Fr

PARTNER CONTENT

Car-Pass of hoe filmische radiospots naambekendheid boosten met 20%

Maandag 10 Maart 2025

Car-Pass of hoe filmische radiospots naambekendheid boosten met 20%

In 2006 werd de Car-Pass ingevoerd. Bedoeling: kopers van tweedehandswagens garanderen dat de kilometerstand op de teller strookt met de werkelijkheid. Ter ondersteuning van zijn naambekendheid bij het grote publiek, voert de adverteerder al jaren campagne met Square, zeker sinds de verplichte informatie op het document werd uitgebreid. Rode draad: een flinke dosis filmische storytelling die ook perfect tot zijn recht komt op de radio. Tekst en uitleg door Kris van Hest (managing director van Square), creative consultant Stijn Gansemans en Michel Peelman (CEO Car-Pass).

Wie ooit al een tweedehandswagen kocht, weet vast wel dat een van de meest essentiële documenten bij de transactie de Car-Pass is. Die is wettelijk verplicht en moet onder andere vermelden hoeveel kilometer het voertuig heeft, wat de CO²-uitstoot is en sinds januari 2024 ook welke onderhoudswerken eraan gebeurd zijn. “Dat werden behoorlijk wat features, dus besloten we in overleg met Car-Pass dat het tijd was voor een nieuwe campagne met een holistische aanpak: in digital, maar ook in de grote massamedia”, aldus Kris van Hest, de oprichter van Square dat al sinds het begin instaat voor de campagnes van de adverteerder.

Gezien zijn permanent evoluerende doelgroepen moet de Car-Pass bovendien blijven werken aan zijn naambekendheid. “De kennis van de Car-Pass is het laagst bij de doelgroep van de 18-30-jarigen”, vertelt Michel Peelman (CEO van Car-Pass). “Tegelijk is dat is voor ons een belangrijk segment, omdat ze het vaakst een tweedehandswagen kopen bij wijze van eerste auto. Het is belangrijk dat ze de Car-Pass kennen, dus moeten we de boodschap geregeld herhalen.”

Kracht van de verbeelding

Die noodzakelijke herhaling verklaart meteen het aanzienlijke aandeel van radio in de campagne: “Radio maakt herhaling mogelijk voor een haalbaar budget. Bovendien luisteren mensen vaak naar de radio terwijl ze in de auto zitten, wat wellicht de meest toepasselijke context voor onze boodschap is”, aldus Michel Peelman. “Vandaar de hoofdrol van jongerenzenders zoals MNM in ons mediaplan. Daarbij komen nog de digitale mogelijkheden, met tijdens de recentste golf voor het eerst ook de toevoeging van podcasts.”

Om de interesse van de consumenten te wekken hanteert de campagne net zoals in de vorige golven een emotionele noot. Het idee? Elke auto heeft zijn eigen verhaal en hoe dat precies in elkaar zit, werd via verschillende media ingevuld.
“De vertaling naar radio vonden we op het eerste gezicht niet zo eenvoudig”, aldus Stijn Gansemans die samen met Paul Populier instond voor de creatie.

“Je kunt immers niets letterlijk tonen. Dus deden we een beroep op de kracht van de verbeelding. Met de juiste narratives en productiemiddelen zijn we erin geslaagd de auto’s tot leven te brengen en hun verhaal te laten vertellen.”
Dat mensen blijven luisteren, is te danken aan de juiste casting én aan de kwaliteit van de verhaaltjes. “Je wilt weten hoe het afloopt. Ook het verrassingseffect speelt een belangrijke rol. Als je het spotje voor het eerst hoort, weet je pas aan het einde dat het om een auto gaat. Daardoor onthoud je het”, aldus Kris van Hest.
In totaal werden er voor deze golf vijf radiospots gemaakt in het Nederlands en zes in het Frans. “We schreven er een stuk of twaalf”, zegt Stijn Gansemans daarover. “Maar radio op papier is papier. Er wordt vaak te veel aandacht besteed aan het geschreven script, terwijl je niet weet hoe het gaat klinken met de acteurs, welke tone of voice het beste werkt. Het is fijn dat Car-Pass ons die vrijheid gelaten heeft om te experimenteren met verschillende versies.” Dat gebeurde in samenwerking met Raf Debraekeleer als producer en copy Paul Servaes voor de Franstalige versie: ervaren vakmensen met veel talent, bakken expertise en een neus voor het medium.

Die verenigde troeven bleven niet zonder resultaat.
“Voor de resultaten van de recentste golf is het nog te vroeg, maar aan het einde van onze communicatie-inspanningen van 2023 wees onderzoek uit dat de geholpen naambekendheid gestegen was van 74 naar 89%”, aldus Kris van Hest.

“We zijn daar erg blij mee: er verschijnen niet zo veel grootscheepse campagnes die naast digital ook offline inzetten op de grote media. Terwijl we net geloven in de mix van beide voor duurzame resultaten op lange termijn.”

Archief / PARTNER CONTENT