Fr

TECH

ANA-studie: Amerikaanse adverteerders verspillen bijna kwart van hun programmatic investeringen op Open Web

Maandag 19 Juni 2023

ANA-studie: Amerikaanse adverteerders verspillen bijna kwart van hun programmatic investeringen op Open Web

De Association of American Advertisers (ANA) maakte gebruik van de Cannes Lions om haar nieuwe studie over transparantie in programmatic te presenteren onder het motto ‘Don’t expect what you don’t inspect’. Het rapport is nog niet verschenen, maar werd al ruimschoots belicht in de Amerikaanse pers.
 
De ANA schat dat 23% van de programmatic investeringen door Amerikaanse adverteerders wordt verspild aan inefficiënte advertentieplaatsingen op slechte websites. Dit komt neer op zo'n 20 miljard dollar.
 
De vereniging legt vooral de nadruk op de 15% van de investeringen (en 21% van de totale impressies) die naar clickbait en zogenaamde ‘MFA’ (made for advertisers) sites gaan. Dit zijn sites waarvan de inhoud op zijn zachtst gezegd van dubieuze kwaliteit is en die gebruikmaken van pop-ups, automatisch afspelende video's en andere opdringerige formats om hun advertentie-inkomsten te maximaliseren. Het rapport merkt op dat zelfs in het geval van deals op particuliere marktplaatsen, die in theorie meer controle bieden over waar advertenties worden getoond, 14% van de uitgaven naar MFA-sites gaat.
 
De ANA wijst er ook op dat deze MFA-sites meer energie verbruiken en dat hoe langer de toeleveringsketen is, hoe hoger de koolstofuitstoot ligt.
 
Volgens de vereniging zijn adverteerders zelf grotendeels verantwoordelijk voor het in stand houden van verspilling en fraude in de programmatic keten. Dat heeft te maken met een gebrek aan in-house expertise maar ook omdat ze het budget voor hun uitgaven willen verlagen, zonder rekening te houden met de kwaliteit van de context waarin ze investeren.
 
“Hoewel merken tegenwoordig meer toegang tot gegevens lijken te hebben dan ooit tevoren, blijven hiaten in de gegevens en een gebrek aan transparantie programmatic plagen”, aldus de ANA. De vereniging beschouwt de “asymmetrische” informatie als een groot probleem, omdat kopers over onvolledige informatie beschikken, wat verkopers een voordeel geeft. “Verkopers beschikken over het algemeen over meer of betere informatie dan kopers, wat kopers aanzet om te veel te betalen voor inventaris.”

Archief / TECH