Fr

AGENCIES

Odin Saillé (Mutant): "De ervaring heeft me geleerd dat als je de juiste personen kiest, de slaagkans groot is"

Zaterdag 28 September 2024

Odin Saillé (Mutant):

Drie keer groot nieuws voor Mutant de afgelopen week: het bureau meldde de benoeming van Koen Van Iseghem tot eerste CEO in zijn geschiedenis, de opening van een bureau in Amsterdam onder leiding van Aeneas Panayiotou – ook niet de eerste de veste – en de officiële start van Mutant Branding dat onder leiding staat van Frank Schouwaerts, design director van het huis sinds 2020.
 
We vroegen niet alleen de betrokkenen om uitleg, maar spraken ook met Odin Saillé, die het bureau oprichtte met Maarten De Cuyper, en Innie Tran die haar ervaring zal gebruiken om de lancering van de Amsterdamse antenne in goede banen te leiden.
 
@Odin Saillé. Hebben jullie bewust een CEO gekozen die van adverteerderszijde kwam, in plaats van uit de bureauwereld?
 
Het was een bewuste keuze om de beste persoon voor de job aan te nemen, ongeacht de achtergrond. Vergeet niet, ik heb Mutant samen met een ingenieur opgericht die al meer dan tien jaar geen bureau van binnen had gezien. Maarten (De Cuyper) en ik geloven in de kracht van intellect en grinta. Dat is belangrijker dan ervaring bij een bureau. Ik ontmoette Koen als klant en was erg onder de indruk van zijn leiderschapsstijl en zijn moderne kijk op marketing. We raakten aan de praat over de mogelijkheid om samen te werken, en zo is dit ontstaan.
 
Welke specifieke missie hebben jullie hem toevertrouwd?
 
Onze ambitie is om internationaal te groeien, en hij heeft de ervaring en het netwerk om dat te doen. Met een tweede locatie in zicht wilden we ook een goede people manager die beide teams op één lijn kan houden, en we geloven dat hij die persoon is.
@Koen Van Iseghem: Dit is een nieuwe uitdaging voor jou. Waarom ben je ze aangegaan en wat breng je de groep specifiek bij?
 
Na 18 jaar ervaring bij Nike heb ik de kans gehad om in verschillende marketingrollen te werken, wat me in staat heeft gesteld om een solide expertise op te bouwen in innovatie en merkcreatie.
Ik besloot de uitdaging aan te gaan om CEO van Mutant te worden, omdat ik sterk geloof in het potentieel van het bureau en zijn vermogen om de grenzen van creativiteit te verleggen. Mutant loopt voorop in de trends, en ik ben gemotiveerd door het idee om een getalenteerd team te leiden in zo’n dynamische omgeving als Amsterdam en Antwerpen.
 
Concreet zal ik een aanpak gericht op samenwerking en strategie brengen. Ik ben ervan overtuigd dat succes ligt in teamwork en het creëren van een omgeving waarin elk lid zich gewaardeerd voelt. Daarnaast zal mijn internationale ervaring bij Nike me in staat stellen om nieuwe perspectieven en een beter begrip van wereldmarkten te bieden, wat cruciaal is voor onze groei op Europees en wereldwijd niveau.
 
Ik kijk ernaar uit om met ons team te werken aan campagnes die niet alleen onze klanten boeien, maar ook een significante impact hebben op hun doelgroep.
 
@Innie Tran en Aeneas Panayiotou: Waarom hebben jullie specifiek een tweede kantoor geopend in Amsterdam? Wat is het businessmodel? Is het bureau vanaf nul gestart of hebben jullie al lokale of internationale klanten? Hoe zal het bureau in eerste instantie functioneren? Met het talent uit Antwerpen?
IT: Amsterdam is altijd al een unieke plek geweest in Europa waar internationale merken en talent samenkomen. Dat is precies waar we willen zijn.

Met Aeneas (Panayiotou), die het dagelijkse beheer van het kantoor in Amsterdam op zich neemt, hebben we iemand die goed verbonden is en begrijpt hoe deze merken en deze markt werken.
AP: Het kantoor in Amsterdam zal zowel met lokaal talent als met samenwerking vanuit het Antwerpse team opereren.

We zijn van plan een gemengd team samen te stellen van Nederlandse, Belgische en internationale profielen, een beetje zoals Mutant eruitziet in Antwerpen. We hebben mensen uit Italië, Servië, Nederland, Frankrijk en natuurlijk België.
@Frank Schouwaerts : Wat zal er concreet veranderen met de officiële lancering van Mutant Branding? Staat de opening van een Branding-kantoor in Amsterdam ook op de agenda?
 
We zullen Mutant Branding pitchen bij merken in zowel België als Nederland. Het afsplitsen van deze entiteit is al een tijdje een discussiepunt.
Aanvankelijk waren we bang om het te doen omdat de integratie van design zo’n groot deel uitmaakt van de identiteit van Mutant, maar tegelijkertijd zagen we het voordeel van het creëren van duidelijkheid.

We werden geselecteerd voor grote branding pitches, maar tegelijkertijd zagen sommige merken ons nog steeds als een reclamebureau dat toevallig goed was in design. We hebben al enkele mooie brandingprojecten in ons portfolio, en we hebben zelfs een Graphite D&AD Pencil gewonnen voor Film Fest Gent, en ik kan niet wachten om er meer aan toe te voegen.
 
We zullen Mutant Branding voorstellen aan merken in België en in Nederland.
 
@iedereen: Iets toe te voegen?
 
OS: Wanneer je een bureau of een bedrijf in het algemeen opricht, droom je ervan dat het succesvol wordt. Maar er is altijd dat kleine onzekere stemmetje in je achterhoofd dat zegt: "Wat als het niet lukt?" Vooral toen corona zich aandiende in het eerste jaar dat Mutant bestond. Maar naarmate de tijd vorderde en steeds meer mensen begonnen te geloven in wat we aan het bouwen waren, leerde ik het belang van samenwerking. Het binnenhalen van getalenteerde leiders is op dit moment essentieel voor onze groei. Dat kleine stemmetje vraagt zich nog steeds af: "Wat als het niet lukt?" Maar ervaring heeft me geleerd dat de kans groot is dat het wel lukt als je het met de juiste mensen doet.
 
FS: Ik kwam bij Mutant als freelance ontwerper, evolueerde naar design director van het bureau, mijn team is de afgelopen jaren verviervoudigd in omvang en nu mag ik ons Branding-departement leiden. Voor mij persoonlijk is het niets anders dan groei geweest, en ik ben enthousiast om te zien waar dit volgende hoofdstuk ons brengt.
 
IT: Ik ben vier jaar geleden bij Mutant gekomen omdat ik vond dat de stijl van het bureau een internationale uitstraling had. Dus ik heb deze uitbreiding al een tijdje verwacht. Ik ben ook enthousiast om te zien wat dit ons kan bieden op het gebied van human resources. Er is zoveel talent daarbuiten en het is opwindend om met nieuwe, frisse gezichten te kunnen werken. Deze mix van culturen is echt energiek om in te werken en het biedt je zoveel nieuwe perspectieven, niet alleen voor internationale merken, maar zelfs voor lokale klanten.
 
KVI: Ik heb niet veel meer toe te voegen. Het talent en het vuur zijn er. Ik ontmoette Mutant als dit echt gedurfde bureau. Het zou zonde zijn om dat niet te testen op het grootste podium.

Archief / AGENCIES