Fr

PARTNER CONTENT

Kunstmatige intelligentie ten dienste van het marketingteam Door Isabelle Henry (head of content marketing and growth, Actito)

Dinsdag 3 September 2024

Kunstmatige intelligentie ten dienste van het marketingteam Door Isabelle Henry (head of content marketing and growth, Actito)

Meer dan 80% van de marketingprofessionals verklaart op de een of andere manier kunstmatige intelligentie te gebruiken in hun activiteiten. De uitgevers van marketingsoftware, op hun beurt, zijn druk bezig met het integreren van AI-modules in hun oplossingen (dat is zeker het geval bij Actito, natuurlijk: we zullen aan het einde van het artikel presenteren wat we onze gebruikers bieden).

AI is dus een zeer tastbare realiteit in de marketingwereld. Het is geen sciencefiction meer. Maar, concreet, hoe kan kunstmatige intelligentie dienen voor het marketingteam? Hoe kan het marketingprofessionals helpen? Op welke niveaus?

Dit zijn de vragen die we in dit artikel zullen behandelen. Het doel, zoals u zult begrijpen, is om een overzicht te geven van de belangrijkste toepassingen van kunstmatige intelligentie in marketing. Maar laten we beginnen bij het begin!

De voordelen van kunstmatige intelligentie voor het marketingteam

Het gebruik van kunstmatige intelligentie biedt verschillende voordelen voor marketingteams. AI maakt het mogelijk om tijd en productiviteit te winnen, en dus kosten te verlagen, maar stimuleert ook de creativiteit.

1. Tijdwinst en productiviteitsverhoging

Het belangrijkste voordeel van kunstmatige intelligentie voor marketingteams is de tijd en productiviteit die gewonnen kan worden door de automatisering van repetitieve en tijdrovende taken.

Een breed scala aan taken beheerd door marketing kan volledig of (meestal) gedeeltelijk door AI worden behandeld.

Bijvoorbeeld:

- Het segmenteren van contacten (prospects en klanten) op basis van regels en "intelligente" segmentatiecriteria.
- Het creëren van inhoud: e-mails, blogartikelen, advertenties, social media posts...
- Het creëren van gepersonaliseerde sjablonen (e-mailsjablonen, pop-ups, enz.)
- Het beheren van reclamecampagnes, bijvoorbeeld de beslissing om een campagne te stoppen of voort te zetten op basis van de prestaties of het beheer van A/B-tests.
- Het beheren van eenvoudige klantvragen (AI-chatbot).
- Het produceren van rapportages en het analyseren van de prestaties.
- Het aanbevelen van producten aan klanten.

In de meeste van deze activiteitsgebieden is de automatisering gedeeltelijk. Het vervangt de mens niet, maar assisteert, of het nu gaat om het leveren van ideeën, inhoud, het automatiseren van taken met lage toegevoegde waarde die geautomatiseerd kunnen worden, of het optimaliseren van processen. AI stelt het marketingteam hierdoor in staat zich te concentreren op meer strategische en creatieve taken.

Deze tijdwinst door automatisering vertaalt zich in productiviteitswinst voor het marketingteam.

2. Kosten verlagen

De kostenverlaging is direct gerelateerd aan de tijd- en productiviteitswinst die kunstmatige intelligentie mogelijk maakt. De vermindering van de tijd besteed aan het produceren van content, bijvoorbeeld, resulteert in een vermindering van de tijd die teams besteden en dus in de productiekosten van die content. Op dezelfde manier vermindert de afhandeling van eenvoudige klantverzoeken door AI (via een chatbot) de benodigde menselijke tijd voor het beheren van die verzoeken.
Het is belangrijk op te merken dat deze automatisering niet noodzakelijkerwijs leidt tot een vermindering van menselijke bronnen (en dus kosten). De door AI vrijgemaakte tijd kan een kans zijn voor het marketingteam om meer tijd te besteden aan creatievere taken.

In feite is de voornaamste reden waarom AI de marketingkosten verlaagt elders te vinden, namelijk: in de verbetering van de targeting van campagnes. Predictieve analyse en AI-segmentatie zorgen voor een significante verbetering van de targeting van campagnes en marketing scenario's.

Het verbeteren van de targeting van marketingacties betekent dat je dergelijke verzoeken alleen stuurt naar klanten met de hoogste waarschijnlijkheid van kopen, van conversie. Dit vermindert mechanisch het volume van verzoeken en dus de kosten van campagnes.

Dankzij AI is het marketingteam in staat om zijn marketingbudget beter toe te wijzen en verspilling op minder presterende initiatieven, acties, campagnes te verminderen.

Hoewel de kostenreductie mogelijk gemaakt door AI vaak in de verbeelding wordt geassocieerd met een vermindering van menselijke bronnen, met een vervanging van de mens door de machine, is het waarschijnlijk de verbetering van de efficiëntie van marketingacties die op de lange termijn de grootste besparingen van financiële middelen zal opleveren.

3. Creativiteit stimuleren

Kunstmatige intelligentie biedt niet alleen de mogelijkheid om alle of een deel van de routinetaken te automatiseren, maar kan ook de mens assisteren in het ontwerpen en produceren van taken met een hogere toegevoegde waarde. AI kan dus dienen als een collaboratieve partner in het creatieve proces.

Meer lezen hier.

Archief / PARTNER CONTENT