Fr

AWARDS

Publicis Groupe, Media Agency of the Year: the reasons why

Vrijdag 9 Juni 2023

Publicis Groupe, Media Agency of the Year: the reasons why

Van de drie finalisten Semetis, Outisght en Publicis Groupe was het uiteindelijk laatstgenoemde dat de stercategorie van de AMMA wint en de titel van Media Agency of the Year 2022 krijgt.
 
Vorig jaar investeerde Publicis Groupe succesvol in 4 nieuwe activiteiten - Content Suite, Dynamic Suite, Commerce Suite, Effects Suite - om op het vlak van media-expertise nog meer waarde te creëren. Een reorganisatie zorgde voor de combinatie van research en data in een geïntegreerd strategisch aanbod en een efficiëntere structuur van de mediakennis.
 
De ‘People Obsessed’ positionering stond in 2022 borg voor een resem grote klantenwinsten én een massieve groei in personeelssterkte (+30% FTE). Diversiteit, billijkheid en inclusie zijn daarbij evidente begrippen geworden.
 
People Obsessed – de missie

Een gefragmenteerde mediaconsumptie, een problematisch bereik, een algemeen wantrouwen in technologieën en het heikele punt van de privacy: wie de aandacht van de mensen wil, moet meer dan ooit door hen geobsedeerd zijn. Zo ontstond een drieledige People Obsessed strategie.
 
1. Een businessmodel: het model evolueerde in 2022 dermate dat het uitgegroeid is tot een unicum in de Belgische mediasector. Geïntegreerde strategieën vormen de ruggengraat van elke media-aanbeveling: research, datakennis, merk- en communicatiestrategieën worden krachtig samengevoegd in groei-audits en -aanbevelingen. De klantenrelaties werden gestructureerd rond Client Leads en Media Consultants.
 
2. Slimme, innovatieve oplossingen: de ontwikkeling van deskundige, op concrete diensten en tools gebaseerde Suites heeft de interne structuur logischer gemaakt, zodat het productaanbod voor klanten en collega’s makkelijker te activeren is. Meteen focust het antwoord zich bij traditionele ‘pitches’ van meet af aan veel meer op toegevoegde waarde en groei. Daarin bleken het lokaliseren en uitrollen van gelokaliseerde internationale oplossingen (Epsilon, Growth OS) en de ontwikkeling van nieuwe, lokale tools (de Search Effects Tool in de Effects Suite, CitrusAd in retail media) essentieel.
 
3. Een bedrijfscultuur: het model en de innovaties zouden waardeloos zijn zonder de belangrijkste troef: mensen. Om talenten aan te trekken en te behouden werd heel wat tijd en geld gestoken in interne training, zowel in ‘harde’ als in ‘zachte’ vaardigheden. Aangenaam zijn in de omgang, vrijgevig, nieuwsgierig, lef hebben, verantwoordelijkheid claimen, enz. zijn minstens even belangrijk als uitblinken in media-advies of blijk geven van digitale uitmuntendheid of commercieel vernuft. Voor al die zaken bestaan cursussen. Voor het tweede jaar op rij werd zo het ‘Great Place To Work’ label verdiend.

Een missie die de business aanstuurt

2022 was commercieel voor Publicis Groupe het beste jaar ooit. Een resem internationale pitches met lokale relevantie werden in succesverhalen omgezet. Met +51% vs. 2021 werd de grootste omzetstijging in de sector gerealiseerd wat een stijging in het marktaandeel opleverde van 6,1 naar 9,3%. De Client Leads hebben bij bestaande klanten een significant volume aan organische groei gegenereerd in de meest diverse domeinen, van content management over influencer strategy tot effects tracking. De duurzaamheid van de klantenrelaties stond dan ook hoog op ieders wenslijstje en amper één klant zocht in 2022 andere oorden op.
 
De bijdragen tot de sector
 
Publicis Groupe draagt duurzaamheid hoog in het vaandel en streeft dan ook onverdroten naar een Net Zero-doelstelling. Er wordt zwaar ingezet op diversiteit, billijkheid en inclusie, van de redactie van vacatures over opleidingen rond bevooroordeeld gedrag en vuistregels voor medewerkers, klanten en partners om tot een wereld te komen waarin volwaardige participatie centraal staat. De groep draagt ook bij tot de ontwikkeling van de sector en is actief lid van CommPass, BAM, UBA, UMA, Club 33 enz. Media-experten geven in allerhande scholen, cursussen en jobdagen ook gretig de fakkel door.
 
Nog even preciseren dat Publicis Groupe nog vijf andere prijzen wint op de AMMA: de Gold in Best Use of Native & Content met #LikeABosch, de Silver in Best Creative Media Use met ‘Zimmo Metahouse’ dat ook nog twee Bronze krijgt in Innovation & Development en in Best Use of Native & Content; de derde Bronze van Publicis Groupe is voor ‘A Relaxed Holiday Starts with a Good Sight’ voor Pearle, in samenwerking met Outsight, in Best Use of One Medium.

Archief / AWARDS