Fr

AGENCIES

Philippe Fass (Serviceplan): "Het House of Communication heeft een aanzienlijke lengte voor op de markt in transformatie"

Zondag 1 September 2024

Philippe Fass (Serviceplan):

Vanaf september versterkt Philippe Fass Serviceplan Group als executive creative director van het House of Communication Brussels. Zijn missie? De creatieve reputatie van de groep in België een niveau hoger tillen en de diens uitstraling versterken.
 
MM kreeg de primeur van zijn eerste interview in zijn nieuwe functie, in het gezelschap van Alex Schill, de global CCO van de Duitse groep.
 
Wat sprak je aan in het profiel en het book van Philippe Fass?
 
Alex Schill: Het book is natuurlijk heel belangrijk, maar bij een eerste contact concentreren we ons toch vooral op de persoon die we voor ons hebben, om te zien of zijn of haar mentaliteit, ambitie en passie voor creatief werk perfect passen in het team. Ik mag dan nog de beste professional voor me hebben, als we niet dezelfde taal spreken, gebeurt er niets. Wij zijn een groep ondernemers en de mensen die we aannemen zijn in de eerste plaats partners, nog voor ze managers zijn. Dat is een cruciale dimensie voor Serviceplan en ze onderscheidt ons van andere bureaus. Het was ons al snel duidelijk dat Philippe de ideale keuze was.
 
Maar om op je vraag naar zijn book terug te komen: dat is inderdaad uitzonderlijk en omvat een pak duidelijke links naar onze aanpak. De campagnes van Spa, Hansaplast en Blind Meters voor OVK behoren waarschijnlijk tot de meest memorabele. Al dit werk begint met een heel sterk idee, de identificatie van een probleem en eindigt met een oplossing. Dat is creativiteit, gebaseerd op relevante inzichten.
 
Je ziet vaak dat books volstaan met mooie printcampagnes, met grappige, pakkende, flitsende headlines, maar persoonlijk ben ik veel meer geïnteresseerd in het intellectuele proces dat tot een advertentie heeft geleid, in inzicht in wat mensen motiveert en hoe je aan hun verwachtingen kunt voldoen.
 
Zijn awards een belangrijk criterium?
 
Prijzen zijn een logisch gevolg van goed werk. Maar ik ben meer gefocust op het werk zelf en de vraag of we tevreden zijn met het werk dat we dat jaar afgeleverd hebben. Dat is een gesprek dat we altijd met onze creative board voeren voor Cannes, niet erna.
 
En natuurlijk zijn we blij als we prijzen winnen, maar het is niet ons hoofddoel.
 
Philippe, wat sprak je aan in het voorstel van Serviceplan? Wat gaf de doorslag om uit je comfortzone te stappen?
 
In tien jaar tijd heeft Serviceplan een ongelooflijke machine opgebouwd in België, met zeer stevige fundamenten. Wat me in de eerste plaats aantrok, was natuurlijk de duidelijke wens om de creatieve dimensie van het bureau te versterken en om België in het algemeen een creatieve boost te geven.
 
Het besef dat de puzzel er ligt, maar dat er nog een stukje ontbreekt en dat mijn rol erin bestaat dat toe te voegen: spannen! Vooral omdat Serviceplan inmiddels goud heeft gewonnen op de Cannes Lions.
 
Alex, welke missie hebben jullie Philippe toevertrouwd?
 
In de eerste plaats dezelfde missie als aan iedereen die ons bureau komt versterken: voortbouwen op de complementariteit van onze drie pijlers - creativiteit, media en technologie. En meer specifiek, om onze manier van denken over creativiteit verder te ontwikkelen, door voorrang te geven aan ideeën ondersteund door een grondige denkoefening, versterkt door een doordachte keuze van media en technologie.
 
Alle opties en mogelijkheden zijn vertegenwoordigd in België en worden goed gebruikt in het House of Communication, maar de creatieve dimensie moet nog groeien. De kwaliteit is er al, maar we willen die nog optrekken en er alles aan doen om van België een creatieve hotspot op Europees niveau te maken.
 
Philippe, wat wordt je eerste concrete project?
 
Ik houd van de naam Serviceplan, want hij betekent dat er altijd een plan is om je aan te spiegelen, waarvan je kunt zeggen: “Wir schaffen das!”.
 
