Fr

PARTNER CONTENT

Van zoeken naar boeken: Neckermann zet de toon met humor en radio

Maandag 17 Februari 2025

Van zoeken naar boeken: Neckermann zet de toon met humor en radio

Neckermann omschrijft zichzelf als de 100% Belgische reisaanbieder met het grootste aanbod en de beste deals. Om die kernwaarden op een onderscheidende manier te communiceren kwam de onafhankelijke reiswinkel met een ludieke radiocampagne die slim duidelijk maakt hoe simpel een vakantie zoeken en boeken wel is via zijn platform.
 
“Neckermann bestaat al 45 jaar en we hebben sinds kort een nieuw businessmodel”, aldus Sandra Van Geeteruyen, de kersverse marketing brand manager bij Neckermann. “Vandaag zijn we geen touroperator meer, maar wel een onafhankelijke reiswinkel.” Dat impliceert onder andere dat de groep zijn pakketreizen niet zelf hoeft te onderhandelen, waardoor het aanbod heel groot is.
 
Zoeken is boeken
 
“Uit een analyse die ons creatief bureau Lucy heeft laten doen, blijkt dat onze concurrenten vaker focussen op het aspirationele aspect of op de specifieke bestemmingen in hun aanbod."
"Wat ons onderscheidt, is om te beginnen het feit dat we het grootste assortiment hebben in de Belgische markt", legt Sandra Van Geeteruyen uit.

"Daardoor kunnen we onze klanten op basis van hun zoektermen altijd de beste deal aanreiken. Dat willen we sterker in de verf zetten. Bij Neckermann is zoeken haast automatisch boeken en dat claimen we nu.”
Het merk koos voor radio, omdat het snel awareness wilde opbouwen en activerend werken, zowel via de website als fysiek in de winkels. “We wilden eigenlijk een medium kiezen dat ons een heel breed bereik kon garanderen en veel contacten zou genereren”, aldus Sandra Van Geeteruyen. “Het is bovendien een medium dat vertrouwen inspireert, zoals onderzoek uitwijst.” Zo bleek ook in dit geval: sinds de start van de eerste wave campagne in december tot en met het einde van de wave in januari nam het aantal transacties met gemiddeld 10-15% toe.
 
Dit is Belgisch
 
Concreet creëerde Lucy een campagne in drie golven, waarvan er al twee achter de rug zijn. Aan de basis ligt de vaststelling dat vakantie puur plezier is, maar dat weinig reismerken humor gebruiken. Neckermann deed dat bij deze wel en maakte er een typisch Belgisch en onderscheidend element van.
“Het volstaat dat je eraan denkt om op vakantie te vertrekken en het is al geregeld”, aldus Christophe Cossement, oprichter en eigenaar van Cobra Radio Brewery dat sinds jaar en dag nauw samenwerkt met Lucy en als dusdanig instond voor de radioproductie van de campagne.

“Dat idee wordt duidelijk gemaakt aan de hand van woordspelingen of misverstanden die de personages zin geven om op vakantie te vertrekken en hop, weg zijn ze.”
Het lastigste was om equivalenten in beide landstalen te vinden. “Dat heeft enig zoekwerk gevraagd en het was niet altijd evident”, aldus de radiospecialist. “Voor Hurghada was bijvoorbeeld een echte hoofdbreker om een woord te vinden dat aan vakantie deed denken.
 
Nog een uitdaging waren de accenten van de acteurs, die vanwege de sympathieke toon extra duidelijk mochten zijn, vooral in de Vlaamse spots, omdat de accenten aan Franstalige zijde minder uitgesproken en minder herkenbaar zijn. “De casting was een hele uitdaging, ik kon geen 17 verschillende acteurs aanwerven”, herinnert Christophe Cossement zich. “Uiteindelijk hebben we in de persoon van Bram Verrecas en Nele Bauwens acteurs gevonden die heel veel verschillende stemmen kunnen doen: ze hebben zich uitgeleefd. Hun inbreng was van onschatbare waarde. Ze speelden met heel veel vreugde de verschillende personages en accenten. Het geluidslogo dat al vele jaren bestaat, hebben we tot zijn meest eenvoudige expressie beperkt en zo kort mogelijk gehouden, om meer tijd te hebben voor de rest.”
 
Dat leverde in totaal 34 verschillende versies – 17 in elke taal - op: “Een titanenwerk, maar ik ben zeer georganiseerd en zeer nauwgezet: daardoor was 80% al gemixt aan het einde van de opname. En daarmee hoeft de adverteerder niet meer opnieuw de studio in voor zijn volgende campagnegolf. Met de spots die er nu liggen, kan hij het hele jaar alle kanten uit.” Niet slecht voor een adverteerder met een Belgisch mediabudget.

Archief / PARTNER CONTENT