Fr

PARTNER CONTENT

Retail Insights Barometer 2024 van Locala: "New Retail, New Standards"

Vrijdag 27 September 2024

Retail Insights Barometer 2024 van Locala:

In het licht van de ingrijpende veranderingen in de retail, belicht de vierde editie van de Retail Insights Barometer van Locala de belangrijkste trends die de sector transformeren. Digitalisering, omnichannel, artificiële intelligentie en duurzaamheid herdefiniëren onder andere de standaarden van het nieuwe retaillandschap.

Locala, een advertentieplatform gespecialiseerd in geolocatie, presenteert in de vierde editie van zijn "Retail Insights" barometer een overzicht van de retailtrends in Frankrijk en internationaal, en analyseert de veranderingen die de sector markeren. Deze barometer, ontwikkeld in samenwerking met onderzoeksbureau Marketing Insights, is gebaseerd op een drieledige aanpak: een internationaal trendrapport, een kwalitatieve B2B-enquête onder besluitvormers in de sector, en een kwantitatieve B2C-enquête onder 4000 Europese consumenten.

Volgens Sandrine Préfaut, algemeen directeur Europa van Locala: "Na een periode van verzet om de koopkracht van een consument te beschermen die meer dan ooit onder druk staat in een prijsoorlog, moeten fysieke winkels zichzelf opnieuw uitvinden: digitalisering, omnichannel, verenigde handel, hyperpersonalisatie en duurzame bedrijfsmodellen zijn onmisbaar geworden. Dit nieuwe retaillandschap legt nu zijn nieuwe normen op."
Download de Retail Insights Barometer van Locala
 
Volgens Sandrine Préfaut, algemeen directeur Europa van Locala: "Na een periode van verzet om de koopkracht van een consument te beschermen die meer dan ooit onder druk staat in een prijsoorlog, moeten fysieke winkels zichzelf opnieuw uitvinden: digitalisering, omnichannel, verenigde handel, hyperpersonalisatie en duurzame bedrijfsmodellen zijn onmisbaar geworden. Dit nieuwe retaillandschap legt nu zijn nieuwe normen op."

Uit deze nieuwe editie komen 14 belangrijke en opkomende trends naar voren, waarvan sommige een grote impact hebben op het Franse en Europese retaillandschap:

Omnichannel-efficiëntie is geen optie meer

Meer dan ooit willen consumenten tijdens hun aankooptraject moeiteloos kunnen schakelen tussen verschillende kanalen. Volgens ons onderzoek geeft 67% van de Fransen de voorkeur aan het doen van aankopen in fysieke winkels, terwijl 33% liever online koopt. Dit cijfer toont aan dat consumenten een mix verwachten, waardoor phygital (de combinatie van fysiek en digitaal) onmisbaar wordt.

De circulaire economie stelt zijn eisen

Conscious Retail is aangescherpt en onder druk van consumenten en regelgeving een verplichting geworden. Hoewel Gen Z bijzonder gevoelig is voor dit onderwerp, waarbij 71% van hen aangeeft duurzame producten te kopen, blijven ook de boomers niet achter, aangezien meer dan de helft aangeeft eveneens verantwoorde aankopen te doen.

AI: van buzz naar realiteit

Een andere belangrijke ontwikkeling is dat AI nu aanwezig is in ons dagelijks leven en doordringt in alle sectoren en functies binnen de retail. Het succes van AI is te danken aan de vele kansen die het biedt op het gebied van operationele toepassingen, met name in logistiek en klantenservice. Ons onderzoek laat zien dat retailers die al AI- en machine learning-technologieën hebben geïmplementeerd, hun omzetgroei in 2023 hebben verdubbeld. De verwachtingen voor de winstgroei voor 2024 zouden bijna drie keer hoger zijn dan die van hun concurrenten. Het blijkt dat 60% van de activiteiten van retailers gedeeltelijk of volledig automatiseerbaar zou zijn, wat kan leiden tot een omzetstijging van ongeveer 10%. Dit concrete voordeel moedigt veel retailers aan om deze stap te zetten.

AI revolutioneert ook digitale marketing

Met de opkomst van generatieve AI zijn er tal van toepassingen ontstaan in de mediawereld. In een sector waar toegang tot en interpretatie van gegevens complexe taken blijven, was Locala's eerste "GenAI"-project een logische keuze. We lanceren "Insights AI", een mediaplanning-assistent die verbonden is met onze inzichten en ontworpen is om datagedreven mediastrategieën te optimaliseren. De eerste toepassingen bleken verbluffend, wat aantoont hoe het proces van consumenteninzicht naar media-activatie kan (en moet) worden vereenvoudigd. Onze oplossing is ontwikkeld om complexe gegevens te interpreteren en deze om te zetten in bruikbare inzichten.

Ons doel is om onze klanten te helpen weloverwogen beslissingen te nemen en snel relevante strategieën te ontwikkelen op basis van diepgaande data-analyse. Vraag een persoonlijke demo aan om Insights AI te ontdekken.

Archief / PARTNER CONTENT