Fr

ASSOCIATIONS

Luc Suykens (UBA): "Dankzij de samenwerking met de UMA is een plus een drie"

Zondag 11 Augustus 2024

Luc Suykens (UBA):

Vroeger was er de UBA BBQ, tegenwoordig is er de UMA-UBA Get Together / Media Date. Dat dubbelevent is op 27 augustus aan z’n derde editie toe. De formule is ondertussen goed gerodeerd en heeft onder het motto ‘samen sterk’ ook dit jaar weer een line-up om u tegen te zeggen. We vroegen UMA-voorzitter Hugues Rey en UBA-CEO Luc Suykens om een vooruitblik naar het event en de komende maanden.

Dit is de derde editie van jullie gemeenschappelijke initiatief. Mogen we daaruit besluiten dat de twee vorige een succes waren?

Hugues Rey: Het is inderdaad de derde keer dat UBA en UMA samen de vakmensen uit onze sector uitnodigen om zich te komen laten inspireren door internationaal erkende visies en insights. De twee eerste edities werden sterk gesmaakt, zowel door onze teams als door de mediapartners.

De internationale keynotes zijn dezelfde voor beide onderdelen die ook het woord geven aan Belgische sprekers die toelichten wat onderzoeksresultaten en learnings betekenen voor ons vak op lokaal vlak.
Luc Suykens: Het event is uitgegroeid tot een vast moment in de markt: iedereen ziet elkaar terug voor de plannen gemaakt worden voor 2025. Het is de ideale gelegenheid om de koppen bij elkaar te steken rond wat er actueel is. En dankzij de samenwerking met de UMA is 1 + 1 drie.

Hugues, kun je iets meer vertellen over het UMA-gedeelte?

De UMA Get Together, die tijdens de voormiddag plaatsvindt, is de gelegenheid om onze leden en mediapartners te informeren over onze activiteiten en de projecten die we uitvoeren met de verschillende spelers op de markt.

In het bijzonder zullen we verslag uitbrengen van een aantal indicatoren die aangeven hoe het gesteld is met ons lokale ecosysteem. Samen met de ACC en UBA hebben we de kosten die pitches met zich meebrengen in kaart gebracht voor alle spelers in de markt. We zijn vastbesloten om deze inflatie van de kosten die de rekrutering van nieuwe klanten met zich meebrengt tegen te gaan. Deze evolutie doet ook het remuneratieniveau dalen, terwijl er wel hetzelfde of zelfs een hoger niveau van gespecialiseerde diensten verwacht wordt.

We namen ook onze benchmark voor mediabestedingen onder de loep (waarvan de editie januari-juni 2024 over een paar weken verschijnt), waaruit de groei van nationale en internationale digitale kanalen blijkt.

Om de ochtendsessie van onze UMA Get Together af te ronden, komt Danny Devriendt, MD van IPG Dynamic, zijn visie geven op de businesstrends en innovaties die de nabije toekomst van onze business vormgeven.

Luc, wat is de rode draad doorheen de verschillende keynotes van de Media Date?

Op de UBA Media Date staan drie topics centraal, waarbij we altijd ons Media Charter voor ogen houden.

De eerste is effectiveness. Ondertussen beseft iedereen dat performance marketing ons op korte termijn mooie data geeft, maar dat je tegelijk op lange termijn moet investeren in creativiteit en je verhaal. Het komt erop aan de juiste combinatie te vinden. In samenwerking met VIA komt Orlando Wood (chief innovation officer van System1 Group) na het Creativity and Effectiveness-onderzoek van IPA dat hij in 2018 en 2019 leidde, een aantal nieuwe insights hierover delen.

Tom Denford (CEO van ID Comms) zal het hebben over de duurzaamheid van programmatic en de kwaliteit van de impressies. ‘Weet wat je koopt’, luidt zijn advies, dat maakt je impressies niet alleen efficiënter maar ook duurzamer, in alle betekenissen van het woord.

