Fr

AGENCIES

België liep vooruit op integratie van creatieve netwerken van Omnicom

Woensdag 28 Augustus 2024

België liep vooruit op integratie van creatieve netwerken van Omnicom

Kris Govaerts en Bert Denis hebben de toon gezet met de oprichting van OAS (Omnicom Advertising Services): vandaag volgt ook het internationale niveau en kondigt de lancering aan van Omnicom Advertising Group, zoals de Belgische structuur vandaag overigens ook heet. Naar het voorbeeld van de Belgische structuur zal Omnicom Advertising Group de creatieve bureaus van de Amerikaanse holding over de hele wereld samenbrengen onder een enkel managementteam, ook geleid door voormalige TBWA-managers.
 
Aan het roer van OAG staat Troy Ruhanen, ex-CEO van TBWA Worldwide, met Deepthi Prakash en Denis Streiff, respectievelijk als COO en CFO. Zij waren allebei ook C-levels bij TBWA.
 
Net als OAS in België zal OAG toezicht houden op de creatieve netwerken BBDO, TBWA en DDB, evenals op The Collective, dat Goodby Silverstein & Partners, GSD&M, Merkley & Partners en Zimmerman omvat. De CEO's van al deze bureaus zullen rapporteren aan het management van OAG. De nieuwe structuur wordt operationeel op 1 januari 2025.
 
Volgens Troy Ruhanen wil OAG de merken van Omnicom versterken en tegelijkertijd de toegang tot tools, technologie en talent verbreden: “Er gebeurt veel innovatie in markten waar je het niet zou verwachten... Het komt eropaan dat we die kunnen identificeren en wereldwijd uitdragen. We gaan mensen opleiden in deze manier van werken”, aldus de CEO, die eraan toevoegt dat het relevanter dan ooit is om te kunnen profiteren van de schaal van de groep.
 
Omnicom herhaalt dat het geen plannen heeft om bureaus te fuseren of in te krimpen en dat klanten, afhankelijk van hun behoeften, kunnen kiezen voor de geïntegreerde oplossingen van OAG of die van individuele bureaus. “We zullen veel meer flexibiliteit hebben om aan deze behoeften te voldoen”, bevestigt Troy Ruhanen.
 
In feite is het model geïnspireerd op andere bestaande structuren, zoals Omnicom Media Group, dat de mediabureaus OMD, PHD, Hearts & Science en hun data-extensies Omni en Annalect samenbrengt.

Archief / AGENCIES