Fr

AWARDS

Ascential koppelt de Lions aan Effie

Donderdag 8 Augustus 2024

Ascential koppelt de Lions aan Effie

Ascential, de groep achter de Cannes Lions, heeft een akkoord bereikt over de overname van de commerciële activa van Effie dat op zijn beurt instaat voor de uitreiking van de Effie Awards via een netwerk van 59 partners op 125 markten. Onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties is het de bedoeling om Effie te integreren in de Lions-divisie van de groep, die enerzijds verantwoordelijk is voor de organisatie van Cannes Lions, Eurobest en Spike Asia, en anderzijds ook WARC en Contagious omvat.
 
Ascential zal ook een langdurig partnerschap aangaan met de vzw Effie Worldwide die getransformeerd zal worden tot The Effie Lions Foundation. Volgens de potentiële kopers zal deze stichting zich richten op vorming, meer bepaald opleidingen voor alle marketingstudenten en in het bijzonder diegenen die ondervertegenwoordigd zijn in de marketingcommunity. De Stichting zal ook de bestaande non-profit initiatieven van de Lions-divisie omvatten.
 
Traci Alford, CEO van Effie Worldwide, zal Effie blijven leiden.
 
Voor Philip Thomas, de CEO van Ascential, sluit de samenwerking aan bij de nauwe link tussen effectiviteit en creativiteit in marketing: “Elk bedrijf dat mee is, weet dat creatieve en effectieve marketing groei stimuleert.”
 
“Dit baanbrekende partnerschap vormt een aanvulling op de informatie en learnings over effectiveness inzake marketing en creativiteit die de Lions al bieden. Het voorziet marketeers over de hele wereld van de data en insights die ze nodig hebben om het belang van creatieve marketing in de verf te zetten. Tegelijkertijd zal de oprichting van de Effie Lions Foundation onze industrie mee vormen en inspireren, terwijl ze bovendien de carrièremogelijkheden voor iedereen zal verruimen.”
 
Opmerkelijk: de aankondiging van dit prestigieuze ‘huwelijk’ volgt twee weken nadat de Britse groep Informa – gespecialiseerd in de organisatie van events - een vriendschappelijk overnamebod op zijn concurrent Ascential deed. Het bod wordt geschat op € 1,4 miljard. 
 
Effie werd in 1968 opgericht door de NY American Marketing Association en in 1987 door Josephine Overeem naar België gehaald. Vandaag wordt het gezamenlijk beheerd door de ACC, UBA, UMA en BAM. Sinds mei vorig jaar staat de organisatie onder leiding van Caroline Vervaeke die de fakkel overnam van Lydia Desloover.

Archief / AWARDS