Fr

PARTNER CONTENT

Dhan Claes over de Semetis-spirit

Maandag 14 Oktober 2024

Dhan Claes over de Semetis-spirit

Op 10 oktober vierden de teams van Semetis de 15de verjaardag van het bureau in het gezelschap van 200 gasten – ex-werknemers, klanten, vrienden, partners en collega's van Omnicom-bureaus - en dat deden ze in stijl.
 
Semetis maakt sinds 2015 deel uit van Omnicom Media Group en heeft in de loop der jaren zo'n 160 medewerkers en 232 klanten zien komen en gaan. Het bureau won 43 prijzen en werd drie keer verkozen tot Digital Agency of the Year. Het is ook het eerste Belgische bureau dat de eerste plaats behaalde in de WARC Effective 100 in de categorie Digital/Specialist. 
 
Reden genoeg voor een gesprek met managing director Dhan Claes, over de waarden en onderscheidende kenmerken van dit unieke bureau.
 
Je nam iets meer dan drie jaar geleden het roer over als managing director van Semetis, maar vooral heb je het bureau zien groeien sinds je komst in 2014. Hoe kijk je terug op dit parcours, zowel dat van jezelf als dat van de ‘Semetissians’ die het pad effenden?
 
De manier waarop we naar het bureau kijken – personeel, partners en klanten - is in de eerste plaats die van een bedrijf dat nieuwsgierigheid en lef in zijn dna draagt, net als de niet aflatende wens om onbekende terreinen te verkennen. Dat is de Semetis-spirit waarover ik het ook had in mijn toespraak. Het is ook wat ons allemaal bindt.
 
Deze spirit werd gesmeed door onze oprichters, Gabriel Goldberg en Nicolas Debray: al in maart 2009, toen de mediawereld zich volop vragen stelde over de digitale revolutie, zagen zij de kans om deze transformatie te omarmen, de kansen die ze bood te grijpen en naar hun hand te zetten. Dus richtten ze Semetis op, een bedrijf dat een centrale plaats toebedeelde aan data en technologie. Fundamenteler nog, ze richtten niet alleen een bedrijf op, ze lagen aan de basis van een beweging.
 
Vandaag wordt die beweging belichaamd door de nieuwe generatie die de teugels van het bureau heeft overgenomen, met haar eigen energie en visie. Met Omnicom Media Group aan onze zijde zijn we gegroeid, konden we verkennen en zijn we geëvolueerd van een performance agency naar een full-service digitaal bureau.
 
Je zegt dat Semetis altijd “een speeltuin” is geweest. Wat bedoel je daarmee?
 
Voor onze medewerkers, klanten en partners is Semetis een plek waar we ons niet neerleggen bij een status-quo. Integendeel, we stellen het in vraag. Zo werkt het: als je bij ons komt aankloppen op zoek naar antwoorden, stellen we je liever een vraag.
 
Zoals wijlen VUB-rector Caroline Pauwels ooit zei: “Als je vergeet dat je ooit een kind was, word je een saaie volwassene”. Wij geloven dat jong blijven betekent dat je die kinderlijke nieuwsgierigheid behoudt. Alleen dappere geesten blijven jong.
 
Nu we vijftien zijn geworden, scheert onze rebelse ingesteldheid haar hoogste toppen: zoals elke tiener zoeken we onze grenzen op, ontdekken we wie we zijn en ja, soms laten we ons meeslepen. Maar dat is de spirit die ons drijft. Zo innoveren we. Zo maken we het verschil. Zo helpen we de industrie vooruit. Mettertijd hebben we geleerd dat er een dunne grens is tussen rebellie en echte verandering in gang zetten. Op die lijn willen we lopen.
 
En hoe ziet de toekomst eruit? Wat mogen we Semetis voor de 15 volgende jaren wensen?
 
Dat we ons ongeduld mogen behouden, net zoals ons verlangen om onbewandelde paden in te slaan en nieuwe terreinen te verkennen die veel verder gaan dan digitale media. Dat we vragen blijven stellen, conventies durven te trotseren en grenzen blijven verleggen. Dat is toch het geheim van de eeuwige jeugd?

Archief / PARTNER CONTENT