Fr

AGENCIES

Connect, Dare, Grow: Space in een nieuw kleedje met concrete mutatie

Dinsdag 8 Oktober 2024

Connect, Dare, Grow: Space in een nieuw kleedje met concrete mutatie

Op 8 oktober nodigde Space zijn klanten, collega’s en mediapartners uit om de evolutie van zijn positionering en diensten te presenteren. 
 
Deze mutatie van ’s lands tweede grootste mediabureau krijgt concreet vorm via een nieuwe baseline rond drie ‘hefbomen’ - Connect, Dare, Grow -, met daarbij een nieuw operating system en de presentatie van de nieuwe tools QSAR en SOLAR. 
 
Tekst en uitleg door François Chaudoir, de CEO van Space.
 
Wat is de voornaamste boodschap die je wilt doorgeven?
 
Als je ons parcours onder de loep neemt, zie je dat Space de afgelopen jaren echt geëvolueerd is door vooruit te lopen op de noden van zijn klanten, het evoluerende consumentengedrag en het medialandschap. De cultuur van Space ten opzichte van de buitenwereld is echter altijd heel bescheiden gebleven. Deze discretie met betrekking tot onze ontwikkelingen, de verwezenlijkingen van onze teams en onze innovaties betekent weliswaar helemaal niet dat we immobiel zijn. Integendeel. We gebruiken onze energie liever om dingen te doen dan om te praten. Uiteindelijk is de trouw van onze klanten de beste reclame.
 
Waarom dan deze keer deze communicatie met bijhorend event?
 
We vonden het essentieel om onze klanten, onze teams en onze mediapartners te vertellen over onze nieuwe positionering, ze een samenvatting te geven van de transformatie die Space heeft doorgemaakt. Omdat de wereld zo snel verandert, consumeren mensen producten of media niet meer op dezelfde manier; insights zijn een essentiële brandstof voor elke strategische aanpak en data vormen de kern van alles. Kortom, we moesten meer focussen op bepaalde elementen van onze expertise, al onze energie stoppen in bepaalde componenten. Om ons leiderschap te behouden en het vertrouwen van onze klanten te blijven verdienen.
 
Gaat het om een fundamentele verandering?
 
Het is een mutatie. Ik hou van deze term omdat onze nieuwe positionering het resultaat is van een proces, zoals een slang van huid verandert, als de samenvatting van wat we vandaag het beste doen, van moedige ambities en concrete ontwikkelingen op het vlak van tools en studies. Dit alles zal ons in staat stellen om aan de top te blijven meeconcurreren.
 
Natuurlijk veranderen we niets aan onze naam: daarvoor is die te goed ingeburgerd. Wel komen we met een nieuw logo en een andere tagline. Jarenlang was dat ‘Connection Agency’. We zijn nog steeds erg gehecht aan die verbinding, want we zijn niet vergeten dat het onze belangrijkste hefboom is: verbinden om merken en hun klanten of prospects op een effectieve manier bij elkaar te brengen, via communicatiekanalen. Maar voor Space blijft het daar niet bij. Het gaat ook om onze optimale relaties met onze klanten, ons talent, onze partners en de industrie.
 
Jullie presenteren ook exclusieve nieuwe eigen tools. 
 
Om onze expertise inzake ‘Connect’ te versterken, hebben we een nieuwe exclusieve tool ontwikkeld, te gebruiken voorafgaand aan Pulsar, onze tool voor channel planning die de effectiviteit van ongeveer veertig touchpoints op verschillende KPI’s interpreteert. Deze nieuwe tool heet QSAR en maakt strategische analyse voorafgaand aan het mediaplanningsproces mogelijk. De tool is gebaseerd op de resultaten van een kwantitatief onderzoek door Space dat afgenomen wordt door AQ-Rate en ontworpen werd om strategische keuzes in de hele besluitvormingsfunnel te ondersteunen.
 
In welke optiek willen jullie het strategische niveau aanpakken?
 
Ik kom terug op het woord 'hefboom': ja, de verbinding tussen merken en consumenten is een hefboom, maar zeker geen doel op zich. Het is een discipline die deel uitmaakt van een uitsluitend zakelijke missie: de merken van onze klanten te helpen groeien. Deze groei kan worden gemeten in termen van verschillende KPI’s zoals awareness en consideration, maar uiteindelijk zijn het de ‘harde’ KPI’s - marktaandeel en omzet - die tellen. Deze link tussen groei en optimaal gebruik van de media is nog sterker nu e-commerce uitgegroeid is tot een reflex bij consumenten, hoewel het niet het enige verkoopkanaal is. Deze laatste twee punten worden gedekt door onze twee hefbomen, ‘Connect’ en ‘Grow’. 
 
‘Grow’ weerspiegelt ons engagement tegenover onze klanten: al onze knowhow en passie inzetten om een actieve, hypergemotiveerde schakel te zijn in de ontwikkeling van hun business... en niet alleen op het vlak van mediastrategie.
 
Hebben jullie een operating system dat bij dit principe hoort op punt gesteld?
 
Dat klopt. Om dit engagement helemaal concreet te maken, hebben we een model ontwikkeld, in samenwerking met onze Polaris-afdeling en de duizenden tests die daar zijn uitgevoerd. Het doel is om de impact van mediaplannen op veranderingen in marketing- of business KPI’s te simuleren door situaties te integreren die specifiek zijn voor elk product en elke markt. Deze tool die we SOLAR gedoopt hebben, zit in het laatste stuk van zijn testfase en zal de komende weken door alle adviseurs van Space Connection worden ingezet. Prognoses van de bedrijfsefficiëntie en de daaropvolgende meting via Polaris zullen twee essentiële en systematische diensten zijn in onze strategische aanpak.
 
In jullie nieuwe baseline duikt ook de term ‘Dare’ op.
 
Zoals iedereen weet, is onze mediaomgeving onzeker, veranderlijk en uiterst volatiel. En hoewel er een overvloed aan mogelijkheden is, blijven we vaak in onzekerheid over de effectiviteit ervan. Dit impliceert een cultuur van risico’s nemen, maar ook van meten. Deze onzekerheid sluit het gevaar niet uit en mag testen niet in de weg staan. Vandaar ons nieuwe motto: durf nieuwe media en nieuwe technische benaderingen toe te passen, maar doe er ook alles aan om deze berekende risico’s te meten en er snel van te leren. Durven betekent ook de briefing van een klant durven uit te dagen met goed geconstrueerde, goed beargumenteerde inzichten. 
 
Hoe zou je jullie nieuwe verbintenissen samenvatten?
 
We koesteren de ambitie om het wendbare bureau te zijn dat collectief innoveert en uitblinkt. De ruim honderd Space-medewerkers zullen daar elke dag voor zorgen.
 
Space zal nog lang op de Belgische mediamarkt blijven, ook al zijn we “een vreemde eend in de bijt”. Onze atypische aandeelhoudersstructuur (Publicis Groupe en WPP, nvdr) heeft al veel gespreksstof geboden. Ondanks de geruchten is één feit zeker: Space is stevig verankerd in het Belgische landschap als een groot mediabureau, met veeleisende klanten. We weten hoe we hun vertrouwen jaar na jaar kunnen vernieuwen.
 

Archief / AGENCIES