Fr

BRANDS

Best Brands 2024: Lay's valt in de smaak bij de Belgen

Vrijdag 22 Maart 2024

Best Brands 2024: Lay's valt in de smaak bij de Belgen

Voor het negende jaar op rij bekroonden de Best Brands Awards van Serviceplan de favoriete merken van de Belgen. Het palmares van 2024 werd bekendgemaakt tijdens een gala in Docks Dome, bijgewoond door 300 gasten uit de zakenwereld, reclamesector en media.
 
De erelijst werd opgesteld na een enquête van GfK bij 4500 representatieve respondenten voor de nationale bevolking. Die beoordeelden zo’n 289 merken uit 20 sectoren op basis van twee criteria: de Share of Wallet en de Share of Soul. Het eerste weerspiegelt het economische succes van een merk, het tweede zijn aantrekkingskracht.
 
Hoewel een aantal merken - zoals Samsung, Colruyt, Gardena, Martini, Miele, Philips en Royal Canin - hun leiderschap van jaar tot jaar bevestigen, komt Lay's dit jaar als duidelijke winnaar uit de bus: het merk behaalt een eerste plaats in alle sectoren, vóór Samsung en Bosch.
“De Share of Wallet is natuurlijk belangrijk, maar wat een marketeer nog fijner vindt, is de Share of Soul”, aldus Valérie Delaby, Marketing Manager Europe bij Lay's, die het belang benadrukt van lokale campagnes en producten die aangepast zijn aan de Belgische smaak en cultuur.
 
Over het recept van Lay’s zegt ze: “Een van de grootste uitdagingen voor elk foodmerk is om zich voortdurend te onderscheiden."
We moeten een sterke emotionele band opbouwen met onze consumenten om ervoor te zorgen dat we top of mind blijven. We zijn actief in een leuke en zeer dynamische categorie, wat ons volop mogelijkheden biedt om ons te onderscheiden en met nieuwe dingen te komen die de aandacht van onze consumenten trekken en voldoen aan hun verwachtingen.”
 
“De planning van alle mogelijke connecties en de optimale benutting van de touchpoints staan centraal in onze communicatiestrategie”, vervolgt Valérie Delaby. “Bij de creatie van een campagne beginnen we altijd met grondig inzicht te verwerven in onze doelgroep. We gebruiken niet alle mogelijke touchpoints, wel diegene die het meest relevant zijn om de effectiviteit van de campagne te garanderen.”
    
Vermelden we nog de categorie ‘Best Momentum Brand’. Die groepeert merken die er ondanks moeilijke marktomstandigheden in slagen een sterk momentum te genereren en die de crisis doorstaan op basis van omzetgroei, de ontwikkeling van marktaandeel en een flexibele, innovatieve positionering. Deze top drie wordt gedomineerd door Apple retailer Lab9, voor Dyson en Toyota.
 
Alle erelijsten zijn hier beschikbaar.

Archief / BRANDS