Isabelle Massay (Leader Media Domain WfA & Global Head of Media & Content, Marketing Diageo) zal haar bijdrage wijden aan inclusiviteit. Dat begrip gaat verder dan de kleur van je consument en omvat onder andere ook het belang van 50+, van minderheden, van lokale media, van publishing. Inclusiviteit betekent iedereen bereiken en dat is niet alleen politiek correct, maar ook een businessstandpunt. Zo blijkt immers dat Diageo op plaatsen waar het zijn globale inclusiviteitsstrategie toepast, harder groeit dan elders.

Wat zijn de prioriteiten voor jullie respectieve verenigingen de komende maanden?

Hugues Rey:
Ons uitgangspunt is om de waarde van ons beroep voor alle stakeholders (klanten, media, bureaus, talenten en toekomstige talenten, consumenten) te vergroten door samen te werken met alle spelers in het ecosysteem (UBA, ACC, CommPass, enz.). Dat kan door zoveel mogelijk structurerende informatie te vergaren en te delen, te zorgen voor meer richtlijnen voor best practices en inspirerende én feestelijke momenten te bieden.

We blijven ook het delen van kennis stimuleren door experts uit verschillende media aan te moedigen om deel te nemen aan jurysessies van het be-inspired platform.

Luc Suykens: We nagiveren bij UBA steeds meer naar Brand Building in de brede zin van het woord. Dit jaar ligt onze focus op thema’s zoals AI, duurzaamheid en Customer Experience. Deze topics wekken een ruime interesse bij onze leden. Daarnaast hebben we ook een reeks initiatieven ontwikkeld speciaal voor mediaprofessionals, samengevat in de UBA Media Priorities. Deze bestaan uit vijf pijlers: concurrentie & transparantie, meten, diversiteit & inclusie, duurzaamheid en de UBA Academy & UBA Knowledge Hub.

In juni lanceerde UBA de Retail Media whitepaper, in samenwerking met bvA (UBA’s Nederlandse tegenhanger) en BABM. Aangezien retail media de komende jaren wereldwijd het belangrijkste medium zal worden, is er een duidelijke behoefte aan algemene principes en best practices om transparantie, efficiëntie en veiligheid te waarborgen voor merken die dit medium gebruiken. Heel wat adverteerders en retailers werken op Benelux-basis. Door ons samen met bvA over dit topic te buigen konden we dezelfde principes neerzetten en zo de verdere professionalisering van retail media mogelijk maken.

Duurzaamheid blijft voor ons een belangrijk thema. We komen met een nudging guide ‘Sustainable lifestyles in advertising’ met acht principes over hoe nudging kan gebruikt worden in commerciële communicatie.

En naast de UMA/UBA Survey die Hugues al aanhaalde, organiseren we binnenkort samen met Kantar een customer experience event. Zij presenteren als primeur de key insights van hun grootschalige studie over dit thema. Daarnaast verwelkomen we ook Steven Van Belleghem, goeroe op het vlak van CX, en twee ledenbedrijven die best pratices delen over het optimaliseren van klantbeleving.

Laatste vraag, Hugues. Een aantal bureaus heeft hun prognoses naar boven bijgesteld: terecht?

Het is een complexe oefening die vaak wereldwijd wordt toegepast en op netwerkniveau. Net als bij aandelenkoersen is het een projectie van het vertrouwen van adverteerders en investeringsmogelijkheden. De start van 2024 was inderdaad voorzichtig en een paar weken geleden zagen sommigen een kans op verbetering... Maar dat was zonder de gebeurtenissen van de afgelopen weken gerekend: de verscherping van het conflict in het Midden-Oosten, de turbulentie op de aandelenmarkten (onder andere door de enigszins teleurstellende resultaten van AI-bedrijven), maar ook positievere gebeurtenissen zoals de aankondiging van de kandidatuur van Kamala Harris en het succes van de Olympische Spelen. Naar mijn mening is de toekomst onvoorspelbaarder dan ooit.

Archief / ASSOCIATIONS