janssens
"Pulse of Nature" (FamousGrey/Veolia)
1 Gold (Creative Data), 2 Bronze (Coporate Purpose en Media)
 
Vanuit de stelling dat de natuur de belangrijkste klant is van Veolia, een Franse multinational en wereldleider in collectieve diensten, bedacht FamousGrey ‘Pulse of Nature’, een platform dat de pols van de Belgische natuur neemt. Bedoeling: een top 10 van ecologische uitdagingen definiëren, voordat een programmatic boodschap elke uitdaging koppelt aan een oplossing van het huis.
 
‘Pulse of Nature’ werd mogelijk dankzij de open source gegevens die beschikbaar zijn bij verschillende openbare instanties. Het samenbrengen van deze gegevens op één enkel platform geeft niet alleen een globaal beeld van de gezondheid van de Belgische natuur en de evolutie daarvan in vijf jaar, maar maakt ook meer mensen bewust van lokalere problemen.
 
Client : Veolia Belgium & Luxemburg
Contacts : Marissa Tondat, Marion Clisson
Agency : FamousGrey
CD : Laurie Lacourt, Peter Ampe
Creation : Antoine Wellens, Vanessa Hendrickx
Account Team : Aurélie Thollebeek, Maxine Heylands, Siebe Lefebure
Head of Digital : Joachim François
Digital Strategist : Wies Dickens, Yarne De Schrijver
Designer : Elsa Gervais, Sacha Lempereur, Simone Curzi
Developer : Arno Van Biesen
Engineer : Mathieu Savenay

Archief / AWARDS