Fr

PARTNER CONTENT

Soniq Sweet Spot: mortierbrigade zwaar voor Mooimakers

Donderdag 13 Februari 2025

Soniq Sweet Spot: mortierbrigade zwaar voor Mooimakers

‘Afval op de grond? Zware boete’, de spot van mortierbrigade voor Mooimakers in een regie en productie van Sonhouse, is de nieuwe Nederlandstalige winnaar van de Soniq Sweet Spot van VIA.
 
We botsen allemaal wel eens op moeilijkheden als we ons afval willen weggooien: er is geen vuilbak in de buurt, hij zit vol of de wind blaast ons afval weg...
 
Mensen beschouwen het oprapen of bijhouden van hun afval tot aan de volgende vuilbak vaak als “zwaar”. De boete voor zwerfvuil is echter ook erg zwaar en kan oplopen tot € 500.
 
Om deze boodschap in heel Vlaanderen over te brengen, bedacht mortierbrigade een campagne die verspreid wordt langs de snelweg, via OOH, online en vooral op de radio...
 
“Tijdens de week van de handhaving versterken de gemeenten hun waakzaamheid om zwerfvuil te vermijden”, vertelt Francesco Caccamese, senior strategic planner bij mortierbrigade. “Hoewel de meesten het wel goed willen doen, geeft 86% van de Vlamingen toe dat ze al wel eens afval achtergelaten hebben. We willen goede gewoonten aanmoedigen, maar de concrete toepassing wordt nog al eens bemoedigd door allerlei obstakels. Hoe kunnen we die 86% duidelijk maken dat ook hun kleine overtredingen tot een boete kunnen leiden?”
 
Het antwoord krijgen we van Joost Berends, ECD van het huis: “We zijn uitgegaan van het feit dat zwerfafval achterlaten aanleiding kan geven tot een zware boete. Dus kozen we ervoor om het afval en de obstakels die het vertegenwoordigt uit te vergroten, om de grote impact ervan te illustreren en te laten zien dat het eigenlijk heel eenvoudig is om geen afval achter te laten.”
 
Het resultaat op de radio is een dreigend klinkende spot, waarin een diepe, sombere voice-het zware verhaal vertelt van een pakje chips dat door de wind wordt weggeblazen en de zware gevolgen die daaraan verbonden zijn.
 
“We voorzagen Sonhouse van gedetailleerde scripts en stemreferenties van eerdere campagnes om continuïteit en consistentie in de productie van de spot te garanderen”, vervolgt de ECD. “Radio is het medium bij uitstek om verhalen te vertellen en een universum rond een merk op te bouwen. In tegenstelling tot de korte, directe berichten die verspreid worden via de sociale media of digitale out-of-home (DOOH), brengt radio de boodschap op een immersieve manier tot leven.”
 
“Radio is een essentiële pijler in onze Mooimakers-campagnes, met consistent overtuigende resultaten in termen van bereik en attributi”, besluit Francesco Caccamese. “Dit medium stelt ons in staat om in korte tijd een groot publiek te bereiken en leent zich perfect voor een humoristisch creatief concept. Bovendien hebben de post-campagne studies van Mooimakers aangetoond dat onze boodschap duidelijk is, gewaardeerd en sterk met het merk geassocieerd wordt.”
De jury van de Soniq Sweet Spot bestond uit Pierre-Etienne Bonnet (Sonhouse), Debby De Ridder (Happiness), Toon Jansegers (Raygun), Wesley Kuystermans (LDV United), Alison Luca, (Lezarts Urbains), Arnaud Pitz (Egghunter), Benoit Pirson (Bleu nuit), Leen Renders (Geluidshuis), Merouane Saadi (Nextbroadcast), Régine Smetz (TBWA), Paul Wauters (Accenture Song), alsook Griet Byl en Damien Lemaire (MM).

Ter herinnering, de Soniq Sweet Spot is een initiatief van de vereniging van audiovisuele media die de waarde van sonic branding in de verf wil zetten en de creativiteit en innovatie op de radio wil belichten.

Archief / PARTNER CONTENT