Voor de rest had ik vanaf onze eerste meetings heel specifieke ideeën, een plan voor honderd dagen, daarna voor een jaar, een lijst met punten die ik in de praktijk wil brengen.
 
De eerste doelstelling is om het ÜberCreativity-concept van Serviceplan volledig operationeel te maken. Daarbij werken verschillende talenten, culturen, entiteiten en profielen dagelijks samen, of het nu gaat om creativiteit, technologie of media. Het is door samen te werken dat ze de lat hoger leggen, dat er innovatieve merkterritoria en -uitingen ontstaan. Dat willen in België verwezenlijken en dat project is perfect haalbaar.
 
Ten tweede, door creatie, media en technologie onder hetzelfde dak te hebben, heeft het House of Communication een aanzienlijke lengte voor op de markt die een grote transformatie ondergaat. Ik ben van plan om deze troef echt uit te spelen.
 
Kortom, Serviceplan loopt met zijn structuur en dienstverlening twee tot drie jaar voor. Ik wil helpen om daar nog een paar jaar bij te doen, zodat de bestaande klanten van al onze entiteiten daar de vruchten van plukken, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken.
 
Alex, heb je Philippe concrete doelstellingen gegeven, zoals sterker vertegenwoordigd zijn op de palmaressen van awardshows?
 
Nee, zulke missies hebben we hem niet gegeven. Nogmaals, we laten ons leiden door het feit dat we partners zijn, dus we moeten samen leven en de doelstellingen gemeenschappelijk bepalen.
 
We vinden gewoon allebei dat België internationaal zichtbaarder moet zijn dan vandaag. Het land heeft zijn gloriemomenten gehad in Cannes en andere competities. Dat potentieel is er nog steeds en we willen Serviceplan helpen om België opnieuw op de voorgrond te brengen.
 
Hoe gaan jullie samenwerken?
 
Philippe Fass: Alex geeft me geen missies, hij geeft me tools. De samenwerking tussen landen en entiteiten is zo sterk dat ik een hefboomeffect kan hebben op de cultuur van het bureau. Ik kan de verschillende bureaus in de diverse landen benaderen om samen te werken en dingen voor elkaar te krijgen.
 
Alex Schill: Mijn rol is heel anders dan die van andere Global CCO's. Als de creatief directeur van een land naar mij toekomt met een idee of een campagne, zal ik die nooit weigeren. Natuurlijk zal ik mijn mening geven, maar ik verwacht niet dat die per definitie gevolgd wordt. Zoals ik al zei, werken vanuit ondernemerschap en zijn de verschillende entiteiten zelf verantwoordelijk voor hun business.
 
Ik geef advies, ik maak dingen mogelijk, ik vergemakkelijk de toegang tot technologieën. Als Philippe me niet belt, kom ik niet opdagen in het bureau. Als hij hulp of advies nodig heeft, kan hij trouwens ook iemand anders in de groep bellen, Emilio in Spanje of Achillios in Dubai, of nog iemand anders. Ik neem niet overal de uiteindelijke beslissingen, ik help vooral de entiteiten van de groep om hun onderlinge connecties te optimaliseren.
 
Tot besluit?
 
Alex Schill: Het is een winnende combinatie die op het juiste moment komt, een zeer sterk bureau dat een cruciale dimensie versterkt. We geloven rotsvast in creativiteit, die voor mij elk probleem kan oplossen, veel meer dan alleen reclame. In onze business maakt creativiteit het mogelijk om sneller, goedkoper en beter te zijn. Ik ben heel blij dat Philippe ons komt versterken. Hij heeft bij enkele van de beste bureaus ter wereld gewerkt en heel wat opmerkelijke campagnes gecreëerd. Dat is precies wat we zochten.
 
Philippe Fass: In het algemeen vind ik het leuk om merken en klanten te helpen om hun verantwoordelijkheid te nemen. In hun communicatie, maar ook in wat ze doen. Ik geloof niet in bedrijven die aan purpose washing doen, die een engagement communiceren zonder actie te ondernemen om het na te komen, die loze beloftes doen. Ik geloof in doelstellingen die een economische impact hebben en dat wij als communicatiegroep bedrijven kunnen helpen die zich bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Archief / AGENCIES