Fr

MEDIA

VTM presenteert voorjaarsplannen en integreert Streamz in VTM GO

Maandag 15 Januari 2024

VTM presenteert voorjaarsplannen en integreert Streamz in VTM GO

“Grenzen verleggen, dat is wat we met VTM proberen”, aldus Maarten Janssen, channel manager van VTM bij de presentatie van het voorjaarsrooster van 2024.

En dat is wat ze dan ook doen, om te beginnen op digitaal vlak met de in 2019 gelanceerde streamingapp VTM GO. Nadat DPG Media vorig jaar al experimenteerde met VTM GO+, de betalende, reclamevrije versie van VTM GO die haar bestaansreden vooral dankt aan de populariteit van previews bij haar abonnees, maakt de groep nu het Vlaamse streamingplatform Streamz beschikbaar vanuit VTM GO. Naast de programma’s van VTM vinden ook fans van lokale en internationale topfictie er dus voortaan hun gading, mits ze een abonnement hebben. Indien niet kunnen ze via de VTM GO-app in enkele clicks een abonnement nemen op Streamz of hun bestaande Streamz-abonnement koppelen.

Bedoeling: ervoor zorgen dat de wispelturige kijker voortaan het VTM-universum niet meer hoeft te verlaten als hij of zij Streamz-content wil kijken. Een strategische beslissing die wellicht mee ingegeven wordt door de toenemende mate waarin de gestreamde content van VTM GO – dat in 2023 een groei van 28% neerzette - geconsumeerd wordt via het first screen: 44% van de views die VTM GO genereert, gebeurt vandaag via het grote scherm. Calogero Macaluso, directeur Streaming: “VTM GO bereikte vorig jaar meer dan 2 miljoen Vlamingen en 550 000 unieke kijkers per week. Dat bereik benutten we om de straffe lokale en internationale fictie van Streamz extra in de spotlight te zetten.

Ook grensverleggend wil VTM zijn met de programma en formats die het bedenkt, uitwerkt en lanceert. Vaak met succes, zo blijkt onder andere uit het feit dat sommige, zoals ‘Bestemming X’ internationaal worden opgepikt (en zelfs bekroond). Maarten Janssen, channel manager VTM: “Ook in 2024 maakt VTM nieuwe keuzes en nemen we risico's. In de internationale sector wordt dan ook met bewondering en jaloezie naar VTM gekeken. We trakteren de kijker de komende maanden op heel wat nieuwe programma's die VTM extra smoel geven, maar uiteraard koesteren we ook het beste van wat VTM al te bieden had. Van avontuur in Het Onbekende en Special Forces, over topfictie met De Kraak en Máxima, tot heel veel muziek met The Voice van Vlaanderen, Liefde voor Muziek en de nieuwe shiny floor show ter ere van 35 jaar VTM, Sing Again.”

Dezelfde instelling bij VTM2 dat vorig jaar zijn marktaandeel met 6,6% zag groeien en inzet op nieuwe seizoenen van beproefde recepten (Expeditie Gooris, om er maar eentje te noemen), sport en nieuwe formules als ‘Regi Trouwt’. Kristine Willems, channel manager VTM 2: “Bij VTM 2 blijven we erin slagen om, naast verslavende live sport als darts en voetbal, entertainende reality met een randje te brengen. Reality die doet lachen, maar ook doet slikken. Zo vormen we de ideale aanvulling op de familieprogramma’s bij VTM.”

Archief / MEDIA