Fr

BLUE

Hoe RTL Belgium de CSRD-richtlijn aanpakt

Vrijdag 28 Juni 2024

Hoe RTL Belgium de CSRD-richtlijn aanpakt

Enkele weken geleden publiceerde RTL Belgium voor het eerst het verslag van zijn koolstofafdruk (voor het jaar 2022). Dat was het resultaat van de inspanningen geleverd door de afdeling Corporate Affairs aan wie CEO Guillaume Collard deze bijkomende CSR-missie toevertrouwde.

De afdeling stelde een specifiek multidisciplinair comité en experts aan om aldus te voldoen aan de vereisten van de Europese Corporate Sustainability Directive (CSRD) die (grote) bedrijven verplicht verslag uit te brengen van hun duurzaamheidsinspanningen.

De dochteronderneming van DPG Media en Rossel legt uit dat de zorg voor de opwarming van de aarde een prioritaire bekommernis is “om echt een rol te spelen in de beperking van de uitstoot van het medialandschap en om RTL Belgium klaar te maken voor de CSRD”.

Dit document is het eerste deel van de inspanningen die op klimaatvlak werden geleverd en legt uit hoe het bedrijf zijn koolstofvoetafdruk aanpakt.

Er werden twee verschillende methodologieën gebruikt: ten eerste het door CSRD vereiste GreenHouse Gas Protocol, dat ook de meest gebruikte benchmark ter wereld is voor het begrijpen, kwantificeren en beheren van de uitstoot van broeikasgassen (BKG), en ten tweede de Bilan Carbone-methode, die alle BKG-emissies (direct en indirect) op gelijke voet stelt en ze indeelt in 'emissieposten' die verband houden met de verschillende activiteiten van de organisatie (energieverbruik, aankoop van goederen en diensten, vrachtvervoer, enz), in plaats van scopes. Bedoeling: rekening houden met een zo breed mogelijke perimeter, zodat er zoveel mogelijk hefbomen voor actie kunnen worden geïdentificeerd om de CO2-voetafdruk van de organisatie effectief te verminderen.

De onderstaande resultaten zijn afkomstig uit de twee hierboven vermelde methodes en de officiële Bilan Carbone-berekeningsprogramma's, evenals van het Tapio-platform dat gespecialiseerd is in het beheer van de uitstoot van broeikasgassen. De balans omvat alle activiteiten van RTL Belgium verspreid over de fysieke sites van het bedrijf: RTL House, de regionale kantoren in Namen, Luik en Charleroi en de omroepsites.
Voor de toekomst legt RTL uit dat het verbeteren van de datakwaliteit het belangrijkste actieterrein vormt: “Veel posten in de CO2-voetafdruk werden geanalyseerd op basis van de boekhouding van het bedrijf, waardoor er monetaire BKG-uitstootfactoren gebruikt moeten worden. Doelstelling is die monetaire emissiefactoren stilaan laten varen en evolueren naar fysieke uitstootfactoren. Dat vraagt een grondige interne inspanning om fysieke gegevens te verkrijgen. Dat is een uitdaging voor de hele industrie.”

Daarom zullen de teams zich concentreren op Intrants 1-posten (alle aankopen die rechtstreeks verband houden met de activiteiten van RTL Belgium - producten of diensten - en verplaatsingen, die de grootste uitstoot veroorzaken met respectievelijk 31,4% en 10,56%). Dat zal gebeuren via specifieke opleidingen, ecoproductie met systematische meting van de koolstofvoetafdruk van producties of de meting van de voetafdruk van de eigen reclamecampagnes. Daarnaast is er een intern sensibiliseringsplan voorzien.

Archief / BLUE