Fr

AGENCIES

Christian de La Villehuchet (Havas Group): "De mens zal altijd deel uitmaken van de arbeidsketen"

Woensdag 3 Juli 2024

Christian de La Villehuchet (Havas Group):

Hij bracht heel wat jaren door in Brussel, ook al was hij daar "maar 3% van de tijd", de global chief integration officer en global business bij Havas Group die ook de European Association of Communication Agencies (EACA) voorzit. Je kunt dus wel zeggen dat de visie van Christian de La Villehuchet op de Lions, de reclamesector en de markt die vandaag globaler is dan ooit, relevant is en het nodige kader biedt. We kwamen hem tegen in het Havas Café aan de Croisette.
 
Wat is je algemene indruk van het festival dit jaar? Heel Amerikaans, toch?
 
Ik denk niet dat het in de eerste plaats gaat om een sterke Amerikaanse aanwezigheid, maar wel om het feit dat de markt steeds internationaler wordt. En veel van de holdings die wereldwijde merken bezitten zijn Amerikaans. Mijn andere indruk is dat AI alle gesprekken overheerst.
 
Zie je een verband tussen die twee vaststellingen?
 
Ja, ‘content at scale’, wat verwijst naar de mogelijkheid om campagnes te centraliseren en er verschillende versies van te maken op een relevante manier, maar met gebruik van zoveel mogelijk assets. Dankzij AI en DCO-programma’s is het mogelijk om quasi-gepersonaliseerde boodschappen te coördineren in de juiste contexten en op het juiste moment. En dat allemaal per land. Vroeger had je daarvoor een zeer goed inzicht in de doelgroepen en via data, maar ook de technische middelen om de beste kanalen en tijdstippen te bepalen. Tegenwoordig kan dat allemaal dankzij een combinatie van intelligentie en technologie.
 
Moeten filialen zich vanuit organisatorisch oogpunt zorgen maken over de gevolgen van deze gecentraliseerde executie?
 
Voor multinationals is het niets nieuws dat hoofdkantoren proberen te globaliseren wat mogelijk en noodzakelijk is. Maar ze moeten sterke hubs hebben, d.w.z. groepen landen die verenigd zijn in clusters. Daarom zal het essentieel zijn om te beschikken over voldoende effectieve middelen, met inbegrip van medewerkers uit alle landen in de regio. Puur lokaal zal gerechtvaardigd blijven voor heel veel adverteerders. De trend die we aanhaalden, betreft globale merken: die leggen natuurlijk veel gewicht in de schaal van de geïnvesteerde budgetten. Maar het gaat al bij al om een beperkt aantal klanten.
 
Dus er is nog steeds een grote lokale markt voor kleinere adverteerders?
 
Die is er zeker. We hebben twee snelheden in onze diensten, en in een land als Frankrijk is het lokale luik een economie op zich! Ik begrijp dat het in België minder duidelijk is, maar elk land heeft een structuur met twee snelheden, waarbij middelgrote bedrijven een groot deel van de activiteit en werkgelegenheid voor hun rekening nemen. De economie steunt nog steeds in ruim mate op KMO's.
 
Is het nieuwe operating system van Havas alleen bedoeld voor de grote hoofdkantoren?
 
Nee. Onze groep is aangepast aan beide noden. We willen lokale klanten laten profiteren van de diensten en tools die op groepsniveau ontwikkeld werden voor grote adverteerders. De creatie van op maat gemaakte en interactieve boodschappen op basis van de nieuwste technologie is bijvoorbeeld een marketingaanpak die voor iedereen geldt.
 
Je bent ook voorzitter van de EACA. Is dat een boodschap aan alle bureaus, inclusief de lokale en onafhankelijke?
 
Ja, in feite werken lokale merken het liefst met lokale partners. Dat is logisch, en niet alleen vanuit protectionistische argumenten. Het heeft veel te maken met schaalgrootte. Je moet optimistisch en strijdlustig blijven. Dat geldt ook voor AI. Die genereert voorlopig nog niet echt veel uit zichzelf: mensen zijn nog steeds essentieel! Mensen zullen altijd een onderdeel blijven van de arbeidsketen. Kunstmatige intelligentie is from scratch ontstaan. En de sporen van AI zijn nog steeds merkbaar in wat ze aflevert. Er is een Chinees spreekwoord dat zegt “The expected is the ennemy of the effective”. Veel innovaties vallen onder de noemer van wat eventueel mogelijk zou zijn: laten we niet vergeten iets te doen met onze zekerheden.

Archief / AGENCIES