Fr

TECH

Merken maken zich e-commerce meester

Donderdag 27 Juni 2024

Merken maken zich e-commerce meester

E-commerce zet zijn gestage groei verder en trekt steeds meer grote merken aan die hun producten op die markt willen brengen. De ontwikkeling van grote marketplaces zoals Amazon, Bol, Zalando, enz. spoort hen aan om zich ook daar te positioneren naast hun eigen verkoopsites. Bureaus en gespecialiseerde consultants hebben deze trend duidelijk opgemerkt en bieden hun diensten aan om hun klanten te helpen zich in dit segment te positioneren en, in het bijzonder in de marketplaces te investeren.
 
We brachten een bezoek aan Gilles Bindels en Pierre Quievreux, respectievelijk managing partner en regional head of media bij Ogilvy Social.Lab België, dat Commerce.Lab, een afdeling gewijd aan e-commerce, heeft gelanceerd. Ook van de partij waren Martin Gentil, managing director van het gespecialiseerde agency eTAIL, en Najad Menouar (Sonemos Media), ecommerce consultant om samen deze trend onder de loep te nemen.
 
Hoofdstuk 1 – Verkopen
 
“Verkopen op marketplaces is ongelooflijk ingewikkeld”, legt Najad Menouar uit. Als consultant gespecialiseerd in e-commerce heeft ze dit zelf ondervonden en deelt ze deze ervaring nu met haar klanten. Ze werkt vooral op Amazon en benadrukt de complexiteit van de processen en de constante evolutie ervan, die heel snel kan leiden tot de uitsluiting van een merk. Martin Gentil bevestigt de huidige macht van de marketplaces die niet aarzelen om een merk dat hun voorwaarden niet respecteert “eruit te schoppen”. “Dit geldt nog meer voor kleine spelers die zich alleen op de marketplaces wagen”, legt hij uit. “Deze platformen favoriseren momenteel de grootste handelaars ten nadele van kleine merken, die te veel van hun tijd in beslag nemen voor een veel lager rendement”.

Hoofdstuk 2 – Playbook
 
Het bestieren van een e-commercebedrijf is een complexe bezigheid die een voorafgaande analyse vereist om te bepalen welke producten moeten worden aangeboden, op welk(e) platform(en) en in welke markt(en). Deze analyse wordt geconcretiseerd in een ‘playbook’, een routekaart die gevolgd moet worden om een coherente integratie te garanderen.
 
“Deze analysefase is cruciaal, vooral voor internationale klanten die op meerdere markten en meerdere marketplaces aanwezig willen zijn”, legt Gilles Bindels uit. “De uitdaging is om te zorgen voor merkconsistentie op alle platformen.”

“Voor je aan de lancering begint, moet je drie belangrijke vragen beantwoorden”, voegt Martin Gentil toe, meer bepaald “het sales potentieel, de implementatiekosten en de coherentie van de algemene strategie van het merk ten opzichte van zijn distributienetwerk”.
 
Hoofdstuk 3 – De sleutels tot succes

De concrete implementatie van de producten is duidelijk een bepalende factor in deze bijzonder competitieve omgevingen. “Er is een overvloed aan producten”, merkt Martin Gentil op. “Consumenten zijn op zoek naar de beste prijzen en vinden vaak dezelfde producten op verschillende sites.”

Om je te onderscheiden is het dus zaak om de aanwezigheid van de producten van het merk op de verschillende platforms te optimaliseren, zowel op visueel vlak (foto’s, het respecteren van het grafisch charter) als op het vlak van tekst, meer bepaald de beschrijvende fiches die zijn opgebouwd door het analyseren van ‘customer reviews’, het identificeren van de sleutelelementen van de producten en de positieve en negatieve trefwoorden voor het SEO-luik. “Dit werk is essentieel”, bevestigt Pierre Quievreux die er ook op wijst dat de algoritmen van de platformen echte “black boxes” zijn. Dat dwingt de bedrijven om voortdurend A/B-tests uit te voeren.
 
Vervolgens moet je zorgen voor promotie en conversie. De platformen, Amazon op kop, hebben hiervoor een breed scala aan tools ontwikkeld die toegang bieden tot een hele reeks data die kunnen worden gebruikt om de performance van het aanbod te volgen. De uitdaging hier is om deze data te verbinden met de IT-systemen van het merk om aldus een relevant dashboard te bekomen.

Reclame, zowel op de platformen als via traditionele externe kanalen, is zeker belangrijk, aangezien de platformen interageren met de sales resultaten. Hoe meer een product wordt verkocht, hoe zichtbaarder het zal zijn, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat.  
 
Hoofdstuk 4 – De uitdagingen
 
Alle onze gesprekspartners waren het erover eens dat merken zich meer bewust worden van deze marktetplaces. “De uitdaging is om te streven naar 15-20% van de e-commerceverkoop. Ter info, het huidige gemiddelde is 5-10%”, aldus Pierre Quievreux. Martin Gentil is het daarmee eens en zegt dat alle merken daar aanwezig moeten zijn: “Dat is waar het publiek zich bevindt en wie er niet aanwezig is, verliest omzet.”

Deze bewustwording voor marketplaces geldt zowel voor BtoC als BtoB, dat zich ook zeer snel ontwikkelt, aldus nog Gilles Bindels.
 
“Dan is er ook nog het duurzaamheidsaspect of CSR”, geeft Najad Menouar mee. Ze geeft als voorbeeld de inspanningen van Amazon, dat met het Climate Pledge Friendly een speciaal charter heeft geïntroduceerd waarmee consumenten de meest duurzame producten kunnen identificeren. Een aanpak die de huidige supersterren Shein en Temu nog niet hebben overgenomen.
 
Hoofdstuk 5 – Tractie
 
De interesse van merken in e-commerce is dus een trend die door al onze geïnterviewden is waargenomen, maar ze houden nog een slag om de arm, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de markt. De tractie is duidelijk meer uitgesproken bij de grote spelers die actief zijn op Europees niveau, de markt waarin eTAIL en Commerce.Lab actief zijn. Najad Menouar, die vooral voor bedrijven op de Belgische markt werkt, krijgt soms toch nog te maken met een zekere terughoudendheid.
 
Hoofdstuk 6 – Fragmentatie

Amazon mag dan wel de onbetwiste leider zijn, maar de realiteit in Europa ziet er met de nationale sterkhouders en gespecialiseerde marketplaces, meer bepaald mode via Zalando, IT via MediaMarkt, enzovoort, toch nog anders uit. De trend bij de grote platformen om de sterkste handelaars te selecteren leidt ook tot het ontstaan van marketplaces die gespecialiseerd zijn in bepaalde verticals... Deze trend naar specialisatie is in trek bij luxemerken, die zich zorgen maken over hun salesomgeving en daarom niet staan te springen om op generieke platformen zoals Amazon hun intrede te maken.
 
Tot slot wijzen al onze gesprekspartners op de constante evolutie van de markt, met als voorbeeld de snelle doorbraak van de Chinese platformen Shein en Temu. Daarnaast is er nog de ambitie van sociale netwerken om hun eigen platformen te ontwikkelen, naar het voorbeeld van TikTok Shop, dat Amazon in de Verenigde Staten het vuur aan de schenen wil leggen.

Kortom, een veelbelovende markt voor zowel merken als voor agencies en consultants, maar wel een die nog in opbouw is.

Archief / TECH