Fr

AGENCIES

Erik Portier (Mediaplus): "Onze New Growth Hub speelt in op de groeiende trend bij adverteerders om hun media- en marketingactiviteiten te inhousen"

Zondag 20 Oktober 2024

Erik Portier (Mediaplus):

Serviceplan Group Belux blijft zijn aanbod uitbreiden en zijn teams versterken. Enkele weken na de start van Philippe Fass als ECD van het House of Communication Brussels, haalt mediahub Mediaplus twee andere zwaargewichten uit de sector binnen voor de lancering van zijn Growth Hub. Het gaat om Nathalie Charton (growth director) en Erik Portier (chief commercial officer) die we met plezier terugzagen.

De man maakt inderdaad zijn comeback in de sector nadat hij enkele jaren uittrok voor een van zijn ‘crazy horses’, zoals hij het zelf uitdrukt, en zich toelegde op Urban Fish Farm & Market, een bedrijf dat hij oprichtte met zijn echtgenote en ondertussen weer verkocht. Daarvoor had hij er al een stevige carrière in de media opzitten, bij ADLink en Radionomy/TargetSpot, maar ook SBS, Google Belgium waar hij de eerste country manager was, IP en Lijncom.

Hoe heeft jouw pad dat van Serviceplan Group gekruist?

Ik ken Nancy en Peter (Delhalle en Vande Graveele, de tandem aan het hoofd van het bureau, nvdr) al heel lang en we hadden al in 2016 voor het eerst een gesprek. Ik heb Serviceplan altijd gezien als een uniek bureau dat zich onderscheidde van de rest door zijn vele experts en expertises onder een dak, dat van het House of Communication.

Toen ik overwoog om terug te keren naar de wereld van media en technologie, was dat zowat de eerste naam die in me opkwam. In acht jaar tijd is de groep spectaculair geëvolueerd, met een heel duidelijke visie op de toekomst, te ontwikkelen klantensegmenten en tools, … Ik was degene die contact met hen opnam en we zaten meteen weer op dezelfde golflengte.

Vertel eens iets meer over de Growth Hub. Wat is het doel van dit nieuwe initiatief?

Het is een antwoord op in te spelen op de groeiende trend bij adverteerders om hun media- en marketingactiviteiten te inhousen. Om effectief te kunnen werken, hebben ze andere diensten nodig dan diegene die traditioneel door een mediabureau worden aangeboden. Onze Growth Hub is ontworpen om hen in dit proces te ondersteunen met geavanceerde tools die aangepast zijn aan een steeds complexere markt.

Onze expertise in het beheer van zeer specifieke verzoeken van grote merken heeft ons in staat gesteld om dit soort hoogwaardige tools te ontwikkelen: we bieden op maat gemaakte oplossingen zoals Automated Marketing Mix Modeling, de all-in-one mediahub op basis van Neuron - de AI-oplossing van de groep, maar ook Media as a Service (MaaS) ter ondersteuning van grote bedrijven en kleine structuren. We willen inderdaad ook de kmo-markt ontginnen: die bedrijven zijn ook op zoek naar performante tools, maar op hun maat. Daar zit duidelijk een mogelijkheid tot groei.

Meer algemeen houdt Growth Hub zich bezig met de promotie en ontwikkeling van initiatieven die gericht zijn op de groei van onze klanten: Peter zal het beter uitleggen dan ik, dat is wat we doen bij Serviceplan. Maar het begint vooral bij Mediaplus, want daar wordt al bijna vier jaar alle eigen technologie van de groep ontwikkeld. En Enzo Ricciulli (managing partner van Mediaplus België, nvdr) heeft daar een groot aandeel in, ook al is hij te bescheiden om het te zeggen...

Mediaplus heeft veel geïnvesteerd in het aantrekken van dataspecialisten. Het bureau heeft nu een team dat verder gaat dan het gebruikelijke marktaanbod. Het is bij Mediaplus dat we onze meest innovatieve producten creëren, gebaseerd op de nieuwste technologieën, AI en gestructureerde data.

Bovendien zijn onze tools gebouwd door experts en kan AI niet worden gebruikt zonder hun input. Dat illustreert hoe belangrijk de groep het vindt om te investeren in mensen.

Die Growth-aanpak komt niet uit de lucht vallen, veronderstel ik?

Er zijn verschillende ontwikkelingsfasen geweest. In het begin ging het erom ‘super powers’  te creëren voor de teams in de verschillende entiteiten, zodat we tijd en aandacht konden vrijmaken voor onze klanten en ons meer konden concentreren op strategie, planning, de consumer journey, enzovoort. Dat was de oorspronkelijke doelstelling. 

Wat er gebeurde, was dat klanten interesse toonden in deze ontwikkelingen: ze wilden ze integreren in hun eigen structuur om bruggen te slaan naar de teams van het bureau. Dat werd vervolgens zo georganiseerd en al snel werd duidelijk dat de uitwisselingen op een ander niveau kwamen, zodra de klant deze tools ook gebruikte.

Daarom wilden we dit delen met alle adverteerders die processen inhousen.

Zoals je al zei, is de Growth Hub waarschijnlijk ook interessant voor kmo’s?

Dat klopt. We willen hen benaderen door de SaaS - Software as a Service - kaart te trekken. Veel bedrijven, vooral kmo’s, werken in een SaaS-omgeving, zoals Odoo, dat geen introductie nodig heeft. Het is een voorbeeldig bedrijf dat modulair opgevat is en daardoor kan meegroeien met zijn klanten. We koesteren de ambitie om het succes van Odoo te kopiëren in alles wat met media te maken heeft.

En dus, naar analogie met SaaS, te werken als MaaS: Media as a Service. Door kmo's een tool aan te bieden die specifiek voor hen ontworpen is, die economisch realistisch is, die geïntegreerd kan worden in hun structuur en zelfs gecombineerd kan worden met hun andere SaaS-elementen om hun stack te optimaliseren.

We kunnen ook de efficiëntie van hun marketingboodschappen verbeteren, omdat kmo’s dit soort expertise zelden in huis hebben.

Ik denk dat geen enkel ander bureau zoiets biedt. Mediaplus werkt al bijna vier jaar aan dit aanbod.

Hoe zijn jullie gestructureerd?

Strikt genomen gaat het niet om een specifieke structuur of afdeling. Het is meer een team dat specialisten van alle afdelingen samenbrengt, met ‘growth’ aanwezig in elk van hen. Er is nu een Growth Hub in elk land.

Ik heb heel snel begrepen dat Serviceplan een groep is waar veel vrijheid heerst, waar best practices worden uitgewisseld, waar elk bureau kan profiteren van alle bestaande diensten... Als een initiatief schaalbaar is, geraakt het snel ingeburgerd op groepsniveau.

Archief / AGENCIES