Fr

TECH

De streamingavatar, de nieuwe klanteninterface voor bedrijven?, door Diederick Legrain

Donderdag 27 Juni 2024

De streamingavatar, de nieuwe klanteninterface voor bedrijven?, door Diederick Legrain

Terwijl chatbots op basis van tekst intussen gemeengoed zijn, is een nieuwe vorm van klantinteractie op basis van AI in opkomst: door AI gegenereerde video-avatars of ‘streamingavatars’. We nemen deze trend die gedreven wordt door de ontwikkelingen in generatieve AI en die een revolutie zou kunnen teweegbrengen in de klantrelatie in talloze sectoren onder de loep.

Een iconische case: Sarah, de gezondheidsavatar van de WHO
 
Toen de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in april Sarah lanceerde, “een op AI gebaseerde digitale assistent die je informatie geeft over je gezondheid”, werd een symbolische mijlpaal bereikt. Afgezien van de technologische expertise toont het feit dat een instituut als de WHO, dat zo plichtsbewust en zorgvuldig haar imago bewaakt, een streamingavatar gebruikt aan dat deze technologie voldoende matuur is om op grote schaal te worden ingezet.
 
Wat zijn de voordelen van streamingavatars voor bedrijven? Ten eerste staan interactiviteit en engagement centraal bij zulke avatars. In vergelijking met een traditionele chatbot voegt de videoavatar een extra emotionele dimensie toe via non-verbale taal (gezichtsexpressies, gebarentaal, enz.). De designers van Sarah hebben de signalen van empathie vermenigvuldigd om aldus de acceptatie en sympathie van gebruikers voor deze avatar te bevorderen:
Ten tweede is er de personalisatie van de klantervaring. Net als een chatbot kan een streamingavatar de antwoorden van de gebruiker onthouden om aldus het gesprek op een natuurlijke manier te laten evolueren. Maar de visuele belichaming van de chatbot versterkt het gevoel van een unieke, op maat gemaakte interactie, wat essentieel is in sectoren waar klantrelaties van strategisch belang zijn (het bank- en verzekeringswezen, de gezondheidszorg, juridische diensten, enz.)
 
Tot slot blijft een goed uitgewerkte streamingavatar binnen een vooraf gedefinieerd kader een uitstekende manier om het imago van het merk te bewaken en het zeker niet te schaden. In het geval van Sarah hebben de designers ervoor gezorgd dat ze geen diagnoses stelt en gebruikers systematisch doorverwijst naar professionele zorgverleners. Met andere woorden, zulke avatars zijn een must voor bedrijven die een deel van de klantrelatie willen uitbesteden aan een AI.

Hoe ontwikkel je een streamingavatar voor bedrijven?
 
Met de democratisering van generatieve AI-tools ligt het maken van streamingavatars binnen het bereik van de meeste bedrijven, zonder dat er geavanceerde technische vaardigheden voor nodig zijn. Platformen zoals HeyGen bieden pakketaanbiedingen inclusief het genereren van de avatar, hosting en onderhoud voor slechts een paar honderd euro per maand.
 
Hieronder vind je een test met mijn eigen avatar. HeyGen waarschuwt dat het nog maar om een bètaversie gaat, en zijn tool dus niet foutloos is.
Het is daarom cruciaal om te anticiperen op bepaalde beperkingen bij oplossingen voor het grote publiek zoals het beperkte aantal gelijktijdige gesprekken. Voor een implementatie op businessniveau zijn vaak ontwikkelingen op maat nodig om een constante beschikbaarheid en kwaliteit van de service te garanderen.
 
Voor een professioneel resultaat zijn bepaalde voorwaarden essentieel. In het bijzonder moet de avatar gekoppeld zijn aan een gestructureerde kennisbank, zoals die gebruikt wordt om taalmodellen van het GPT-type te trainen. Dit betekent dat conversaties nauwkeurig kunnen worden aangepast naargelang de specifieke kenmerken van de sector en de verwachtingen van de klant. 

Worden streamingavatars in klantrelaties mainstream?
 
Streamingavatars worden nog niet veel gebruikt, maar alles wijst erop dat bedrijven ze snel en op grote schaal zullen gaan gebruiken. Enerzijds maakt de maturiteit van generatieve AI-technologieën, gedreven door investeringen van de digitale reuzen, deze oplossingen beter en toegankelijker.

Anderzijds zorgt de evolutie in hoe de klanten willen aangesproken worden, met een groeiende behoefte aan spraak- en video-interactie, voor gunstige omstandigheden. In deze context kunnen we voorspellen dat veel sectoren (reissector, bankwezen en dienstverlening) de komende maanden de sprong zullen wagen en een streamingavatar zullen inzetten bij de vernieuwing van hun klantrelatie. 

De sleutel tot succes zal liggen in het vermogen van bedrijven om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die AI biedt (interactiviteit, personalisering, enz.) en tegelijkertijd de controle over hun imago en de vertrouwelijkheid van de data te behouden. Kortom, een extra uitdaging voor marketingprofessionals en digital- en klantrelatie-experts.
 
Diederick Legrain, spreker, columnist en AI-trainer

Archief / TECH