Fr

MEDIA

OS 2024: ook records voor de openbare omroepen

Maandag 12 Augustus 2024

OS 2024: ook records voor de openbare omroepen

We hebben het de voorbije weken met eigen ogen kunnen aanschouwen. De VRT en de RTBF hebben alles uit de kast gehaald voor de Olympische Spelen in Parijs. Die inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen, althans als we de persberichten van de twee publieke zenders mogen geloven.

De VRT meldt dat gemiddeld 1,75 miljoen mensen de Spelen op tv hebben gevolgd via Sporza op VRT1 - dat is ruim een op vier Vlamingen. Het totale aantal kijkers bedroeg 4,223 miljoen (twee op drie Vlamingen). De best bekeken dagen waren die van het weekend van 3 en 4 augustus, met telkens meer dan 2 miljoen kijkers verspreid over de hele dag.

De VRT-kijkers vonden ook hun weg naar de livestreams van Sporza (294.000) en VRT MAX (169.000). In totaal werd er 6,32 miljoen uur digitaal gekeken, met een piek op 9 augustus (749.000 unieke kijkers). De Sporza app en website deden het ook erg goed, met ongeveer 1,1 miljoen unieke bezoekers per dag. Ook hier was 9 augustus de beste dag, met 1,36 miljoen bezoekers. 

“De Olympische Spelen waren spannend en intens (...). Met een rijk en gevarieerd aanbod heeft de VRT voldaan aan de verwachtingen van elke mediagebruiker”, aldus Frederik Delaplace, CEO van de VRT.

De RTBF mag zich ook op de borst kloppen met een gemiddeld marktaandeel van 22,3%. Dat is hoger dan de Olympische Spelen van Tokio (16,3%), Rio (14,4%) en Londen (18,3%). Gemiddeld volgden 143.138 kijkers de RTBF-programma’s en in totaal keken 3.111.382 Franstalige Belgen minstens één seconde naar de Olympische Spelen, met een perfecte verdeling tussen mannen en vrouwen, zo wordt gepreciseerd. De zender van Jean-Paul Philippot heeft van deze pariteit een belangrijk speerpunt gemaakt in zijn 220 uitzenduren die het aan de Olympische Spelen wijdde.

Het programma ‘A nous Paris’, dat dagelijks op La Une werd uitgezonden, trok gemiddeld 102.385 kijkers. Dit vertegenwoordigt een marktaandeel van 12,6%. Het aantal luisterbeurten/downloads voor de podcast ‘Complètement Jeux’ bedroeg 15.536, waarmee het de achtste meest beluisterde content was tijdens deze periode. Op Viva Sport bedroeg het aantal sessies 27.872 tijdens de eerste dertien wedstrijddagen.

De RTBF scoorde ook op haar digitale platformen. Die genereerden tijdens de twee weken van de Olympische Spelen 6,9 miljoen views, zowel live als in replay, waaronder 3,7 miljoen voor Auvio en 2 miljoen voor de RTBF Actus website. Die laatste noteerde 3,4 miljoen pageviews en 1,1 miljoen unieke bezoekers voor de content met betrekking tot de Olympische Spelen.

Verder waren er nog 3 miljoen interacties en 31 miljoen geregistreerde video views op alle sociale media van de RTBF.

Archief / MEDIA