Fr

AGENCIES

Vlaanderen opent virtueel museum met Bonka Circus

Dinsdag 12 Maart 2024

Vlaanderen opent virtueel museum met Bonka Circus

Om het rijke verleden en erfgoed van Vlaanderen dichter bij de mensen te brengen opent de Vlaamse overheid een virtueel museum dat de toepasselijke naam FAAM meekreeg. Via de app en op basis van geolocalisatie ontdekken “bezoekers” bekende en minder bekende verhalen, roerend, onroerend en immaterieel erfgoed doorheen steeds nieuwe interactieve content in de vorm van geanimeerde verhalen, augmented reality-belevingen, uitdagingen, games en meer.

Bonka Circus zat vanaf de start mee aan tafel. Het bureau stond in voor de naamgeving, strategie, branding en de lanceringscampage. Deze laatste focust op vijf bijzondere verhalen, eentje voor elke Vlaamse provincie. Die komen tot leven via out of home, social media ads, bannering, PR en worden lokaal versterkt via regionale pers, bierviltjes en wildpostering.

Om de lancering kracht bij te zetten vond op 12 maart de eerstesteenlegging plaats, in de vorm van een vierkante meter tegel die doorverwijst naar de app. Later dit jaar volgen ook de tegels voor de andere vier provincies.

Karel De Mulder, creatief Directeur bij Bonka Circus: “Geschiedenis leeft. Kijk maar naar het succes van een programma zoals Het Verhaal van Vlaanderen of De Bourgondiërs van Bart Van Loo. Dankzij Faam heb je de geschiedenis altijd op zak. Bij dit virtuele museum staat niet alleen ‘de collectie’, maar vooral ‘connectie’ centraal. Het verbindt kunst, erfgoed, je buurt en de wereld. De ontwikkeling van Faam was een intensief en boeiend traject waar ontzettend veel verschillende partijen aan meewerkten en we zijn dan ook bijzonder trots op het resultaat.” 

Nog even preciseren dat de media in handen waren van Zigt; het PR-luik van Comm2You en de sound van Sonhouse. De Kwekerij stond in voor de videoanimatie.

Archief / AGENCIES