Fr

AGENCIES

Arnaud Vanhemelryck (TK.Lab): "Op TikTok zoeken merken vooral naambekendheid, consideration en engagement"

Zondag 10 December 2023

Arnaud Vanhemelryck (TK.Lab):

Iets meer dan een jaar geleden lanceerde Ogilvy Social.Lab TK.Lab, een bureau binnen zijn bureau gewijd aan TikTok dat een volledige service aanbiedt op het gebied van strategie, creatie, sound, commerce, influence en intelligence, zowel voor Belgische als voor internationale merken.
 
Aan het roer staat social & performance global director Arnaud Vanhemelryck die we gingen opzoeken voor een terugblik op dit eerste jaar.
 
En, hoe zijn de afgelopen twaalf maanden verlopen?
 
De balans is om verschillende redenen uiterst positief. Aanvankelijk was het een gok voor het bureau. We hebben dit netwerk zowat vanaf nul opgebouwd, zonder enige echte expertise op dit gebied, alles was relatief experimenteel en we moesten onze sporen verdienen.
 
Gelukkig zijn de klanten gevolgd en groeide de vraag snel, waardoor we dit toch wel wat experimentele aspect heel snel konden omzetten in echte expertise.
 
Strikt zakelijk gezien hebben we in slechts vier maanden tijd de doelstelling behaald die we ons hadden gesteld voor heel 2023. Dat komt vooral omdat we de kans kregen om aan wereldwijde projecten te werken, die per definitie veel omvangrijker zijn.
 
Waar staat Tk.Lab vandaag voor binnen het bureau en het netwerk?
 
TK.Lab Brussels is het hoofdkantoor en zenuwcentrum van waaruit we het merendeel van alle TikTok-gerelateerde projecten beheren. Er werken ongeveer twintig mensen, onder wie Nurya Doorenbos, onze strategic lead, die van TikTok Europe komt, en onze nieuwe CD Laura Scott, die eerder bij We Are Social in Duitsland werkte.
 
Tegelijkertijd zijn we operationeel in elke regio van de wereld, dankzij de aanwezigheid van TK.Lab in 14 landen, van New York tot Zuid-Amerika met Brazilië en Mexico, Azië met Singapore, Australië tot Europa met Brussel, Parijs, Londen, Dublin, Berlijn, Athene en binnenkort Milaan, waar TK.Lab in februari neerstrijkt.
 
De volgende stappen liggen wellicht in het Midden-Oosten, en meer bepaald in Dubai, waar het gebruik van TikTok ook belangrijk is. Ook belangrijk wordt de consolidatie van Noord-Amerika, door te bepalen of er interesse is in de rol van Canada...
 
Hebben jullie ook een “influencerportefeuille”?
 
Oorspronkelijk was het de bedoeling om een soort 'Creators Lab' te hebben, maar tot nu toe zijn we er niet in geslaagd om dat te ontwikkelen zoals we wilden, ook al hebben we al een klein netwerk van creators met wie we graag samenwerken omdat we zeker weten dat ze deliveren. We hopen het aanbod volgend jaar wat verder te kunnen ontwikkelen.
 
Zoals gezegd, gezien het feit dat we meer wereldwijde dan lokale projecten hebben, is het een beetje ingewikkeld om te beschikken over een waaier van Belgische ontwerpers om ons te helpen met projecten die bijvoorbeeld in de Verenigde Staten worden geleverd. Niet in het minst vanwege taal- en cultuurproblemen.
 
En hoe zit het met de tools?
 
We hebben een interne studio, die we veel gebruiken om content te maken, en we hebben ook twee eigen tools ontwikkeld. Te beginnen met de Trends Tracker, waarmee we trends op TikTok in realtime kunnen analyseren en die ons vooral een microperspectief geeft van trends in vrijwel alle landen, als geheel of per categorie.
 
Vandaag is deze Trends Tracker volledig operationeel. We gebruiken hem voor onze eigen gegevens, maar we verkopen de licentie ook aan veel adverteerders, die de tool direct kunnen gebruiken, evenals aan andere bureaus in het netwerk.
 
De tweede tool, KARMA, stelt ons in staat om alle denkbare merken en content creators te benchmarken. Het is een tool die we veel meer intern gebruiken, aan de back-end, om concurrentie-audits uit te voeren, wat onze klanten erg waarderen.
 
Trends Tracker en KARMA zijn van onschatbare waarde en vormen een belangrijke bron van inkomsten.
 
Hoeveel projecten heeft Tk.Lab sinds zijn oprichting verwezenlijkt?
 
Als we rekening houden met alle markten, hebben we aan meer dan honderd projecten gewerkt, waarvan ongeveer een derde rechtstreeks door TK.Lab Brussels werd beheerd.
 
Een van de projecten die we vanuit Brussel hebben gemanaged is een zeer groot project voor Mondelez, dat ons vroeg om hun creatieve partner te zijn om het begrip van TikTok voor al hun merken in de groep te versnellen. Hiervoor werkten we samen met de wereldwijde teams van TikTok in Londen, New York en Chicago, die ons hielpen pilotcampagnes te ontwikkelen die werden verspreid in Duitsland, de VS en Brazilië. Tegelijkertijd organiseerden we trainingssessies voor alle Mondelez-marketingteams wereldwijd. Al met al heeft het project ons van april tot november beziggehouden en de resultaten zijn veelbelovend.
 
Beantwoordt de ROI van deze campagnes aan de verwachtingen?
 
De bottom funnel en het genereren van verkoop zijn over het algemeen geen doel op zich. Waar merken vooral naar op zoek zijn, is naambekendheid, consideration en engagement. Wat dat betreft, merken we regelmatig dat we de KPI's op onze campagnes bijna verdubbelen ten opzichte van de schattingen die we hebben of ten opzichte van TikTok's eigen benchmarks. Waar we ook veel naar kijken, is de positieve perceptie van de campagnes in de commentaren van de gebruikers.
 
Welke ambities koesteren jullie op middellange en lange termijn?
 
Verder consolideren, het aanbod uitbouwen en alle partnerships versterken die we hebben met de topklanten van Ogilvy en WPP, zoals Unilever, Mondelez, Coca-Cola, L'Oréal enzovoort. Natuurlijk willen we ook een voorkeurspartner zijn voor Belgische adverteerders die hun aanwezigheid op het platform willen versnellen.
 
Nog een laatste woord?
 
Naast de klanten is ook TikTok blij met de manier waarop we samenwerken. Ze zien ons als een echte partner. Uiteindelijk is de ambitie om te kijken in hoeverre TK.Lab een van de gecertificeerde creatieve partners van TikTok kan worden. De gesprekken zijn nog gaande...
 
Tot slot wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om het hele team te bedanken, zonder wie het TK. Lab niet mogelijk zou zijn geweest: Sélim Hamzaoui, Quentin Glode, Douglas Scraeyen, Miriam Burgos, Victoria Van Wymeersch, Camille Naude, Nicolas Maertens, Ophélie Blockmans, Claudia Degreef, Louise Lechat, Luiza Fundatureanu, Marie Buyens, Gabriela Toader, Willem Van den Hoof, Awie Erasmus, An Vandevelde, Sophie Gagey, Theo Barron, Yannec Vermeeren, Antoine Snyers, Francois Faggianelli, Alice Marchetto, ons netwerk van TK. Lab ambassadeurs over de hele wereld en, last but not least, de steun van Rob Hill en Yves Baudechon.

Archief / AGENCIES