Fr

AGENCIES

Het Slice-effect, een jaar later

Zondag 5 Mei 2024

Het Slice-effect, een jaar later

Een paar weken geleden vierde Slice zijn eerste verjaardag. Het project dat een atypische plek inneemt in de RMB-constellatie, ontstond uit de wens van regiebazen Yves Gérard en Massimo Papa enerzijds en bedenker Dimitri Lemmens, head of content & creativity, anderzijds om met een nieuw aanbod te komen: eentje om jongeren te bereiken, buiten de traditionele media om.
 
“We zien duidelijk dat de mediaconsumptie van jongeren plaatsvindt binnen een one-to-one relatie, met andere codes. Ze zijn ook minder ontvankelijk voor traditionele media. Als hoofd van de Flash-unit sinds 2018 heb ik kunnen vaststellen hoe moeilijk het is om te voldoen aan de noden van onze klanten als ze zich tot deze doelgroep richten. Met Slice willen we nieuwe wegen inslaan, nieuwe manieren testen om te communiceren en contact te leggen met deze jonge consumenten aan de hand van content creatie”, aldus Dimitri Lemmens uit bij de lancering.
 
Vandaar de baseline die het jonge merk samenvat: ‘Content. Media. Player’. Het merk onderscheidt zich verder nog doordat het vanaf het begin opgezet is als een ‘ecosysteem’ dat merken, creators, een productiestudio en de marketing- en verkoopexpertise van RMB samenbrengt.
 
In een jaar tijd overtuigde Slice al een twintigtal adverteerders, onder wie mooie merken als Sony Pictures, Disney, Orange, Base, Jupiler, Axe, Proximus en Engie, om er maar een paar te noemen. De projecten volgen, met steeds grotere budgetten, en enkele nationale cases, zoals de ‘Flutadvies’ campagne voor Keytrade Bank. Slice haalde zijn verkoopdoelstellingen gehaald en het team groeit. Reden genoeg voor tevredenheid dus.
 
Toch blijft Dimitri Lemmens blijft met beide voeten op de grond: “In feite is niets verlopen zoals we het gepland hadden, maar alles gaat goed”, glimlacht hij. “Dit was de eerste keer dat RMB aan een project begint zonder alle codes te beheersen. We beschouwden het dan ook vanaf dag een als een POC. Daarom bekijk ik het afgelopen jaar als ons jaar nul.”
 
“De start was behoorlijk geïmproviseerd. We zijn begonnen met een enkele medewerker in de persoon van Simone Mitoko - die verantwoordelijk was voor de rekrutering van onze creators, de Slicers. Bij onze experimenten met hen en onze klanten ging een onbekende en grenzeloze wereld open.” Dimitri Lemmens verwijst onder andere naar TikTok en de zeer specifieke bijhorende codes. Dat platform groeide uit tot essentieel onderdeel van de activiteiten van Slice. “We ontdekten ook dat er nog veel voorlichtend werk te verzetten valt, zowel wat betreft de kanalen waarmee we experimenteren als inzake onze positionering.”
 
Slice is geëvolueerd van een structuur die in zijn begindagen ten onrechte werd vergeleken met een influencer marketingbureau naar een contentbureau voor merken: “Influencer marketing en PR zijn niet onze core business waarmee we ons positioneren. We zijn een contentbureau dat de geschiedenis, fundamenten en waarden van RMB integreert, maar in de marge van zijn ecosysteem en zijn mediapartners.”
 
"Als een toegewijde speler in de Creator Economy volgt ons bureau niet alleen trends, maar vormt het die ook, door voort te bouwen op de sterke punten van onze makers en tegelijkertijd hun beperkingen te respecteren. We willen het proces authentiek en echt gezamenlijk houden: zo willen we garant staan voor de contentstrategie van de merken.”
 
Deze strategie begint met de briefing van de adverteerder en komt tot stand door middel van storytelling door een uitgebreide talentpool. “Of het nu gaat om pure contentcreatie, influencer marketing of andere innovatieve kanalen, we willen de manier waarop het verhaal wordt verteld en verspreid faciliteren en verrijken."
 
Dimitri Lemmens wijst ook op mogelijke verbeteringen en de volgende stappen in de ontwikkeling van Slice: “De creatieve kant hebben we onder de knie, de productie van content. Dit jaar zullen we ons vooral concentreren op de verbetering van het proces: daarom zullen we beter voorzien en met een sterker team aan ons tweede jaar beginnen.”
 
Het team werd uitgebreid van twee naar vijf mensen, dankzij de komst van een aantal senior profielen, te beginnen op strategisch niveau met Jonathan Cerneels, die in het recente verleden aan het hoofd stond van bureaus als Plan.Net (Serviceplan Group) en Your Agency. Slice kondigt binnenkort ook de komst aan van een ervaren business developer met een pak ervaring in de contentsector. Hij zal verantwoordelijk zijn voor het aansturen van de operationele activiteiten.
 
Met de opgedane ervaring blikt Slice vol vertrouwen vooruit op de volgende fase in zijn avontuur: “We geven vorm aan de ‘Move ahead’ positionering van RMB door in te zetten op initiatie, exploratie en educatie. Het project wordt aangedreven door het nodige lef, maar Slice moet autonoom worden binnen Content. We willen content creëren en sublimeren”, besluit Dimitri Lemmens.

Archief / AGENCIES