Fr

AGENCIES

PitchPoint documenteert bureau-klant relatie

Woensdag 30 Oktober 2024

PitchPoint documenteert bureau-klant relatie

We weten het allemaal en kunnen het niet genoeg herhalen: geslaagde marketingcampagnes ontstaan uit een sterke samenwerking tussen adverteerders en bureaus. Dat is ook het motto van PitchPoint dat meer bepaald belichaamd wordt door zijn COLLAB-model, een evaluatiemethode van het partnerschap door beide partijen.
 
Als medeoprichter van PitchPoint deelde Chris Van Roey een aantal insights en ideeën om de relatie te versterken met ons. Daarvoor baseerde hij zich op de 1.431 gesprekken en meer dan 1.837 verslagpagina’s die COLLAB opleverden.
 
Wederzijdse kritiek om te beginnen. Een vaak terugkerende kritiek van adverteerders richt zich op het gebrek aan continuïteit en consistentie, vooral binnen account management en de kwaliteit van het werk. Dit komt op verschillende manieren tot uiting. Zo geven adverteerders aan dat de frequente wisseling van accountmanagers en teamleden leidt tot kennisverlies en inefficiëntie. Hierdoor zijn adverteerders vaak genoodzaakt hun bedrijfsdoelen en strategieën opnieuw uit te leggen, wat tijd en energie kost. Sommige adverteerders merken op dat bureaus hun specifieke bedrijfsdoelen en marktdynamiek niet altijd goed begrijpen. Dit kan resulteren in campagnes die onvoldoende aansluiten bij de merkvisie. Ook ervaren ze regelmatig vertragingen, vooral bij grote of complexe projecten. Dat kan de effectiviteit van campagnes verminderen en verstoren de interne planning van de adverteerder.
 
Op een ander niveau geven adverteerders soms aan dat de bureaus te behoudend zijn en te weinig vernieuwende ideeën aandragen, hoewel bureaus ze creatief werk leveren. Adverteerders verwachten meer proactiviteit in het voorstellen van unieke strategieën.
 
Het zal niemand verbazen dat adverteerders waar willen voor hun geld. Wanneer de geleverde diensten niet lijken te voldoen aan de prijs, leidt dit tot ontevredenheid.
 
“It takes two to tango”
 
Een goede samenwerking vraagt om wederzijds begrip, en bureaus ervaren ook hindernissen bij hun klanten. De meest voorkomende klacht van bureaus richt zich op het gebrek aan duidelijke en tijdige communicatie. Onvolledige of vage briefings maken het voor bureaus moeilijk om strategieën te ontwikkelen die nauw aansluiten op de behoeften van de adverteerder. Bureaus merken vaak dat feedback van adverteerders te laat komt of niet goed is afgestemd binnen hun interne teams, wat leidt tot vertragingen en soms onnodige herzieningen.
 
Ook melden veel bureaus dat adverteerders geen volledige inzage geven in campagneresultaten. Zonder deze inzichten wordt het moeilijk om eerdere campagnes te optimaliseren. Strakke deadlines en last-minute wijzigingen creëren bovendien onnodige stress en belemmeren de creatieve ruimte die nodig is voor baanbrekende campagnes.
 
Hoewel adverteerders vaak aangeven open te staan voor innovatieve ideeën, worden deze vanwege budgetbeperkingen of een voorkeur voor bewezen methoden vaak afgewezen. Dit frustreert bureaus die graag creatief risico willen nemen.
 
Op basis van deze terugkerende feedbackpunten hebben we zes praktische oplossingen geïdentificeerd die kunnen bijdragen aan een duurzamere samenwerking”, aldus Chris Van Roey. “Het behouden van vaste teams per klant zorgt voor stabiele relaties en minder kennisverlies. Een back-up systeem voor personeelswisselingen kan een naadloze overdracht verzekeren. Eerder betrokken worden in het planningsproces stelt bureaus in staat om voldoende tijd in te bouwen voor creatief werk en strategische ontwikkeling. Transparantie over budgetten vanaf het begin helpt bureaus om innovatief te blijven, zelfs binnen de financiële grenzen. Door middel van regelmatige workshops en trainingen leren teams elkaar beter begrijpen en afstemmen, wat leidt tot een continu verbeterende samenwerking. Door gezamenlijke strategische sessies waarin doelen en KPI’s worden besproken, kunnen adverteerders en bureaus hun langetermijnstrategie beter op elkaar afstemmen. Een agile benadering waarbij campagnes constant worden geëvalueerd en aangepast, maakt snelle aanpassingen mogelijk en zorgt voor een responsieve samenwerking.”
 
Tot slot wijst PitchPoint op het belang van een regelmatige, bij voorkeur jaarlijkse, bi-directionele evaluatie is cruciaal om de samenwerking te blijven monitoren en optimaliseren. Zo wordt de samenwerking niet alleen versterkt, maar ook toekomstbestendig gemaakt.

Archief / AGENCIES