Fr

BLUE

Forrester legt paradox van verantwoorde consument bloot

Dinsdag 30 April 2024

Forrester legt paradox van verantwoorde consument bloot

Heel wat consumenten willen duurzaam handelen, maar hebben de grootste moeite om dat ook echt te doen. De stijgende levenskosten beperken de mate waarin milieubewuste consumenten hun koopgedrag kunnen afstemmen op hun waarden. Hoewel ze zeggen bereid te zijn meer te betalen voor meer ecologische producten, kopen weinigen ook effectief duurzame producten. De cognitieve dissonantie die daaruit voortvloeit, kan onbehagen, angst en schuldgevoel veroorzaken. Dat is wat Forrester beschrijft in een rapport dat ‘The Green Consumer Paradox’ gedoopt werd en verscheen ter gelegenheid van Earth Day op 22 april.

Het instituut onthult vijf obstakels die de algemene adoptie van duurzaam gedrag door klanten verhinderen.

> De crisis van de kosten van levensonderhoud: 29% van de Europeanen vindt dat een goedkoper product interessanter is dan een milieuvriendelijk product.

> Gemak: het is essentieel duurzame ontwikkeling gemakkelijk en eenvoudig te maken. Consumenten verkiezen gemak meestal boven duurzaamheid. Ongeveer 33% van de Europeanen vindt dat een product waarmee je tijd kunt winnen en gedoe vermijden waardevoller is dan een duurzaam product.

> Performantie: 20% van de Europeanen denkt dat milieuvriendelijke producten niet even doeltreffend zijn als hun minder groene tegenhangers.

> Kennis: hoewel ze zich almaar beter bewust zijn van de klimaatuitdagingen, hebben consumenten niet altijd een duidelijk idee van hun eigen impact en de manier waarop dingen kunnen veranderen. Slechts 36% van de Europeanen denkt te weten welke producten ze moeten kopen om hun ecologische voetafdruk te beperken.

> Vertrouwen: consumenten hebben geen vertrouwen in de beweringen van merken. Terwijl 69% van de Europeanen vindt dat bedrijven verantwoordelijk zijn voor de bescherming van het milieu, heeft slechts 30% van hen vertrouwen in het engagement van bedrijven om de klimaatverandering aan te pakken.
“De inflatie en de kosten van het levensonderhoud blijven de eerste bekommernis van consumenten. Slechts 15 tot 20% van hen blijven actieve ecologisten in ontwikkelde economieën. Toch mogen bedrijven de frustraties en cognitieve dissonantie bij de consumenten die de impact van de klimaatverandering steeds meer verinnerlijken niet negeren. Het moment is aangebroken om te innoveren en meer ecologische waarde te bieden voor dezelfde prijs”, aldus Thomas Husson, VP Analyst bij Forrester Research.
En hij vervolgt: “Marketingverantwoordelijken zouden graag meer communiceren rond hun ecologische initiatieven, maar ze vrezen voor greenwashing. Zo’n verlamming kan zelfs leiden tot ‘greenhushing’, een fenomeen dat optreedt als merken zwijgen over hun inspanningen inzake duurzame ontwikkeling. Beide fenomenen kunnen schadelijk zijn voor de merkreputatie en het vertrouwen verminderen.”

“Om dit probleem op te lossen moeten marketeers streven naar een nieuwe vorm van consumptie. De rol van merken ligt niet alleen in de opvoeding van consumenten bij hun keuzes en hun daden, ze moeten ook hun bedrijfsmodellen en hun aanbod doen evolueren, zodat consumenten zelf een rol kunnen spelen in de verandering van hun dagelijks leven door te kiezen voor een echt duurzaam aanbod.”

Archief / BLUE