Fr

AGENCIES

AI, hoeveel Oxy? door Fred Bouchar (MM)

Zondag 4 Februari 2024

AI, hoeveel Oxy? door Fred Bouchar (MM)

Gelukkig is het het niets iets dat we veel meemaken in de sector. In de Verenigde Staten heeft Publicis Health zopas een schikking getroffen met het Department of Justice waarbij het zich akkoord verklaart om 350 miljoen dollar te betalen, dit voor het oplossen van een geschil dat verband houdt met het opiatenschandaal. Of beter gezegd, Publicis betaalt om een rechtszaak te vermijden, die ongetwijfeld schadelijker zou zijn voor het imago van de groep dan deze paar honderd miljoen dollar die iedereen snel zal zijn vergeten.
 
De zaak gaat terug tot 2021 wanneer de staat Massachusetts een civiele procedure aanspant tegen Publicis Health. De entiteit werd ervan beschuldigd bijgedragen te hebben aan de opiatencrisis door de marketingteams van Purdue Pharma te ondersteunen bij het overtuigen van het medische korps om OxyContin voor te schrijven. 

Het symbool van deze crisis is Oxy, het vlaggenschipproduct uit het labo van de familie Sackler die ervan wordt beschuldigd honderdduizenden Amerikanen verslaafd te hebben gemaakt aan deze supersterke pijnstiller. En er uiteindelijk door stierven. Oxy is een cash cow geworden voor de familie Sackler. Het product genereerde naar verluidt ruim 35 miljard dollar aan omzet via campagnes die gericht waren op huisartsen. De crisis is onder meer bekend geworden bij het grote publiek door de Netflix serie ‘Painkiller’ en de Disney+ serie Dopesick. 
 
“Tien jaar lang hielp Publicis fabrikanten als Purdue Pharma artsen ervan te overtuigen om massaal opiaten voor te schrijven. Dat wakkerde ontegensprekelijk deze crisis aan en zorgde ervoor dat er massaal veel mensen in heel het land stierven door het gebruik ervan”, verklaarde de openbare aanklager van de staat New York, Letitia James. Ze voegde eraan toe dat Publicis het eerste reclamebureau is dat een dergelijke deal heeft gesloten in de Amerikaanse opiatencrisis. 

Publicis Health heeft zich verdedigd door eraan te herinneren dat de betreffende activiteiten werden uitgevoerd door het bureau Rosetta, dat in 2011 door de groep werd gekocht en vier jaar later werd opgedoekt.
 
Publicis Health beweert ook dat alle prestaties van dit bureau gebruikmaakten van tools en terminologieën die waren goedgekeurd door de FDA (Food and Drug Administration) - die het licht op groen had gezet voor OxyContin - en dat deze niet werden gebruikt bij consumenten, maar alleen bij zorgverleners... In feite kan het bureau er niet van worden beschuldigd iets nieuws te hebben gedaan in deze zaak. Het deed niets anders dan zich richten op de mensen die het medicijn voorschreven. Het volgde zo de technieken van Arthur Sackler, die wordt beschouwd als de grondlegger van DM-technieken in de Big Pharma.
 
Publicis kwam nog even terug op de boete voor dit Oxy-fiasco, ofwel het equivalent van de aangekondigde investeringen voor de ontwikkeling van AI. Het verklaarde op behoorlijk cynische wijze dat iets minder dan de helft van de 350 miljoen dollar door zijn verzekeraars is terugbetaald. Verder zal deze schikking met de Amerikaanse rechtbanken geen impact hebben op de winstmarge van 2023, noch op de winstmarge van het lopende boekjaar. Oef. De beleggers kunnen op hun beide oren slapen.
 

Archief / AGENCIES