Fr

AGENCIES

WPP noteert daling van 3,6% in eerste semester

Woensdag 7 Augustus 2024

WPP noteert daling van 3,6% in eerste semester

Terwijl zijn belangrijkste concurrenten Publicis en Omnicom een groei van meer dan 5% hebben gemeld en IPG zopas een stijging van 1,7% liet noteren, heeft WPP voor zijn tussentijdse resultaten voor de eerste helft van het jaar een organische daling van 3,6% aangekondigd.

De winst voor belastingen steeg wel van 204 miljoen naar 338 miljoen Britse pond dankzij kostenbesparingen, en dit voor een omzet die licht daalde naar 5,6 miljard Britse pond. 

WPP gaf ook de cijfers per divisie mee. GroupM steeg met 1,9%, terwijl de geïntegreerde bureaus in totaal met 2,8% daalden, hoewel Ogilvy en Hogarth stegen; volgens WPP kregen de cijfers voor VML en Burson een knauw door het verlies van Pfizer en die voor AKQA door vertragingen in de investeringen van klanten.

De groep kondigde ook aan dat hij zijn belang van 50% in FGS Global (het consultancybureau dat is ontstaan uit de fusie tussen Finsbury Glover Hering en Sard Verbinnen & Co) verkocht aan het investeringsfonds KKR. Het overnamebedrag bedroeg naar schatting 604 miljoen dollar.

Ondanks de matige prognoses (tussen -1% en 0% voor het hele jaar) toonde WPP-CEO Mark Read zich toch optimistisch over zijn strategie om het aanbod te versterken en competitiever te maken: “Ik ben erg blij met de vooruitgang die we de afgelopen zes maanden hebben geboekt voor elk van onze strategische doelstellingen, in het bijzonder onze voortdurende investeringen in AI, de oprichting van VML en Burson en de vereenvoudiging van GroupM. We versterken ons aanbod voor de klanten en bouwen tegelijkertijd aan een efficiënter bedrijf. Onze prestaties in het tweede kwartaal zorgden voor een reële verbetering van de netto-omzet met een continue groei bij GroupM, Ogilvy en Hogarth en een wezenlijke verbetering bij Burson, VML en onze gespecialiseerde bureaus.”

Archief / AGENCIES